Sv: Hur träna bort häst som står och 'drar' i benet vid skoning?
Vad gör hovslagaren när hästen beter sig så? Och vad gör du? Står du framme vid hästen hela tiden?
Hovslagaren har nog provat det mesta vid det här laget. Från att ignorera det och bara följa med resp hålla emot, till att peta till på honom och säga åt honom när han rycker (och berömma när han inte rycker), till att (idag) helt tappa tålmodet och klappa i och rya i ordentligt tillslut. (En metod jag kan förstå men inte tycker är bra, då jag är högst tveksam om hästen övht satte de två i samband med varandra).
Jag står vid huvudet ja, då jag håller i vid skoning, han är hopplös på att annars backa för långt bak i linorna och stå och 'hänga' i dem när man skor annars. Det gör han gärna om/när jag pysslar med hovarna med, hänger i linan. Han slutar om man säger till, men gör om det nästa fot.
Jate Volim skrev:
Vad händer om hovis helt enkelt håller upp benet utan att "ge motstånd" när hästen drar? Sätter han ner benet om man inte s.a.s. håller fast det?
Annars förstår jag ditt problem, min häst var riktigt dum att sko (värre problem än din) men det löste sig genom hovslagarbyte. Inte så att hovis 1 "skapade" ett problem och hovis 2 löste det, utan när hovis 2 kom ut så fanns inte ngt problem längre ens från början. Du kan ju alltid testa att låta ngn annan sko för att se om det blir ngn förändring.
Han rycker inte åt sig benet och sätter ner det om hovis håller i men utan att hålla emot, utan bara följer med. Om man däremot sas 'släpper' taget om benet, och inte varken håller i eller följer med, då tar han ner benet.
Det är tyvärr inte riktigt något överflöd av vettiga hovslagare här, så lättare sagt än gjort det där med prova låta någon annan sko. Men det var en riktigt bra ide annars, ska klura på om/hur det går att genomföra. Han är ju verkad flera ggr av klinikhovslagare, men vet inte om han drog då - är ju inte alltid de klagar? Hovis klagade inte förrän efter flera månader, tydligen hade hästen varit lika hela tiden, men hovis inte sagt ngt, och jag inte märkt ngt.
Jag slog ju på en tappsko häromveckan, och då ryckte han lite i början, jag sa åt honom och sen var det inget alls faktiskt.. hmm... Jag härledde iofs det till att jag är såpass mycket taffligare och 'snällare' än hovis i hur länge jag håller, hur lkänge jag håller uppe osv. Samtidigt så var/är jag ju gravt mycket mer omständlig och tålamodskrävande så... förstås..
Men så svårt det där iom att jag inte märker. Ena sekunden kan ju jag klappa på halsen och berömma för att han står blickstill, avslappnat och med öronen framåt, och nästa sekund ryar hovisen åt honom för han stått och ryckt i ett bakben de senaste tre minutrarna, dvs även när jag berömde för han 'skötte sig perfekt'.