Hur tränar ni era hästar nu?

Mirraya

Trådstartare
Tänkte bara höra, hur tränar ni era distanshästar nu? Håller ni på att trappa ned och ge dem vila eller är träningen fortfarande igång för fullt.. är det några tävlingar kvar..?

Själva fick vi ju en hovböld som ställde till det så min häst fick en oväntad semester precis i början på tävlingssäsongen :( Nu däremot har vi börjat komma igång ordentligt så nu blir det ingen vila i vinter, har ju inte gått så hårt precis.... ;) Så jag sitter nu och siktar på Bergaritten och Rönningeritten nästa år.... Hoppas allt går som planerat då.. :D

Sv: Hur tränar ni era hästar nu?

Nu distanstränar jag inte alls mycket. Däremot har jag börjat hoppträna 1 gång i veckan, och det är jättekul!
Klubben försöker ha en träningsritt varannan vecka, och de åker jag på om jag kan. Då rider vi ca 20-25 km i ett lugnt (10-12km/h) tempo.
Utöver det blir det avslappnad nöjesridning, lite stubbgalopper och allmän "underhålls-ridning".
Hästen (6 år) gick 2 st 50 och 2 st 80 km i år, finfint, och har bra grundkondis, så det känns som han kan få slippa för mycket distansträning ett tag nu.

För övrigt undrar jag om det blir nån Bergaritt, den är inte med på terminen.

Eftersom Zadac skadade sig i juli så fick han sin vila då. Nu är det igångsättning och om någon vecka (ska bara åka en sista gång till veterinären innan) så kommer distansträningen igång igen på fullt allvar. Allt för att han ska vara på hugget till nybygget (eller vad den nu hade döpts om till...)

Detsamma gäller min andra häst. Hon fick föl i år och ska nu igång ordentligt! Fick igår skor bak (efter en spruta lugnande) så nu kan isen och snön komma! Jag är redo...

Så i vinter blir det mycket distansträning!
Neywaz, du kommer väl och rider Zlota på långturer, så att jag får sällskap :)

Det är alldeles för lugnt nu! :cry: Jag har ett par månader framför mig nu med bara skritt i skogen och sedan sätta igång lite travträning. Inget spännande alls faktiskt och jag har väl aldrig varit så sugen på träning som nu! Frustration är bara förnamnet.

Här är det lugnt med distansträningen och kommer så att bli resten av året. Lite intervall träning blir det, annars bara skogsturer i varierande tempo, inte så långa. Detta är ju västa tiden på året, mörk så tidigt på kvällarna och för tillfället kasst underlag. Is, hårt och knöligt överallt. Så det passar utmärkt att ta det lugnt.

Lite dressyr blir det osså, plus att jag skaffat en medryttare och hon brukar hoppa henne. Ska bla på 2 dgrs hoppkurs nästa helg - kul. :)

så här på vintermånad trappar vi ned träning varandagsridning med
lugna turer i skog o mark ite dressyr och hoppning allt i lagom portion
så dem får tid att vila o stärka sig inför nästa sesong,vila bygger ochså.men visst längtar man redan nu efter nästa tävlingsesong
mvh anne

För övrigt undrar jag om det blir nån Bergaritt, den är inte med på terminen.

Nästa års tävlingar är väl inte riktigt klara än..? Eller är de..? :D
Jag hopps det blir en Berga.... tror vi får med hela stallet dit..!!
Men, men... annars blir det någon annan ritt ist :bump:

Kul! Hopps allt går vägen, härligt att höra att det är fler än jag som börjar igångsättning NU, i början på vintern :D :cool:

Skidglasögon och pannlampa på !!!

Nu på vintern får man mycket gratis, mental träning :) och snöpulsning (om snön kommer)

Såg att du inte bor allt för långt bort, kanske träffas och ta en tur någon gång i vinter?!

Ja då fast jag har ju lillkillen på gång också, han vill nog börja följa med på lite längre turer i vinter (men inga vilda galopper, då trillar jag nog av hahahah)

Här har du en till som börjat distansträna, med en 6 årig hingst som hittills varit mest under "grundridning" eller vad man ska kalla det ;) Fast nu ska vi börja träna mer inför hans första start i vår! :)

Då får du rida din hingst, jag tar Zadac och Zlota följer med som handhäst ;) Fast hon får nog gå sist, så att det inte blir för intressant... Han kanske duger i skogen?!!!

