Transportering i sommarvärmen - hur göra?

Sv: Transportering i sommarvärmen - hur göra?

Ynthe skrev:
Japp! Nu är det snart hög tid (i slutet av veckan troligen) att hämta hem mitt lilla odjur som jag köpt, och detta medför vissa problem p g a den OTROLIGT varma årstiden.

Sträckan ligger på drygt 40-45 mil (beroende på körväg), och vi tänkte först och främst ta den som är säkrast och mest behaglig både för häst och bilförare att åka, men resan är inte längre än 45 mil.

Vad ska man tänka på? Att vattna ofta och rikligt ser jag som en självklarhet i alla väder, även om det kanske är väldigt viktigt just nu när det är varmt? Bör man ha luckan stängd eller öppen?

Att lasta ur hästen och sträcka på benen tycker jag (med risk för ev halshuggning ;)) verkar ganska "farligt", stå nånstans efter vägen med 650 kg okänd häst, nja, vet inte om jag skulle våga mig på det, men ja, är det verkligen nödvändigt?

Transportskydden blir ju himla varma också, vad ska man tänka på när det gäller dem? Finns det något man kan tänka på?
Täcke behövs väl knappast i denna värmen? :crazy:

Vi har tänkt att försöka åka under sen kväll/tidig morgon, iom att det är ju lite kyligare ute då.

Troligen blir vi iaf två personer som kan dela upp körningen med varandra (båda vana vid att köra hästsläp), så körningen blir så pass bra och säker som möjligt.

Tacksam för svar! :bow:

Åk på natten och titta till hästen varannan timme. Man behöver inte lasta ur, bara stå still ett tag och låta den äta och dricka. Om ni åker dagtid (i denna sommarhetta) så kan nästan etappen behöva delas upp i två delar.

Hälsning Maja

Eller så startar du väldigt tidigt på morgonen, kanske vid halv 3 tiden?
Jag skulle inte kunna starta sent på kvällen och köra på natten, jag skulle bli en extrem trafikfara då, även om jag sovit innan då jag blir väldigt trött när det är mörkt ute.

När vi hämtade vår häst, en enkel resa på ca 55 mil, så åkte vi upp dan innan, övernattade och hämtade hästen tidigt på morgonen.
Vi körde med en ganska ny boggiekärra. Något jag tycker spelar in är färgen på transporten, iaf taket. Ett svart el. mörkt tak ger mer bastu än ett vitt tycker jag. Vi hade också taklucka och invändig fläkt i transporten vi lånade.

Vår häst hade då inga skor, inga skydd som kunde börja besvära och bli varma och svettiga och klia och inget täcke.

Köra med öppen överlucka skulle jag bara göra om det var en riktigt liten häst i transporten där ingen risk finns för att hästen kan ta sig ut om den kommer lös.
Ska man ha öppet bak skulle jag göra som en gammal bekant som inte ville ta risker och konstruerade en egen galleröverlucka att kunna använda sommartid. Först då kan man känna sig trygg, jag har också sett och hört berättas om hästar som hängt över bakluckan mitt på stora vägar och nån gång tagit sig ut helt.

Star trailer har ibland öppningsbara fönster framtill på taket har jag sett, dessa borde ju kunna ge en bättre luftgenomströmning i vagnen.

Titta på vissa utländska transporter, ex. amerikanska. en del modeller har ju i princip bara galler runt om istället för heltäckande tak, antar att det har med värmen att göra. Deras hästar verkar ju överleva även fast det kanske blir lite dragit däri. man borde nästan ha en sådan transport sommartid.

Galler-baklucka låter ju som en superidé!!! :) Att ingen transporttillverkare tänkt på det. Jag menar det måste ju vara meningen att man ska kunna ha luckan öppen utan baksug o dyl eftersom den finns där!!! :crazy: Annars borde det ju vara enklare att ha en längre lucka.... :angel: :idea: :idea:

Texaz skrev:
Galler-baklucka låter ju som en superidé!!! :) Att ingen transporttillverkare tänkt på det. Jag menar det måste ju vara meningen att man ska kunna ha luckan öppen utan baksug o dyl eftersom den finns där!!! :crazy: Annars borde det ju vara enklare att ha en längre lucka.... :angel: :idea: :idea:

Det finns transporter med utbytbar bakre överlucka till galler istället.

*lånar tråd*

Jag ska hämta hem en häst nästa helg. Ca 50 mil blir den resan (enkel resa), och jag beräknar den att ta 7-8 h i anspråk. Jag åker ned dagen innan, och åker hem med häst nästa morgon.

Pållen är lättlastad i sin nya fina transport, så jag funderar starkt på att lasta ur någonstans halvvägs och låta honom röra lite på benen.
  • Bör jag ta av transportskydden då?
  • Kan jag låta honom beta lite, om han vill?
  • Stoppet lär bli utmed E4:an i närheten av Linköping, Norrköping eller däremellan...
    Någon som har tips på bra ställe!?

Senast ändrad av en moderator:

burton skrev:
Titta på vissa utländska transporter, ex. amerikanska. en del modeller har ju i princip bara galler runt om istället för heltäckande tak, antar att det har med värmen att göra. Deras hästar verkar ju överleva även fast det kanske blir lite dragit däri. man borde nästan ha en sådan transport sommartid.

He he, inte klara våra svenska hästar något sådant ;) Helst ska dom vara inlindade i bomull från födseln, ju. :cool:

Oxxx skrev:
Nej det gör den verkligen inte.

Så klart att de gör, om du har en bra lucka. Det låter ju mindre
med stängt bilfönster än öppet, tycker att det borde vara samma princip med överluckan?!

Luckan är inte precis lika isolerande som ett bilfönster, det går inte att jämföra.
Visst, har man luckan stängd låter det inte lika mycket, men det låter ju ändå.

Oxxx skrev:
Luckan är inte precis lika isolerande som ett bilfönster, det går inte att jämföra.
Visst, har man luckan stängd låter det inte lika mycket, men det låter ju ändå.

Men det blir ju ändå tystare så jag förstår inte ditt resonemang.

Oavsett detta så blir det baksug och du får in avgaser om du kör med övre luckan helöppen. Så diskussionen är oväsentlig. Samma sak gäller när du kör bil och har bakluckan öppen. Inte så trevligt om man inte har fläkt på och rutor nere...

"Mätningen av kolmonoxidhalten visar på förekomst av kolmonoxid i de transporter där luften kom in bakifrån. Förekomst av kolmonoxid i transporterna kan undvikas genom att tillluftsdonet placeras framtill och har en sådan utformning att luften trycks in och bildar ett övertryck i transporten."

Utdrag ur Hästtransportsläp -krav, utformning och funktion.

Nu var det ju så att vi diskuterade ljud och inte avgaser. Har hört mycket om det där med avgaser, men jag kör min häst med öppen lucka, hellre avgaser än en bastu. Men om jag hade bakskygga hästar (som någon här hade, kommer inte ihåg vem) är det ju en självklarhet att luckan ska vara stängd.

Sen fattar jag inte hur du inte kan förstå det där med ljudet :confused: :crazy: . Det är självklart att hästen hör vad som är utanför även fast du har luckan stängd. Klart att det dämpar ljudet men inte helt och absolut inte lika bra som ett bilfönster.

Oxxx skrev:
Har hört mycket om det där med avgaser, men jag kör min häst med öppen lucka, hellre avgaser än en bastu.

... ok :confused: Så du tycker det är ok din häst andas avgaser?

Och varför skulle det bli bastu med god ventilation framifrån (vilket det inte blir)?

Oxxx skrev:
Sen fattar jag inte hur du inte kan förstå det där med ljudet :confused: :crazy: . Det är självklart att hästen hör vad som är utanför även fast du har luckan stängd. Klart att det dämpar ljudet men inte helt och absolut inte lika bra som ett bilfönster.

Jag tyckte bara att ftvnörds poäng att det blev tystare var logisk så... äh skit samma. Helt onödig diskussion eftersom man inte ska köra med luckan öppen pga avgaserna.

Min häst går inte att köra med stängd lucka. Stängd lucka = panik och det blir en bastu i transporten då han är jätteorolig och kan inte stå still.
Öppen lucka= En lugn häst som är hur glad som helst och käkar upp sitt hö i transporten, och står helt stilla.

Så, Ja min häst föredrar att åka med öppen lucka.

Hur stora mängder är det eg. som kommer in?
Jag tror inte att det kommer in så mycket när man väl kör, utan avgaserna kommer då man står på tomgång.
Jag har dessutom svårt att tänka mej att min häst andas in så mycket avgaser då jag har taklucka som är öppen och två fönster fram som står öppna. Därifrån kommer det alltid in luft, vilket gör att det mesta av avgaserna trycks ut och det kommer alltid in ny luft framifrån när man kör. Rätta mej gärna om jag har fel, men jag kan inte tänka mej ngt annat.
Sen har vi ju det där med kraven om ventelation för hästtransporter. De flesta av alla hästtransporter måste ha luckan bak öppen för att bli godkända för ventelationen, då måste det alltså bli absolut skitdålig ventelation för hästen om man har luckan bak stängd??

Jag hörde av vår tränare att man inte får ha bak luckan helt öppen när man åker längre,att det blev en lagändring när vi gick med i EU.
Vet ej säkert om det är så...

Stämmer inte. Har både varit i kontakt med polisen och vägverket ang. detta. Dessutom skulle knappt någon transport vara godkänd om inte luckan fick vara öppen, blir för dålig ventelation då ;) .

En fråga bara..jag ska åka med pollen ca 2,5-3 timmar i helgen och har en ifor william med två dörrar i bak som överlucka. Jag har aldrig kört honom med öppen baklucka och är rädd för att prova i fall han skulle bli rädd och få panik där inne, om det kommer bilar o dyl bakom. tror ni det skulle gå bättre att ha en lucka öppen på den sidan som han inte står på och ha den andra stängd på hans sida, då ser han ju iallafall inte lika mycket bakåt. Den ända ventilationen som finns annars är en liten lucka i taket och jag undrar om inte det är för lite.
Tacksam för svar
:bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Min pålla fick åka med en hästtransporteringsfirma. Det kändes väldigt skönt att slippa köra 60 mil med en okänd (och helt ohanterad...) häst. Det kostar ju lite... 2000 kostade min körning. men dom står ju väldigt bra i lastbilarna också... Lycka till! Annars är väl kvällen att föreslå...

Jo funderade på det ett tag, men då jag råkat ut för en del otrevligheter och annat vid sådan typ av hämtning ser jag det inte som ett alternativ.

Till alla:
Känns som att tråden spårat ur litegrann, men nu har jag fått svar på mina frågor och det vill jag hemskt gärna tacka för! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka