Hur tränar ni?

neywaz

Trådstartare
Ni som rider minst 80 eller 120 km, hur tränar ni under vintern? Hur ofta och långt rider ni? Hur tränar ni upp att hästen skall orka gå fortare i de längre klasserna?

När vilar era hästar och hur länge?

Detta är mest för att jämföra min egen träning med er andra som har kommit en bit och ska vidare.

Vore intressant at höra lite åsikter! :)

Camilla

Sv: Hur tränar ni?

När jag var igång en gång i tiden (80km nivån nu) så var jag också sådär vetgirig. Det jag då kom fram till var att detta var något folk inte var så villiga att dela med sig av, men alla ville veta hur andra gjorde. Det kändes som om vi alla famlade med förbundna ögon och försökte hitta kunskap någon annanstans, så som vi själva gjorde var ju inte beprövat utan bara på känn. Jag t.ex. lät hästen vila i hagen en hel månad under vintern. Nu har jag gått ifrån det och vilan blir bara om den är tvungen. Jag tittar mycket på hur Isolde tränats istället. Fem dagar i veckan, varierad träning och bara vila när ryttare eller häst är sjuk. Få se om det kommer att gå bättre den här gången.
Men det är mycket intressant att se vad folk har att säga nu, kanske är debatten mer levande än för tre-fyra år sedan, framförallt finns det ju fler ryttare nu.
Hälsning Maja

Jag som hade tänkt få upp min i 80 nästa år kommer inte ha någon vintervila. Detta eftersom min häst blir knäpp av att vila fler än två dagar efter varandra.
Istället kommer vi rida varierat hela vintern. Åka till ridhuset och rida lektion eller hoppa lite. Rida ut lunga turer och blanda dessa med långturer i bra tempo!
Vi kommer i princip göra som vanligt med andra ord.

Camilla du får nog börja själv. Jag läser med intresse. Själv är jag inte på några snabba ritter än med nuvarande häst, så jag passar inte riktigt in i mönstret.
Hälsning Maja

haha jag skulle gärna göra en sån där bra sida som isolde har och lägga upp min träningsdagbok, men jag är sk*tdålig på datorer, måste ha hjälp att göra en hemsida....

Lovar att jag kommer tillbaka med det så fort jag fixat hjälpen!

Du behöver väl inte ha en hemsida för att berätta hur du tränar på vintern...... ? :banana:

ok...kan försöka skriva så ofta jag kan här då hur jag ridit...

Idag...red jag inte alls! Snön vräkte ner men min knasiga häst tyckte det var jättskoj och gick omkull ett x antal gånger i snön för han fick för sig att han skulle galoppera fort fort fort fort

Vad jag tänkte du kunde berätta är just det du själv frågade efter i tråden, hur du lägger upp din vinterträning i stora drag. Lägger du in vilomånad, när börjar du träna för distans igen osv. ?
Själv rider jag t.ex. nu mest bara skritt och lugna turer för att bygga starka ben och dressyr mm. Under jullovet kommer jag att försöka komma igång med en mer strukturerad distansträning ett par tre gånger i veckan och för övrigt då skritt och dressyr - fem dagar i veckan för hästen. Då jag inte tror att jag har någon häst redo för snabba ritter nästa säsong (mitt eget tämligen väl grundtränade sto, behöver mer tid tror jag) och så har jag en som startar upp efter en period som fölmärr, så blir det nog så. Men åtta mil skall det bli på båda. Så en massa intervaller och liknande kommer att inte att finnas i deras träningsplaner, däremot en hel del långt och långsamt. Jag varierar även tempon under träning. Rider kanske en gång var fjortonde dag bara som jag gör under tävling. Alltså längre och mer i ett jämnt träningstempo. För övrigt är alltså träningen mer inriktad på att var mätbar så att den kan ökas på. Jag rider mycket trav och skritt. T5 börjar säsongen tränas upp med - då är det trav fem minuter och skritt fem, sedan ökar jag raskt på med T10 tio trav och fem skritt, för att gå vidare till T15 alltså 15 min trav och fem skritt och så till T20 och gärna så småningom T15 varvat med även 5 min galopp osv. Sedan anger jag även tiden jag ägnat åt det borträknat uppvärmning och avskrittning. En del pass är mer backar och klättring och så givetvis dressyr och hopp.
Det blir det en träningsplan som är ungefärlig, så att jag vet om jag är i rätt träningsmängd en viss tid, men det viktigaste är ändå träningsdagboken jag för på varje häst. Det kan t.ex. stå "15 maj torsd - 28 vilopuls, 37 temp, T15 x 1,5h. Hästen pigg och glad. 16 maj fred - nyskodd runt om, skrittur 45 min."
Om du vill kika mer på mina tankar kan du läsa det jag skrivit om träning på www.nerikesdistansryttare.org under distansridning. Där finns även med om träning andra tävlingssäsongen. Skrev det dock för länge sedan och har nog lärt mig mer sedan dess och känner att jag kanske inte riktigt följer allt längre.
Jag tror att jag aldrig riktigt vågat träna så hårt som behövs för att vinna ritter, det är ju alltid en chanstagning då. Hästen kan ju gå sönder under träning - men som "sagts" den häst som inte klarar att träna hårt, klarar inte att tävla hårt heller. Usch, det är bra tufft det här att träna distans om man har siktet inställt på placeringar och 12 och 16 mil.
Hälsning Maja

Det är ju kul om så många som möjligt vågar (och orkar) lägga ut sina träningsdagböcker på Internet så att andra kan läsa.'

Mia har ju länge gjort det med Isoldes dagbok.
Geshiras kan ni läsa på www.distansryttaren.se

Dessvärre måste jag säga att vår träning är mer ostrukturerad än någonsin. Har inte varit speciellt motiverad och har inte kunnat bestämma mig vad jag egentligen vill med min häst. Därför har jag hållit hennes träning så allround som möjligt och givetvis också hållit igång henne under vintern också.

Kan säga att med nuvarande träning har hon nog alla gånger en väl lagd grund för hållbarhet, men har inte distansmuskler och kondis för längre ritter i högre hastighet.
Har i sommar gått mycket spartsamt: en 5-mil i högre tempo (flack och enkel bana) och en 8-mil i medeltempo. Mycket mer än så skulle jag inte pressa henne i nuläget. Orkar ni läsa så kan ni så kan ni ju se hur träningen varit fram tills denna sommar.

Tyvärr råkade jag radera hela träningsdagboken 2002 och den hade ju varit intressant att ha, faktiskt. Men 2003 och 2004 finns att läsa.

Jag har dagbok på mitt sto sedan sommaren 2003. Fast jag måste nog säga att jag inte skulle vilja lägga ut den på nätet. Den känns allt för personlig. Där finns alla tankar runt ens träning, oro vid skador med osv.
Hälsning Maja

Jo, visst är det utlämnande.
Jag har väl censurerat Geshiras dagbok lite, lite. Men inte mycket.
För min del vill jag för ögonblicket visa att en häst med normal "allroundträning" blir tillräckligt tränad att gå medellånga distanser bara man inte tar för stora risker.

Jag tror att många är lite för överambitiösa med sin distansträning - kanske även för enkelriktade på att BARA träna distans - och att man på så sätt drar på sig skador på hästen.

Andra kanske kanske har åsikter om hur jag tränar hästen osv, men saken är den, att eftersom det inte finns något facit för hur man tränar distans, bara generella riktlinjer, så kan egentligen ingen säga vad som är rätt och vad som är fel.
Det enda jag personligen tror på är att all ensidig träning nog straffar sig i längden vare sig man tränar för att tävla hoppning, dressyr, distans eller vad som helst.
Sedan bör man skaffa sig kunskapen för att spetsa sin träning för den disciplin man tänkt tävla i och att genomföra själva tävlingen klokt.

Men jag förstår om man inte vill lämna ut sina tankar på nätet, men det är intressant och lärorikt när någon väl gör det. :D

Jag håller helt med dig i dina synpunkter om vikten av allsidig träning. Poesi är i dagens läge egentligen aldrig heller direkt distanstränad. Hon är tränad för att få en hållbar ridhäst. Sedan tror jag att när man hållt på med distans ett tag så kanske ens syn på hur man får en hållbar ridhäst ser annorlunda ut än den vanlige ryttarens. Man har nog fokus mer på ridning i skog och mark och på lång och långsam träning. En träning som alla hästar skulle behöva.
Jag har inte något emot att dela med mig av mina egna tankar om träning och tävling (som väl märks), men när det kommer till min egen lilla älskling till häst då handlar det inte längre om bara principer för träning. Egentligen skulle man väl önska sig en alldeles egen tränare som kunde följa ens träningsdagbok och ge tips. Hur arbetar egentligen de distanstränare som finns i Sverige? Får de att göra med att hjälpa distansryttare framåt mer kontinuerligt, eller handlar det mer om enstaka kurser eller blir det mer att det hjälper sina vänner och klubbkompisar? Är det någon här som får hjälp av en av de tränare i distans som finns?
Hälsning Maja

Just så skulle jag också önska att det fungerade!
Jag vill ha en PT inom distans!
Vid vissa tillfällen kan det vara på sin plats att ha regelrätta kurser där folk samlas på en och samma plats och kanske tar hästar med sig och rider/pratar teori.
Men resten av året skulle jag vilja ha någon att bolla träningsschema, resultat, blodprov etc med.
Någon som kunde hjälpa en att lägga upp formtoppar, utvärdera tränings-/tävlingsresultat, få råd om foder och som följde en och engagerade sig i ens resultat under årets gång.

Jag tror inte att någon distanstränare fungerar på det här viset än. Vet inte om det finns folk som är villiga att betala för det (undrar vad det skulle kosta..?) eller om det finns så många tränare som är så allsidígt utbildade att de skulle kunna fungera på detta vis.

När man ska träna för något (även inom andra discipliner) så måste man ju hitta någon som delar ens värderingar kring sporten.
Jag har provat att träna dressyr för tränare som är meriterade och duktiga, men som ändå inte har den grundsyn på hur man tränar hästen, som jag delar och accepterar. Då kan man inte lägga sin hästs utbildning i den människans händer. Det som är bra, är att det finns MASSOR av dressyrtränare så det är bara att leta vidare tills man hittar någon som passar en.
Distanstränare växer däremot inte på träd.
Nu menar jag inte att jag inte delar de värderingar som våra befintliga distanstränare har (vet ej om jag är medveten om vilka värderingar de har ens :D ) men OM man inte skulle passa ihop så finns inte så många andra att välja på, än.

Idén är däremot super!

Kanske kunde bli en artikel för distansryttaren? Att ta reda på hur de vi har arbetar och skriva om det. Eller vad sägs, gemensamt projekt kanske?
Hälsning Maja

Ja, ännu en bra idé!

Vi kan väl höras vidare om det och spåna om det!

Jag var först inte tänkt att svara på denna tråd då jag bara har ridit en åtta-milare och inte känner mig sådär jättesäker på mina träningsmetoder men så inser jag att jag inte är ensam... :-) Så här kommer min träning:

Först och främst så är Spirre en arabvalack på 9 år och största bedriften i distansritt är en tredjeplacering och därmed distriktsmästare på 8-milen på Härjedalsritten i år (vår första och enda 8-mil hittills). Målet för nästa säsong är att långsamt gå upp på 12 mil om sponsorpengarna infinner sig. Men jag är inte säker på att det blir distans för oss - western lockar lika mycket men där har vi inte kommit lika långt.

Spirre är lättränad och rör sig väldigt mycket i hagen - busar och vallar hagkompisen. Jag har ägt honom sen han var 3,5 och har själv ridit in honom. Han var inte tränad alls innan dess vilket är synd. Dessutom har han brister i exteriören och har haft ryggproblem i många år. Det jag upptäckte när han var 6 år var att han inte musklade sig om jag red för ofta, därför är grundregeln att han rids varannan dag, vilket många tycker är förfärligt lite, men all ridning är kvalitetsridning för oss.

Spirre tränas allsidigt och ett tag tävlade vi i fyra grenar. Nu hoppar vi alldeles för sällan men annars gör vi det mesta.

Efter säsongen på senhösten blir det lite lugnare träning fram till januari då vi gör grundridningen för hela tävlingsäsongen och den börjar för oss i mars (i år redan i februari). Varför det blir så är naturligt. Här fryser vägarna i mitten av oktober och vi får perfekt träningsunderlag i december. I år har vi faktiskt bra underlag redan nu. Tidigare år hade han helvila i november men fungerade inget bra i humöret av det så nu vilar han då det blir så naturligt (skitväder, förkylningar, omstoppning av sadel, etc).

Under majoriteten av året kan två veckors träning se ut som följer:

Mån: en till en och halv timmes western- eller dressypass på ridplanen.
Tis: vila.
Ons: Distans - minst en mil men helst en och en halv. Långa travpass och långa galoppass i lugnt, jämnt tempo. Få skrittpass men värmer och upp och varvar ner i skritt. Letar "supertempo" där han rör sig mest ekonomiskt och det är trevligast för mig.
Tor: vila.
Fre: Pass på plan igen.
Lör: vila
Sön: Styrkepass. Antingen klättring i slalombacken(!) vid bra underlag, eller intervaller i galopp i antingen uppförsbacke eller på rakbana eller snöpulsning vid tillfälle.
Mån: vila
Tis: Pass på plan. Är vi less på markarbetet och inte har någon tävling framför oss så kanske vi hoppar lite bockar.
Ons: vila
Tor: Distanspass som ovan.
Fre: vila
Lör: Pass på plan.
Sön: vila.
Mån: Styrka.

Så här smidigt fungerar det nästan aldrig, men är jag less, har lite tid eller annat så lägger vi in tömkörning, löslongering eller promenad. Ibland vilar han två dagar på raken, mer sällan går han två dagar på raken.

Min filosofi bygger på att musklerna behöver 48 timmar för att återhämta sig och det fungerar väldigt bra på min lättränade häst. Men det är få pass som inte är supergenomtänkta och som inte kräver mycket av honom. Lull-lull-passen gör han själv genom att röra sig så mycket i hagen.

Det här stämmer jättedåligt med hur andra tränar men det fungerar på min häst, han håller, han är frisk och han mår mentalt mycket bra. Väldigt utelämnande men kan det ge andra lite inspiration eller tips så var det förhoppningsvis värt det.

/Camilla

Tack Camilla :) och ni andra! Jag har försökt att skriva ner hur vi har tränat, men det är så svårt, för det blir ALDRIG som man planerat. Dressyr avskyr jag (tyvärr) så det är mycket sällan jag ger mig in på det - brukar överlåta det till medryttaren som rider dressyr ca 1 eller 2 ggr/v

Hinder har vi inga, men visst, bjuds det på ett dike eller en stock hoppar vi oftast över det.

Har inte råd att träna för tränare för tillfället, det är synd för just dressyren skulle funka bättre om man kunde få hjälp/peppning med det. Likaså om det vore western, som jag tränade mycket förut när man fortfarande levde på pappa ;)

Så...vi klättrar en hel del. Föröker planera träning efter mitt jobb, ibland blir det ridning två-fyra dagar på raken ibland står hästarna lika många dar i sträck. De går på lösdrift så lite rör de sig i hagen ändå...

När jag rider är det aldrig kortare sträcka än 5 kilometer - det är den kortaste stäcka vi har...Brukar ge mig ut på 3-4 mils rundor ibland. Travar och galopperar i stort sett hela tiden, skrittar också mycket ibland, men bara effektivt (ingen släpa-med-benen-skritt dvs)

Jag tycker också det är väldigt viktigt med vila, men det anpassar jag också allteftersom hästarna känns. Har vädret varit sk*t är de tröttare då de inte slappnar av riktigt i blåsväder. Ibland kan man hålla igång ett par dagar i sträck och det känns toppen.

Hmmm...jag ska ge min ena häst vila nu då jag tycker han behöver lägga på sig mer, den andra ska få vila nästa månad, på så sätt hinner jag med lite mer. Ska försöka skriva ner lite mer noggrant vad jag gör :)

Camilla

Tror nog att just så här är det för många distansryttare. Tränade på ett liknande sätt när jag hade en före detta häst igång på 12 mils ritter. Jag gick sedan en kurs för John och Wendy Farnell och fick lära mig att man som distansryttare faktiskt kan ha en träningsplan, struktur och på ett mätbart sätt kunna öka på i sin träning. Så om de kommer tillbaka till Sverige och har kurs så rekommenderar jag det verkligen. Försöker numer få mer struktur på mitt tränande, men som du säger, det blir aldrig som man tänkt sig. Och det där med dressyr har jag kommit på, ÄR KUL! Om man nu vågar vara så pretantiös att man kallar det jag gör för dressyr.
Hälsning Maja

Jag tycker faktiskt att jag lyckats få lite struktur i träningen- jag kan ofta känna att det har blivit som jag tänkt, men jag tror att det är lättare att få den känslan när man rider bara varannan dag - det är större chans att det faktiskt blir av.

Förut skrev jag träningsplaner i mängder men det gör jag inte nu så jag har svårt att stämma av träningen mot något nerskrivet men jag har ju ungefär samma tänk hela tiden, det som skiljer är intensiteten i varje pass.

Det jag glömde skriva i mitt förra inlägg, (trots längden!) är att jag sådär en månad innan en tävling brukar rida 2 eller 3 pass på en dag. Då är varje pass ca 1 mil och rids hyfsat lugnt. Detta för att hästen ska bli van vid att gå ut igen, och dessutom blir det ju faktiskt en hyfsad träningsträcka innan dagen är slut.

/Camilla

Senast ändrad:

Så där gör jag också ibland, men då handlar det oftast om att gå två-tre mil och sen ut igen på en liknande runda. Såna pass gör jag nästan bara vintertid, under tävlingssäsongen tränar jag inte alls, kör lite lungöppnare då och då men inga rena träningspass.

Jag har även gjort ett par gånger så att rida på ca 3-4 mil och sedan göra om det nästa dag för att träna hästarna inför tvådagars. Den ena hästen (hingsten) har gått två åttamilare och några fem, den andra har gått allt, och målet till våren är att båda ska klara 2x80 i sveg, eller åtminstone den ena, då jag inte fått reda på om hingsten behöver FEI pass för 2x80 än. (bara valacken som har och det är dyyyrt) Om det blir av med 2x80 alltså *hoppas* :bump:

Nu när det är så mycket snö passar jag på att träna dem i det, longerar gärna i djupsnö på åkern och med lite halmbalar utsatta som små hinder de ska cirkla runt eller hoppa över. Garanterat god träning för både häst och människa som får pulsa runt!! *puuuuh*

Är det fler än mig som travar och galopperar i stort sett hela tiden på ridturerna? Skrittar gör jag gärna i djupsnö, det är jobbigare än att trava/galoppera i det.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 417
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