Jag har inte tävlat nåt distans med min kuse i år. Först lyckades han trampa till på en framsko så han blev halt några veckor innan nybygget.
Sen fick jag lite personliga saker som krånglade, så jag red knappt nåt alls i somras.
Nu när jag verkligen är sugen på att träna igen så är ju distanssäsongen slut.:(
Så det är hoppträning en gång i veckan.
Sen fick jag ett ryck...
Det har ju blivit en del arablöp utskrivet på Täby i vinter, så jag ska testa honom på det igen.
Han gick ju en del löp som 3-5-åring, utan att ha den rätta inställningen.
Så nu har jag börjat cantra lite och gått nåt snabbjobb, så får vi se om han kan bidra till sin försörjning i vinter.;)

Tänkte bara höra, hur tränar ni era distanshästar nu? Håller ni på att trappa ned och ge dem vila eller är träningen fortfarande igång för fullt.. är det några tävlingar kvar..?

Själva fick vi ju en hovböld som ställde till det så min häst fick en oväntad semester precis i början på tävlingssäsongen :( Nu däremot har vi börjat komma igång ordentligt så nu blir det ingen vila i vinter, har ju inte gått så hårt precis.... ;) Så jag sitter nu och siktar på Bergaritten och Rönningeritten nästa år.... Hoppas allt går som planerat då.. :D

Jag har vaknat till liv igen, efter en sommarsäsong av att vara rädd för att rida ut, efter en bilolycka på häst i vintras. Nu står hästen på en plats där jag kan rida ut utan att behöva vara så bekymrad över bilar bakom varje liten krök och inga motocrosscyklar på viltstigarna djupt inne i skogen. Så nu tränar jag kortare uteritter i tempo (innan det frös på) och så mycket dressyr och hopp. Står med tiominuters skrittavstånd till ett ridhus med.

Det blir väl detta vi ägnar oss åt fram till vårvintern, sedan skall jag se om jag kan öka på uteritternas längd och få till en tränad häst till Nybygget utan att känna mig för olustig och orolig för bilar under träningen. Då kanske jag kan testa min nya sexåriga arabvalack på en åtta. Det blev bara en femma för denna häst denna säsong pga min bilfobi.

Kanontrevlig är den nya hästen jag hittat, så det vore synd och skam om han inte fick tävla distans. Sedan har jag hittat en medryttare med som kan hjälpa mig lite. Kanske kan hon vara sugen på riktiga långturer med. Kanske en och annan ritt med, vem vet.

Men till svar på det du egentligen undrar. Jag anser att den tävlade distanshästen nu skall ha lite av en lugnare träningsperiod. Passa på med annat som dressyr och hopp. Jag tycker dock inte att man ställer av hästen och bara låter den strosa i hagen.

Hälsning Maja

Mina hästar fick en lugn sommar på bete eftersom jag fick barn 30 juni. Men sedan slutet på aug har de bägge ridits enligt följande varje vecka:

ett pass 16-20km medeltempo
två travpass 7-9km
en dag på ridbanan (typ av arbete beroende på underlag, hårt underlag mkt mjukgörande skrittarbete)
en dag 45-60min skogen för att lyfta på fötterna
ev en dag longering
en-två dgr vila

de kommer hållas igång enligt detta schema tills det är dags för tävlingssäsong, inslag av en veckas vila här och där blir det ändå pga förkylningar, tappskor, snökaos eller likn.
När säsongen närmar sig kör jag mer av intervaller och ett par längre pass.

Ja skidglasögon på på vintern :cool: De är varmare än solglasögon och är det snöyra så slipper man blunda sig igenom ritten... skulle kanske hitta googles till hästen också.. :D

Har nu varit på kliniken igen och Det var tummen upp! Men jag skulle fortsätta lugnt året ut i alla fall. Sen var det bara att börja träna på igen.

Fast undrar jag igall min veterinär förstod "fri skritt". En normal ryttare är kanske ute en timme max??? Vi fri-skrittar länge!!!!! :cool:

så efter nyår kommer det bli längre pass och intervallträning.

Mitt sto är bättre än någonsin!!! Hon går med som handhäst för det mesta. Men rids av sambon en dag, en medryttare en och så rider jag en/två dagar.
Hur hinner ni som har flera att rida dem ordentligt i veckorna?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
969
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 091
Senast: zarmino
·
Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 706
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18