Sv: Hur träna bort häst som står och 'drar' i benet vid skoning?
[
Mackan:
Fast nu har ju knappast flugsäsongen börjat?
Visst vissa individer har jobbigt den perioden,det kan botas med flugspray och täcke.
Unghästar har perioder då de testar hit och dit,men att stå och flesa och rycka skoning efter skoning är inte normalt,sen om det beror på att hästen har ont nånstans eller att den är ouppfostrad kan man inte avgöra utan att se hästen i verkligheten.
Visst ska unghästarna lära sig tålamod och de mognar på olika sätt,men de ska inte tillåtas att ,rycka ,gå fram och tillbaks i linorna hur mkt som helst som om det vore normalt och acceptabelt.
En frisk unghäst med normal intelligens lär sig på en två skoningar att man får stå still och slappna av.
Olika unghästar har olika orsaker till varför de saknar tålamod eller tycker skoningen upplevs obehaglig.
Som hovslagare får man anpassa sig till individen och analysera ifall den har ont,är busig eller reagerar på sin omgivning,eller håller jag hästens ben i ett för hästen omöjligt läge?
Alexandras häst är väl skodd flera ggr.
Den borde ha vant sig nu.
Hennes häst har dessutom haft nån fånghistoria och mkt tappskor, vad vet vi om hur hästen känner i sina hovar eller kanske har spänningar som gör ont i kroppen,lätt att sträcka sig när den får tappskor som den också tydligen fått rätt ofta.
Den anses frisk genom att den inget visar på böjprov..visst fan kan den ha ont ändå nånstans ,bara det att det inte blivit nån ledinflammation än..hästar har olika smärttröskel,de är som vi individer.
En häst psykiska tillstånd kan inte bedömas genom böjprov heller.
Alexandra själv har vad jag förstått varit sjuk själv och legat på sjukhus,dessutom avlivat fler hästar på kort tid än vad andra gör under en hel livstid.
Så om hon vore opåverkad av detta psykiskt så vore det mkt konstigt.Då vore hon omänsklig.
Hur ägaren mår avspeglar sig på hästen,jag har sett det mer än en gång.
Sen att Alexandra själv säger att hon och hennes häst mår toppen beror antingen på förnekelse eller att hon är totalt okänslig,eller hemmablind.
Hästar är inte mopeder som är opåverkade av hur ägaren mår.
Mår ägaren dåligt avspeglas det på hästen.
Hästar skapar starka band med varandra,att byta kompisar och förlora kompisar är ibland ett trauma även för dem.
Jag har sett hästar som oroar sig för sina ägare,är ägaren deprimerad blir hästen likadan.
Jag förmänskligar inte hästar men jag ser dem inte som själslösa individer heller.
Alexandra kanske vill ha en enkel lösning,men ibland är inte allting så jäkla enkelt .
och ett stort steg är att förstå hur man mår själv påverkar hur ens häst mår.
Men det kanske är för djupt för vissa att förstå.
Sen är det omöjligt att ge rätt råd genom internet,i verkligheten ser man allt på ett helt annat vis.
Och framförallt så är det väldigt lätt att tolkas fel för att man omöjligtvis vet hur andra tolkar svar.
Sen för att återgå till det fysiska på hästen i tråden ,den kan ju ha minne av att det gjort ont i hovarna förut vid skoning när den hade fång.
Hästminne som sagt. Kanske upplever skoningen som obehaglig ,och förväntar sig att det ska göra ont igen?
Vem vet ,jag bara spånar högt.