Hur tränar ni?

Sv: Hur tränar ni?

gklömde skriva att jag tycker det är smart att göra så som du skrev, rida flera små korta rundor och även "visa hästen för veterinären" du vet, trava upp och allt det där - precis som om man vore på tävling! På båda mina tävlingshästar behöver jag den där upptravningsträningen, de tycker nämligen att det är helt bortkastat med energi att trava upp och maskar gärna så mycket de kan - helst springer de inte alls :crazy:

lite pinsamt då det inte är "riktiga" distansveterinärer då de ofta tror mina hästar är jättejättetrötta.... :( *ute på banan är det minsann sprutt i dem*

:-D Precis lika för mig - Spirre fattar inte varför han ska springa där - det gör man ju ute på banan! I grinden ska man äääääta! På Härjedalsritten fick jag en etta på framåtanda i förbesiktningen... De skulle ha sett honom ute på sträckorna. :-) Så jag får specialträna att han verkligen ska trava bredvid mig och inte släpa fötterna.

Apropå gångartsfördelning - jag travar och galopperar mesta delen men brukar ta en skrittstund då jag vänder (har inte möjligheten att rida rundor i så stor utsträckning).

Apropå snö så börjar vi få en del av varan nu och innan första tön då det blir skare på snön så är det perfekt att snöpulsa!

/Camilla

yes! snöpulsning ääälskar jag! :)

Undrar om någon har ett bra tips för att få hästen att springa upp bättre? Kanske skulle lägga in en tråd om det på typ hästhantering, det handlar ju om ren visning av häst?!

Camilla N (ja det finns ju fler camillor här så ;) )

Jag NH-tränar ju min häst så jag _brukar_ ha honom rask bredvid mig. Tyvärr tryter konsekvensen och jag tar mig inte alltid tid att verkligen träna detta så då får man stå där med skammen när det verkligen gäller...

När jag tränar så har jag longerpisken så att jag kan peta till honom på baken samtidigt som jag har honom bredvid mig och jag har kvar fokus framåt. Jag ger röstkommandot för trav, börjar trava själv - mer "på stället" och går han inte fram i trav petar jag till honom på baken och när han travar berömmer jag och sen saktar jag av och upprepar tills att jag inte behöver peta honom på baken mer.

/Camilla H ;-)

Jag tränar på samma sätt som Camilla H. Det gäller att verkligen träna hästarna till att reagera på mitt travsteg/skutt direkt och göra det med framåtanda och glädje. Hästen skall se det som vilket annat jobb som helst som jag ber om. Vara pigg och alert. Min förra häst tog en gång BC från en av dina hästar trots att min häst var placeringen efter din. ;) Förra ägaren till din häst beklagade sig då just över samma sak som du gör. Så det är bara att träna bort. Fast egentligen behöver du inte göra det, om vi skulle hamna i samma situation igen. :D
Hälsning Maja

Nu rider jag visserligen bara upp till 50 km. Men har tänkt debutera på 80 km i vår. Träningsdagbok för mig och Queen finns att läsa på www.sammetsmule.nu
Visserligen bara sedan i maj och nu har träningen legat nere lite då hon fick föl i sommar. Men vi är på G nu igen. :)

Där censureras ingenting. Skriver om allt som häst, varesig jag vill el ej. ;)

Jasså hihi :D

Jag har faktiskt försökt med det där, trava på stället, pisk, och jag brukar ge en godisbit efter avslutad upptravning men han är seg som kola ändå. Till och med i förbesiktningen får man dra i honom... Även hemma när jag bara allmänt går med honom och travar bredvid så är han superseg!!!

Har hänt att jag fått honom att springa fortare än normalt för honom, men då lägger han öronen platt bakut och förklarar mycket tydligt med blick och tänder att detta är helt onödigt. Öronen åker fram på en gång när vi saktar av...

Förstår inte varför han ogillar så mycket att trava upp för hand?

Tja...kan väl strunta i att försöka fortsätta träna så du får BC i fortsättningen också ;) :D

Bra Stopek !
Jag tycker att du har en sund inställning. Hästarna måste ju naturligtvis tränas för att hålla sig friska. Jag ser så mycket elände... hästar som står inne... för att det är "synd om dom" när de måste gå ute i ur och skur. Hästar som bara rids på ridbana för att ryttaren är för feg eller lat för att rida ut. Jag är ingen distansryttare... än.. men är intresserad. Har däremot haft en mycket frisk häst i 15 år, och vi red i skogen 5 dagar i veckan under hans aktiva tid. Veterinär kostanden var 800 kr under hans livstid... och det var sista dagen när han fick tarmvred och dog.

Hej!

Jag tror distansryttare i överlag har sina hästar ute mer än tex dressyr/hoppryttare då de flesta vet vikten av att de ska röra på sig mycket för att få upp en bra kondition? Mina hästar går alla på lösdrift, men det roliga är att de springer själva in så fort det börjar smådugga och vägrar gå ut förrän solen har tittat fram igen, så det är deras eget val i mina hästars fall. Förr innan de var vana vid att gå på lösdrift så stod de ute i ur och skur mitt ute på öppen mark med rumpan mot vinden trots att de hade massor av träd, lösdriftshall och extra vindskydd?!!! Nu när de upptäckt att de slipper undan vädret går de mer än gärna in!

De har fri tillgång på grovfoder, både hö och halm och kan välja själva om de vill äta ute eller inne i lösdriftshallen. Jag är helt för lösdrift, men också lika helt för att de ska ha valmöjligheten att kunna gå in under tak om de så vill det.

Välkommen till distansgänget! :D

Skulle kunna vara min träningsplanering också förutom att jag kör väldigt mycket.
Jag rider aldrig med än varannan dag.
Hästarna går ute mycket.
Tror på allsidig träning.
Jag hoppar ex. min aktiva travare.
Rider aldrig under 1,0 mil då jag rider om jag inte är på banan.
/Cetzy
En seger 5 mil (kuperat) med Vbl,tog sig runt på Lag Sm (första 8 án)på NSV. Har ett antal CR 5 mil samt T50 utan att placerat sig.

Ville bara tillägga att vikten och nyttan av en bra träningsdagbok inte kan hyllas nog! Jag har mina träningsdagböcker kvar sedan 1997 och fram till idag och så fort det strular i träningen så går jag tillbaka och ser vad jag gjort förut och om det varit på liknande sätt och det har det oftast, fast kanske på en nivå som ligger ett steg under där jag befinner mig nu och då kan jag kanske använda lösningen jag hittade då! Dessutom är det ett fantastiskt kvitto på all träning man lagt ner och hur hästen har utvecklats. Särskilt på mina hästar som jag ridit in själv så kan man så lätt glömma att man för någon månad sedan inte ens kunde fatta exvis vänster galopp och det är då bra att bli påmind om att man GÖR framsteg! :idea:

/JES
som nu fick för sig att skriva träningsdagbok på nätet. Blir det av så får ni en träningsdagbok som kommer sträcka sig från en knappt inriden häst till tävlingsdags!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 400
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar