Hur träna bort häst som står och 'drar' i benet vid skoning?

Alexandra_W

Trådstartare
Herr L är väldigt bra på passivt motstånd och civil olydnad typ :devil:

Skämt åsido, han står och smådrar i benet vid skoning, hela tiden, grymt jobbigt och irriterande för hovslagaren. Samtidigt extremt svårt att korrigera både för mig och hovslagaren, då han ju står 'stilla', och 'framme hos mig' inte ens märks att han drar, däremot är det ju ett elände för stackars hovslagaren.

När jag kratsar osv eller om jag står och fipplar med något en längre stund, så drar han inte, så jag kan inte förklara mer exakt i detalj hur han gör/hur det känns när han drar.

Men hur sjutton får man bort ett sådant beteende eg?

Sv: Hur träna bort häst som står och 'drar' i benet vid skoning?

Svårt att säga vad som funkar för din buse men jag har haft några hästar som det funkat med att först jobba dom varma och mjuka (inte mer än så) och sen stretchat fram och bak innan hovis kommit.

AH, kanske skulle förtydligat att det hänger mycket hårt samman med hur mycket det är kvar av tålamodspoletten...

Dvs det är när han tycker det är tråkigt och börjat lessna.

(Sen är ditt tips jättebra ändå, har de fått röra på sig innan, och i Ls fall gärna är lite lagom trött i hjärnkontoret med, så är det mycket bättre, så vi försöker få eftermiddagstider just därför, även om det blev morgontid idag)

Det där är en så typisk "för att jag kan" grej.
Min lilla häst pysslar också med sådant ibland då hennes tålamod är på väg att ta slut.
Eftersom hon aldrig gör så med mej så är det ju omöjligt att träna bort. Jag har verkligen försökt provocera fram det men det går inte, hon reagerar helt enkelt inte likadant.

Jag provade med räddningsdroppar och det fungerade! Nu står hon och halvsover sig igenom skoningen istället för att tycka att det är tråkigt och känna sig tvungen att hitta på något. Så skönt att slippa ha dåligt samvete för att hästen inte uppför sig optimalt :laugh:

Vad gör hovslagaren när hästen beter sig så? Och vad gör du? Står du framme vid hästen hela tiden?

Nyfiken....vad är räddningsdroppar?

Vad händer om hovis helt enkelt håller upp benet utan att "ge motstånd" när hästen drar? Sätter han ner benet om man inte s.a.s. håller fast det?

Annars förstår jag ditt problem, min häst var riktigt dum att sko (värre problem än din) men det löste sig genom hovslagarbyte. Inte så att hovis 1 "skapade" ett problem och hovis 2 löste det, utan när hovis 2 kom ut så fanns inte ngt problem längre ens från början. Du kan ju alltid testa att låta ngn annan sko för att se om det blir ngn förändring.

Det är väldigt jobbigt med såna här problem eftersom, precis som du säger, man inte kan öva själv. Min uppför/uppförde sig aldrig på det här viset mot mig och jag kan ju inte gärna sko om henne själv en gång i veckan för att träna :cool::D

Lycka till!

Det där är en så typisk "för att jag kan" grej.

Ja, det känns verkligen så. Risk för förmänskligande, men det är nästan så han står och FLINAR och tycker 'jag står still, jag har inte rört en hov, jag står still, du kan inte skälla på nått'.

Fast hur fungerar räddningsdropparna om det inte är oro i grunden?

Vad gör hovslagaren när hästen beter sig så? Och vad gör du? Står du framme vid hästen hela tiden?

Hovslagaren har nog provat det mesta vid det här laget. Från att ignorera det och bara följa med resp hålla emot, till att peta till på honom och säga åt honom när han rycker (och berömma när han inte rycker), till att (idag) helt tappa tålmodet och klappa i och rya i ordentligt tillslut. (En metod jag kan förstå men inte tycker är bra, då jag är högst tveksam om hästen övht satte de två i samband med varandra).

Jag står vid huvudet ja, då jag håller i vid skoning, han är hopplös på att annars backa för långt bak i linorna och stå och 'hänga' i dem när man skor annars. Det gör han gärna om/när jag pysslar med hovarna med, hänger i linan. Han slutar om man säger till, men gör om det nästa fot.

Jate Volim skrev:
Vad händer om hovis helt enkelt håller upp benet utan att "ge motstånd" när hästen drar? Sätter han ner benet om man inte s.a.s. håller fast det?

Annars förstår jag ditt problem, min häst var riktigt dum att sko (värre problem än din) men det löste sig genom hovslagarbyte. Inte så att hovis 1 "skapade" ett problem och hovis 2 löste det, utan när hovis 2 kom ut så fanns inte ngt problem längre ens från början. Du kan ju alltid testa att låta ngn annan sko för att se om det blir ngn förändring.

Han rycker inte åt sig benet och sätter ner det om hovis håller i men utan att hålla emot, utan bara följer med. Om man däremot sas 'släpper' taget om benet, och inte varken håller i eller följer med, då tar han ner benet.

Det är tyvärr inte riktigt något överflöd av vettiga hovslagare här, så lättare sagt än gjort det där med prova låta någon annan sko. Men det var en riktigt bra ide annars, ska klura på om/hur det går att genomföra. Han är ju verkad flera ggr av klinikhovslagare, men vet inte om han drog då - är ju inte alltid de klagar? Hovis klagade inte förrän efter flera månader, tydligen hade hästen varit lika hela tiden, men hovis inte sagt ngt, och jag inte märkt ngt.
Jag slog ju på en tappsko häromveckan, och då ryckte han lite i början, jag sa åt honom och sen var det inget alls faktiskt.. hmm... Jag härledde iofs det till att jag är såpass mycket taffligare och 'snällare' än hovis i hur länge jag håller, hur lkänge jag håller uppe osv. Samtidigt så var/är jag ju gravt mycket mer omständlig och tålamodskrävande så... förstås..

Men så svårt det där iom att jag inte märker. Ena sekunden kan ju jag klappa på halsen och berömma för att han står blickstill, avslappnat och med öronen framåt, och nästa sekund ryar hovisen åt honom för han stått och ryckt i ett bakben de senaste tre minutrarna, dvs även när jag berömde för han 'skötte sig perfekt'. :crazy:

Jag står vid huvudet ja, då jag håller i vid skoning, han är hopplös på att annars backa för långt bak i linorna och stå och 'hänga' i dem när man skor annars. Det gör han gärna om/när jag pysslar med hovarna med, hänger i linan. Han slutar om man säger till, men gör om det nästa fot.

Fast vad gör det om hästen hänger i linorna, det är väl bättre att rycka med fötterna?

Jag skulle nog säga att det är hovslagaren som måste klara ut det här. Risken med att du står vi hästen är att du får all upmärksamhet, dvs hästen tittar bara på dig och hovslagaren upplevs ännu mer som irritation.

Prova att sätta dig en bit ifrån och låt hovslagaren lugnt och metodiskt förklara för hästen hur den ska uppföra sig. Dvs när hästen rycker så håller hen i tån och lyfter hoven uppåt och håller den stilla, massor med beröm och förtsätta jobba när hästen slappnar av. Lugnt och superkonsekvent.

Det är hovslagaren som tycker det är obehagligt när hästen hänger i linorna. För mig kvittar det, är han (hästen) så 'dum' att han vill stå där och hänga så varsågod. Han kastar sig ju inte eller något, och brukar efter ett tag ledsna även själv. Är väl eg bara ytterligare ett sätt att tala om för omvärlden hur tråååkigt det är skulle jag tro ;)

Hovslagaren tycks ju inte 'reda ut' det, så jag tror tyvärr inte de kommer göra det framöver heller, om inte jag på något sätt kan bana vägen? Hovis skjuter sig - enligt min mening - i foten när han ignorerar det (= accepterar det), och sen när han verkligen inte orkar/klarar mer, då bannar han. Istället för att mer konstruktivt banna varje gång, med tydligt beröm då givetvis också. Hovis har provat att lyfta högt och vänta ut när det rycks, och sen släppa ner och fortsätta btw, men tar ju inte lång tid så dras det igen - enligt hovis. Samtidigt kan jag begripa att hovis vill sko, inte lägga X timmar åt att uppfostra häst...

Men då blir man ju aldrig 'av' med det? Men tänkte om/att det finns NÅGOT jag sas kan göra? Jag dels skäms ju när han inte sköter sig, dels så vill jag varken att beteendet ska bli permanent, dels inte att hovis ska förlora tålamodet fler gånger och hästen inte sammanknippa utbrott med orsak - utan bli spänd (då lär han ju dra ännu mer) och vid varje skoning bara 'vänta på att hovis ska får ett utbrott'.

Alltså jag tycker nog att hovis får skylla sig själv när han inte orkar göra något åt det. Skulle han vara tydlig och konsekvent skulle hästen snabbt fatta, det behövs inga timmar av arbete.

Hästens uppförande mot honom = hans problem (i det här fallet). Vissa saker kan inte tredje part (du) göra åt hovisen, han måste kommunicera själv med hästen.

Varför tycker hovis att det är obehagligt när hästen hänger i linorna? Din hovis verkar inte direkt vara en hejare på hästhantering, jag hoppas han är sjujäkla bra på att sko... ;)

Kan tillägga att jag också har haft en häst som gärna ryckte fötterna ur näven när hon tyckte att hon stått för länge på tre ben. Men min hovis var lugn, konsekvent och van och redde ut det utan knot.

Ja, det känns verkligen så. Risk för förmänskligande, men det är nästan så han står och FLINAR och tycker 'jag står still, jag har inte rört en hov, jag står still, du kan inte skälla på nått'.

Fast hur fungerar räddningsdropparna om det inte är oro i grunden?

Ja hade min häst varit en människa så hade hon varit en dryg tonåring som menade att hovslagaren inte har gjort tillräckligt för att hon ska respektera honom :angel:

Min häst som inte är ett dugg rädd eller orolig får räddningsdropparna när hovslagaren kommer. Då har de runt fem minuter på sig att börja verka innan han är klar att börja.
Hon gäspar och slickar sig runt munnen när de börjar verka, hon står helt avslappnad utan att bli tung i benen eller lägga tyngd på hovslagaren. Det fungerar helt enkelt perfekt. Hon bryr sig helt enkelt inte om att det är tråkigt att stå still utan står snällt och halvsover i gången.

Nyfiken....vad är räddningsdroppar?

Räddningsdroppar är ett väldigt milt lugnande medel.

Räddningsdropparna består av en kombination av fem olika blomsteressenser:
Cherry Plum - rädsla att tappa självkontrollen
Clematis - risk för att förlora medvetandet
Impatiens - överdrivna reaktioner
Rock Rose - skräck, extrem rädsla, panik
Star of Betlehem - chocktillstånd

(fet text saxat från djurhomeopatens hemsida)

Googla på räddningsdroppar och läs mer. Det finns många som säljer dem och de används till både djur och människor.

Min gamla hovslagare som var jättebra med unga, bråkiga och nervösa hästar körde alltid med "ponnybrems" Dvs. mata med hö :p

Då brukar de koncentrera sig på att äta och inte så mycket på att bråka :)

Min drog i fötterna förr, alltid, både för hovslagaren och för mig. Jag lärde henne att hålla upp fötterna själv, så att jag kunde kratsa hovarna utan att hålla i benet.
Nu så kan man hålla i foten utan att hon drar, dessutom så lyfter hon alla fötterna själv och håller upp fötterna själv för hovslagaren. Hon är därmed mycket lättskodd. :D

Alltså jag tycker nog att hovis får skylla sig själv när han inte orkar göra något åt det. Skulle han vara tydlig och konsekvent skulle hästen snabbt fatta, det behövs inga timmar av arbete.

Hästens uppförande mot honom = hans problem (i det här fallet). Vissa saker kan inte tredje part (du) göra åt hovisen, han måste kommunicera själv med hästen.

Varför tycker hovis att det är obehagligt när hästen hänger i linorna? Din hovis verkar inte direkt vara en hejare på hästhantering, jag hoppas han är sjujäkla bra på att sko... ;)

Ang hejare på hästhantering eller ej, så har den stackarn fått tampas med både allmänt bängliga unghästar, rädda hästar etc, och alltid rett ut det på ett bra sätt, både vad gäller resultat men även 'vägen dit'. Så inte haft minsta att klaga på, tvärtom, i den vägen innan. (För mig är det viktigt hur hovslagaren är mot/med hästarna med, varken för mesig, men heller inte 'för hård' och/eller inkonsekvent).

Men i just det här fallet så hitills har jag ju haft rätt svårt att säga så mycket, jag har ju sett till när han sagt till tidigare och då har det ju sagts till om och om igen, dvs vid iaf vad det verkar 'varje gång'. Dock utan att det vad jag kunnat uppfatta iaf gjort någon skillnad.

Men sen som idag, sa inte ett någonting - alls, sen sa hovis till en gång, sen ingenting och sen som sagt tappade helt tålamodet. (Vilket jag inte blev glad på alls, varvid hovis inte blev glad på mig... ). Tappa tålamodet-delen förstår jag rent så, men inte att tappa tålamodet mot hästen skulle göra någon lyckligare. Gick ingen nöd alls på hästen, men det hjälpte ju liksom ingenstans heller..

Vet inte varför hovis inte gillar när hästen hänger i linorna, antagligen för att det påverkar hela kroppsställningen på hästen när hovis skor? Det går ju att hänga/'sitta' på hovslagaren extra bra om man har linorna som stöd. När jag håller i kan jag ju korrigera så hästen varken går framåt eller bakåt, eller åt sidorna. Så hästen är ju faktiskt mer still när jag håller i jmf med linorna.
Fick jag välja knöt jag hellre fast honom, men vill hovis jag håller i så.. Dessvärre påverkar ju ingetdera 'besvärligheten' med skoningen =/

Sen håller jag med om att det till stor del är hovslagarens problem om han inte korrigerar, samtidigt så riskerar det ju att bli mitt problem på sikt om man inte får ordning på det med? Dessvärre =/

Min gamla hovslagare som var jättebra med unga, bråkiga och nervösa hästar körde alltid med "ponnybrems" Dvs. mata med hö :p

Då brukar de koncentrera sig på att äta och inte så mycket på att bråka :)

Fungerar tyvärr inte mot dragandet. Går jättebra att äta och stå och dra. Vi, eh jag, matade ett tag när han hade ont i HF och därför var väldigt sjåpig med det vid spikande. Fungerade mot det (dvs rädsla/oro), gör däremot inget för 'jag är less'-dragandet.

Vi har provat vanlig brems med förresten, hjälper minimalt mot själva 'drageriet'. Vila halvvägs fungerar minimalt det med (alltså t ex ta fram, sen in i boxen och äta/dricka/kissa medan vi verkar shettisen, sen ta bak).

Varför han ledsnar så på just skoning/hovslagaren övergår mitt förstånd dock? Jag kan knyta upp honom och låta honom stå i en timme (säkert två) utan problem, skulle kunna gå därifrån och dricka kaffe. Jag kan stå och klippa honom i två timmar etc. Visst, han lyfter inte benen då, men det i sig lär ju inte vara så våldsamt tålamodsprövande...

Sen håller jag med om att det till stor del är hovslagarens problem om han inte korrigerar, samtidigt så riskerar det ju att bli mitt problem på sikt om man inte får ordning på det med? Dessvärre =/

Det behöver du nog inte vara orolig för. Bara du är tydlig med vad som gäller när du håller i hoven. Djur gör lätt skillnad på folk och folk. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka