Hur tränar man upp ryggen?

Sv: Hur tränar man upp ryggen?

mmm, men hur jobbar man den i låg form om hästen ej är stark nog att bära någon ryttare och aldrig har blivit tömkörd..?

Longera, med någon sorts inspänning, tex, vanliga inspänningstyglar eller gogue ...

kan man inte rida hästen i form får man ta till andra metoder, inspänningstyglar fungerar bra sålänge man använder dem rätt..

De bästa säätet att träna upp hästens rygg är at låta den få jobba i en låg form i trav o galopp ... de har gett resultat på alla unghästar ja ridit!!! de är jättebra att låta hästen även få jobba ute i snön i låg form!!!

Man ska bara rida i låg form korta stunder!

håller med här, strecha bakben(i de riktningar hästar bak röra bakbenen), kors (dra i svansen) och rygg (killa under magen)..

det gjorde UNDERVERK med en 23årig islänning jag red som hade världens svank (och sk "femgångarrumpa" ) han blev mycket bättre på bara 2-3 månader :)

Man kan inte bara stå och dra i svansen! Du måste veta hur du ska göra!

Först och främst, om du har jobbat henne i form och kan (så hon går rätt) så borde du kolla upp henne. Kan ju finnas en anledning till att hon inte sätter muskler i ryggen!

Efter det så rid mycket dressyr. Korta pass med låg form. Tänk på att rida lätt och sitt inte ner!
Mkt övergångar. Känner du att hon blir lite öm i ryggen, om hon börjar arbeta med ryggen så rid ut i skogen utan krav. På så sätt börjar hon inte "spara" på ryggen.
/C*

Se till att hästen får tillräckligt med protein som behövs för att bygga muskler och att sadlen inte trycker.

Skitt och galopp bygger, trav sliter är en bra tumregel, skritta fram och galoppera sedan, trava först när hästen är riktigt uppvärmd och försöka lägga den lågt och gör det bara en kort stund innan avskrittning. Bry dig inte så mycket om vart hästen har huvudet, börja med att se till att bakbenen är under hästen och inte bakom.
När hästen stoppar in bakbenen lyfter dom oftast ryggen automatiskt. När hästen sen fått muskler och kondition orkar den bära sig själv och då brukar näsan komma ner utan att man gör nåt.
Klättra (skritta!) i backar, rid i SKOGEN inte på stigarna, rid över bommar/cavalettis, galoppera mycket i olika tempon,
Om du eller nån du känner kan tömköra så är det jättebra! Jag tömkör mycket över cavalettis och det ger väldigt mycket!

Tänk även på att hästen säkerligen har en "svankig" ryggrad och därmed även när den är välmusklad säkert kommer vara lite svankig ändå. alla hästar har olika långa ryggar och därmed olika ryggprofiler.

Intervallträna i galopp! På min häst med kissing spines fick jag rida intervaller varannan dag och däremellan arbeta för hand i galopp på olika sätt. Galoppera 5 min, skritta 2 min, galoppera 5 etc. När min var som mest igång klarade han 7-8 galopper (i början 3-4). Det stärker magmusklerna som i sin tur bär upp ryggraden.

KL
Man får också komma ihåg att det behövs vila, för att kunna bygga muskler. Hur ofta beror på hur hårt man tränar.

mmm, kan tänka mig det, synd bara att hon inte funkar med människor... skulle behövt hjälp av någon som KAN... men den här hästen litar inte på människor, eller mej har hon börjat lita på nu efter 1 och ett halvt år men hon är väldigt skeptisk och risken finns att hon bara stänger av och brallar iväg om jag tar hjälp av någon hon känner sig trängd av..
När vi är själv hon och jag går det hur bra som helst... lugn som en filbunke, men så fort jag har med mig någon annan så kan hon blåsa upp sig som en ballong.
får jag bara fråga, har du både "zillax89" och "89madde89"??

Det låter som att "zillax89" vet så mycket om hästen och pratar som att det är hennes, men det är "89madde89" som skapat tråden..

förlåt...ja snodde tråden lite...hehe... jag är bara zillax89 och snackar om min häst nu, ja har samma problem, att försöka bygga upp hästens rygg...

Sen det här med inspänningstyglar, är det inte ganska logiskt att hästens muskler KAN spännas på ett helt annat sätt bara för att den tvingas i form? Den kortar vissa muskler och jobbar den fel, fast det kanske bara är sån där skrämselpropaganda. Tycker bara det låter konstigt att man kan få hästen att gå i bra form med hjälp av inspänningstyglar då det aldrig blir någon eftergift när hästen gör rätt. Men bara min åsikt, jag har aldrig valt att använda inspänningstyglar för har lärt mig att hästarna ej jobbar i rätt form då och att det kan göra mer skada än nytta.

Det beror på hur man använder de :). Vid longering använder jag inspänningstyglar men de är alltid väldigt lösa så att hästen får en eftergift då den sänker huvudet. När jag någon gång använt hjälptyglar vid ridning har jag använt graman, eftersom du själv kan reglera den, men det är ingenting jag skulle rekommendera på en häst som ska sätta muskler.

det finns ju många typer av inspänningar, de flesta ger faktiskt efter om hästen säkner huvudet, för det behövs inte så mycket inspänning för att hästen ska sänka huvudet lite och höja ryggen mer..

det finns också en sele ohc ligger an lite mot baksidan av låret och i bettet så när hästen sätter under sig mer drar det mindre i bettet.. eller ja drar och drar är väl fel och, men hästen får mer eftergift.. tror att det finns båder som chambonhuvudedel och som gougehuvuddel..

Tömkörning och klättring är nog de effektivaste sätten.

det finns ju många typer av inspänningar, de flesta ger faktiskt efter om hästen säkner huvudet, för det behövs inte så mycket inspänning för att hästen ska sänka huvudet lite och höja ryggen mer..

det finns också en sele ohc ligger an lite mot baksidan av låret och i bettet så när hästen sätter under sig mer drar det mindre i bettet.. eller ja drar och drar är väl fel och, men hästen får mer eftergift.. tror att det finns båder som chambonhuvudedel och som gougehuvuddel..

Okey! det hade jag ingen aning om... ska nog kolla upp det där lite mer... Alltid värt att kolla på iallafall ;)

Tömkörning och klättring är nog de effektivaste sätten.
när du svara så klicka på "Citat-svar" eller "Snabb-svar" i exakt det inlägg du vill svara på, annars skriver du till den sista som svarat och då blir dte ju lite fel ;)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama