Hur tränar ni kondition?

Blueberry

Trådstartare
Ni som tävlar ungefär 1m -1,20 (alltså inga elithästar).
Hur gör ni för att bygga upp konditionen?
Hur ofta?
Hur länge?
Och hur ofta hopptränar och tävlar ni?

:bow:

Sv: Hur tränar ni kondition?

- Ligger mycket på vallen och cantrar, mycket trav på långa sträckor i skogen, intervaller på vallen.
Hur ofta?
- Två konditionspass i veckan, blandar vilka.
Hur länge?
- Tills det känns att hästens kondition förbättras. :devil: Nej, skämt åsido. Jag brukar ha i tanken vad hästen gjort dagarna innan när jag rider kondition. Har den gått hårt så är det inte lika länge. Har den vilat så får den gå lite hårdare. Brukar bli 20-40 minuters aktiv tid (alltså utan framridning och avslutning).
- Hoppar rejält en gång i veckan. Ska enligt planen var ungefär 2 ggr tävling och 3 ggr träning/månad. :) Tävlar just nu bara upp till 1m, men har siktet inställt på 1,10 innan året är slut. ;)

Cantrar mycket i skog och på "kostigar", långtravar och lång galoppar i intervaller, klättrar mycket och hoppar mycket terräng ,som bygger upp både styrka och uthållighet!!:)
Hur ofta?
1-2ggr/vecka beroende på väder och hur mycket hästen gått!=)
Hur länge?
beroende på vad jag gör, när det är trav intervaller/terräng ridning kan det bli nån timme ,med många skrittpauser, men när vi jobbar intervaller och styrka så blir runt 40min utan inräknad fram/av skrittning
Tävlar när det kommer tävlingar vilket inte vart så ofta på senare tid:crazy: tyvärr... men en gång/mån försöker vi minst iaf!
Hoppar ordenligt 1/vecka och hoppar studs/cavaletti en gång/vecka, och tränar för tränare en gång varannan vecka:bump:

Båda:
Tackar!

Själv har jag en travbana på lagom avstånd, att galoppera några varv där är det roligaste hästen vet. Det blir ungefär 5-6 varv ( canter och sprint varvat) varje gång. Tråkigt nog har vi ingen terrängbana på hemmaplan, det vore en dröm..!
Annars bygger vi mycket ridmuskler genom att träna förvänd galopp och sidvärtsrörelser.
Just det där med uthållighet behöver vi träna, hon har i grunden mycket energi men lite svårt att hålla den kvar...

Vi hopptränar 1 gång i veckan, och har ungefär 2 tävlingar i månaden. Då går hon alltid två klasser.

hmm nu kanske min herre inte får vara med då vi inte kommit så långt som till tävling riktigt...
men tanken är att han ska gå som min förra...1 gång veckan cantring, 2ggr uti skogen bus och lek! tre gånger banan varav en är hoppning ev två.

hoppträningen tas bort de gånger de är tävling!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 211
Senast: Roheryn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 056
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka