Hur tränar ni era 3-åringar?

Empress

Trådstartare
Som rubriken säger;
Hur lägger ni upp träningen för en 3-åring (2005:a) ?

Jag har precis köpt en 3-åring, (Han är inriden och rids i skritt, trav och galopp. Jag tycker han är förvånansvärt stadig och bärig under ryttare för sin ålder)
Då jag inte har allt för mycket erfarenhet av att rida unghästar undrar jag hur ni tränar era hästar under slutet på deras 3:e år-början på 4:e. Hur många dagar i veckan ca.? Hur långa pass? Vad lägger ni in i passen ? Finns det något speciellt ni tänker på, har lärt er av egen erfarenhet?

Denna häst skall även förberedas inför inkörning under vinterhalvåret och kommer då som ett led i det att tömköras en hel del, min fråga gäller dock ridningen.

Sv: Hur tränar ni era 3-åringar?

Hej!

Jag rider min treåring ca tre dagar i veckan och longerar/tömkör en dag till. Han får jobba kanske lite mycket nu, men ska få vila över vintern när snön kommer.
Han är ganska pigg och har mycket energi, så jag brukar longera honom 5 - 10minuter innan jag sitter upp. Rider honom i skritt, trav och galopp, med mycket övergångar och svängar (det är fortfarande lite svårt att svänga, spec. i galoppen) Rider max 1/2 timme. Oftast 20-25 minuter. Lilla duktiga:love:

Är det honom på din avatar?? Riktigt tjusig isf :)
Vilken stam är det ? Vad har du för mål ?

Hur länge kommer han vila över vintern? Flera månader? Är det från all träning eller endast ridningen? (pga vinterföre och inget ridhus?)

Jag får hem min om 14 dagar, det pirrar rejält kan jag säga. :laugh:

Det viktigaste att tänka på är att man aldrig ska träna en så unghäst (i ordets rätta bemärkelse alltså)

Jag håller på att sätta igång "min" 3-åring efter sommarbetet nu, som det är nu longeras hon typ tio minuter eller tills hon är lugn, sen sitter jag upp och rider några varv åt varje håll och sen är vi klara.

Hon gick 3-årstesten i Maj, då var hon inriden i en månad tidigt på året, stod hos mig i ca. två månader, sen har hon vilat Maj-September och målet fram till Jul är att hon går i skritt, trav och galopp på tygeln, är ordentligt rakriktad och följer tygeln. Det är vad jag tycker man kan begära av en 3-åring. Efter Jul som 4-åring börjar det bli lite mer "arbete".

Sen är vi väldigt noggranna med att vara lyhörd för att hon behöver vila, det är en stor häst som är enormt begåvad, det är alltid risk för att man rider en sån häst för mycket!

Ja han får vila när snön kommer. Vi har tyvärr inget ridhus. Nej det är inte han på bilden, vet inte hur man lägger upp bild, annars hade jag gjort det. Han är e Bocelli - Trofè och det långsiktiga målet är att han skall gå svår dressyr. Precis som Zanzan skriver så är det kortsiktiga målet att han skall gå i form i alla gångarter innan vilan och sen till våren börja jobba lite grann.
Jo det är ju lite pirrigt att rida på dom i början, lite som att köra en bil utan ratt och bromspedal. :crazy: Nu är min iofs jättesnäll, men bara för att det fungarer bra på marken kan det ju vara annorlunda när man sitter upp de första gångerna;)

Kul med en sån här tråd!
Jag har nämligen precis köpt mig två stycken 3-åringar! Den ena är ett sto och henne har jag nu haft i snart en vecka och den andra har jag köpt tillsammans med min väninna och honom fick vi hem idag med lastbil. Båda är precis hemkomna från Tyskland men verkar ha tagit allt resande med ro. Stoet är enligt uppgift endast "insutten" och valacken ska iaf. vara riden i alla gångarter. Jag har som plan att rida in stoet ordentligt här nu ganska omgående för att sedan låta henne vila någon månad i vinter. Planeringen för valacken bestäms allt efterhand, skulle tro att vi vill känna på honom lite grann ridmässigt för att sedan låta även honom få vila i vinter.

Jag tror att det viktigaste när man arbetar mycket med unga hästar är att bevara hästens bjudning. Därför kommer jag framförallt att rida ut på mina små gryn, dels för bjudning och rakriktningens skull men också för att de ska bli modiga och säkra på foten. Sedan tror jag även att de håller bättre i längden om de får varierad träning redan från början. Ca. 3 dagar per vecka anser jag är ganska lagom att rida på en 3-åring + eventuellt någon dag med arbete från marken. Tror inte heller man behöver hålla på för långa stunder utan 20-30 min räcker gott och väl.

Ska bli spännande att följa tråden och se vad ni andra har för synpunkter och åsikter!

Här har ni ett dagsfärskt kort på de två svarta, stoet är närmast.
RockyochFirstImpression010.jpg

Jag tycker som andra redan skrivit att man rider kanske 3 ev fyra dagar/vecka och tömkör dessutom. En eller två dagar rider jag ut, en av dem bara skritta runt i skogen över stock och sten, en annan med lite mer trav och galopp, sen en dag i ridhuset. En fjärde dag tömkörning, ev med sadel så att jag rider en stund som avslutning.

Den 3-åring jag fn rider jobbar jag med att han ska gå i alla gångarter i balans och med bra kontakt och följa fint. Det gör han till största delen nu, senaste tiden även kunnat börja gå balanserat på stora volter i galopp. Fattningarna börjar sitta bättre också.

Jag rider alltid lätt, men har suttit ner delvis i galopp nu, dock är det mkt kort.

Nu ska han vila lite, växer mkt (vilket är bra eftersom det är en liten häst) och behöver ta det lugnt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänker inte på hur många dagar i veckan min ungis går, veckorna flyter liksom ihop här:p

Vanligast är att hon går ett par dagar, vilar en eller två dagar och så håller vi på... Inför 3-årstesten gick hon ju ganska mycket - för mycket tycker jag om man kunnat välja, men ska de gå test så ska det göras ordentligt tycker jag. Eftersom det bara gäller en kort period så funkar det men absolut inte i längden!
Längden på passen är inte så långa som de flesta andra här, skulle tro att vi håller på i 20 min på sin höjd och då är det inklusive longering, men hon orkar verkligen inte mer och jag försöker att alltid sluta innan hon blir märkbart trött, får då kan det bli lite baggigt:D

Vad är det för stam på era småttingar? :)

Hur gick det på 3-årstestet förresten?

"Min" är e. Rubinrot Klass I på 3-årstestet. Lägger man energi på att bråka i 3 timmar vid lastning orkas det inte med några diplom:p

Jag har en 05:a efter De La Gardie som jag började rida in i augusti. Jag rider ca 2 dagar i veckan i 10-30 min., enbart ut i skogen. Sen lägger jag in någon veckas helvila mellan varven. Målet är att hon ska bli en bra allroundhäst med fokus på dressyren. Hon slet av tåsträckaren förra sommaren. Därför är hon "sent inriden" och vi missade även 3-års. Jag tar det oxå lugnt med inridningen då jag är rädd om hennes skadade ben.

Här har ni ett dagsfärskt kort på de två svarta, stoet är närmast.
RockyochFirstImpression010.jpg

Ser snygga ut!
Vad är det för stammar??

Min treåring står bara i en hage och blir rundare och rundare om magen :D
Hon ska ha föl i april, sen börjar allvaret.

Ja de kommer iaf förhoppningsvis bli snygga med lite mer hull och muskler! :)
Stoet som står närmast på kortet är e. Florencio I - Florestan I ue. Pik Labionics - Pik Bube
Valacken är e. Rolls Roys ue. Hill Hawk xx

Jag satt förresten för första gången på den lilla damen idag och hon var såå duktig, gissa om jag är lyrisk! :D

Kul med en bebis! Jag hade önskat att det fanns tid och plats för en liten fölis men det får först bli om några år..vill komma igång och rida lite först! :)

Ah, min är också e. Florencio 1 ( ue. Martini ) :)
Får hem honom om 2 veckor. Han är riden i alla gångarter och som sagt väldigt stabil och bärig för sin ålder.
Kommer att fokusera en hel del på inkörning under vintern, men tanken är ju att hålla igång ridningen också.

1-års plan:
Starta i en LB lokal dressyr under våren/sommaren
Starta i en lättklass dressyr/precision körning under hösten 2009.
Det borde vara realistiskt om han nu fortsätter vara frisk och träningen läggs upp vettigt.

Bild:

florenzo1.jpg

Hej hej!
Här är en till med 05a som oftast brukar hänga i "hur går det för era 05or" tråden .

Köpte min i januari 2008 som hingst. Endast sutten på två gånger då. Började inridningen, gick kanon. Kastrerades i april. Reds fram till maj och gick sen på bete i 8 veckor. Efter betet ökade på kraven till att gå i form i alla gångarter och han går nu stadigt i skritt å trav och i de övergångarna men galoppen är lite "instabil" än men det kommer :)
Har nu även påbörjat inhoppning.
Rids tre dagar i veckan, vilar övriga.
Rider ett pass med galoppträning (får upp flåset och blir svettig), ett pass dressyr eller hoppning ( varav varannan vecka för unghästutbildare ) och ett jogging/skrittpass. Rider bara ute. (i paddock på träningarna)
Longeras ingenting och passen ligger på 30-60 min.
Ska få vila minst en månad i vinter.
Målet är att rida någon dressyrklass och ca 90-100cm hopp året som fyra. Gärna köras in men det återkommer jag till om jag híttar nån som kan hjälpa mig....
Otroligt samarbetsvillig och lättlärd. Bra huvud, normala gångarter, trevlig modell om än bara 160 ;)
e. Saigon - Legat - Cordon Bleu

Min första unghäst men något jag tänkt på är att det viktigaste med unghästar är att KÄNNA. Man får hantera och rida dem med känsla och vara lyhörd. Om man sitter upp och den känns annorlunda kanske man bara skrittar den dagen fast än man tänkt galoppträna, om den är spänd pga omgivningarna så kräver man inte att den ska gå i korrekt form utan anpassar ridningen och bara kräver att den ska koncentrera sig på ryttaren och hålla sig på mattan.
Att man hellre sysselsätter en laddad unghäst med volter, halter, övergångar, bommar på backen än börjar dra i tyglarna.

Senast ändrad av en moderator:

Nämen vad kul! Snygg var han också! :laugh: Förstår att det måste bli spännande att få hem honom! Kul med körning, själv är jag väldigt okunnig på den fronten så vi får hålla oss till vanlig ridning! :)

När min förra häst var 3 så arbetades han ca 3 dagar per vecka (ridning eller tömkörning) och ibland la jag in ett löshoppningspass.

Jag satt in honom just före jul, vilade jan+ feb, reds fram till 3 års testet men inlagda 2 veckors vilor då och då (extra viktigt om de verkar vara i växtperiod), vilade över sommaren, sattes igång till hösten enligt samma system.

Som 4-åring gick han ca 4 dagar per vecka med kortare vilor med samma intervall.

Vad menar du med 'mer arbete'? Är det längden på själva passet eller frekvensen i antal dagar/vecka? Ställer du fler krav på henne och i så fall vilka?
Vad är realistiska mål att sätta upp för en häst som precis går in i sitt 4:e år?

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 334
Senast: Boj
·
Träning Hej! Jag får hem en 3åring, 3år+ några mån, om en vecka. Hon är inte inriden, utan arbetad mycket från marken på, sadel och tränsvan...
Svar
17
· Visningar
2 839
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar