Hur tränar ni/underhåller ni tölt?

Askur

Trådstartare
Satt och diskuterade detta med några stallkompisar idag.
Så ja, hur tränar ni? Vad rider ni för övningar? Förebygger ni på något annat sätt? Tänker styrkemässigt. I skogen? Varför?
Berätta gärna hur ni själva gör. :bump:

Jag tränar tölten som vilken annan gångart som helst, nothing more nothing less :)
Dressyrövningar - öppna, skänkelvikningar, volter m.m. precis som i alla andra gångarterna. Samma sak ute, det är ju en gångart precis som dom andra. Så den jobbas som dom andra också.

Ja, jag jobbar nog mest som man jobbar med de andra gångarterna och dressyr i "allmänt" liksom. Skolor, tölt på böjt och rakt spår, övergångar och tempoväxlingar typ.

Det beror iofs lite på, är det en häst som är jämstark i sina gångarter och i bra form så tränar jag inget särskilt för töltens skull. Men mina är ju i olika grad av oform så de har lite olika upplägg.

Saela har mycket pass och blir lätt passig i tölten om hon kommer i obalans tex i nedförsbackar. Så vi töltar inte i sluttningar.

Sokka blir gärna lång och lägger sig på framdelen, henne är det extra viktigt att jobba ihop och värma upp ordentligt i skritt innan jag börjar träna tölten.

Det är ju ganska basic att träna utefter de förutsättningar individen har.

Så ja, hur tränar ni? Vad rider ni för övningar? Förebygger ni på något annat sätt? Tänker styrkemässigt. I skogen? Varför?
Min häst väljer tölten framför allt, så det jag gör för att förbättra tölten är samlingar, underhållande bakdelsövningar och styrkepass i skogen.
Och tänket framåt i padocken

Min häst är en tydlig femgångare, med mycket lateral, men i tölten kan han om man inte passar sig bli travtaktig. Han är även oliksidig, så töltträning med sidoförflyttning och rakriktning är det som står på menyn just nu.

Allt som stärker hästen och gör den smidigare stärker tölten, även arbete i andra gångarter hjälper. Jag jobbar mycket med ökningar och minskningar i tölten, men även öppna och sluta. Rider på samma sätt i traven också även om sluta är direkt knepigt att få till. Hästen har ungefär lika lätt för tölt som trav.

Glömde av min egna tråd. :angel:
Min häst har tölten naturligt. Får han bestämma är det tölt som gäller. Vi mixar markarbete med uteritter.
I och med att traven blivit starkare har tölten också blivit det så vi underhåller även arbete där. :)

Jag tränar aldrig tölten nuförtiden.. dels för att jag aldrig rider tölt i paddock eller ridhus.. mest för att hon ska koppla paddock och ridhus till nått man inte får tölt i.
Då jag tränar och tävlar maatonkörning och då får hon inte tölta.
de kan gå veckor bland månader innan jag töltar.. glömmer liksom bort att det är en islandshäst ibland haha.. men som igår kom jag på att fasiken rider ju barbacka va skönt å tölta lite så slipper man skumpa i traven:)
Och så töltar vi.
Det som är så kul är att tölten hennes utvecklas trots att vi aldrig tränar i den.
Körningen har verkligen gjort susen för hennes tölt.
Min egna teori är att körningen har byggt upp hennes bakmuskler och ryggmuskler att hon numera orkar att sätta in under sig ch ära sig bättre i tölten.

När jag red henne mer som en islandshäst och tävlade i töltgrenen T8 och V5 så körde jag massa dressyrövningar för att stärka upp henne klättrade massor suuuper övning som stärker hela kroppen verkligen.:)

Trava-halt-rygga-trav är också en asbra övning=)

Är inget bra på att bedöma tölt, men så SÖT hon är! Själva jobbar vi med lösgörande, han är lång o lite stel och passtaktig. Flyttar bakdelen i olika övningar och gångarter, samt klättrar. Galopp i uppförsbacke är väldigt lösgörande:) och kul:D

Rider för tränare 2 ggr i månaden. Samt lite kurser. Har en häst som har lätt för tölt, kort, ökad, böjt spår inga större problem. Lämnar vi paddocken så blir det smygökning. Så focus utanför paddocken är att det skall gå det tempo jag bestämt. Skulle vara kul att komma runt på ovalbanan i bra form och rätt tempo.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 180
Senast: Linda_A
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar