Hur träna bort häst som står och 'drar' i benet vid skoning?

Sv: Hur träna bort häst som står och 'drar' i benet vid skoning?

Nu kommer ett sånt där svar som man kan läsa både här och där,blir som en upprepning..:D

Vår häst kunde dumma sig ibland vid skoning av ena bakbenet,hovis lyfte benet ganska högt.

Denna hovslagare blev sedan sjuk(men inte pga vår häst),men vi bytte då hovis,och det funkade perfekt,han lyfte inte benet så högt! funkade ett par gånger,sen började hon åter strula..

Vi tog henne till klinik för att kolla,och hon hade en knäledsinflammation. Och detta syntes aldrig vid ridning,vare sig på rakt spår eller böjt spår! Men det fanns en inflammation.

Hästen kanske har ont/obehag eller är väldigt obekväm med hovslagaren?

Finns som sagt ingen smärta/hälsoanledning som kan hittas utan mer avancerade undersökningar iaf. Hästen är böjd och kollad i mars.

Sen kan man ju aldrig vara säker, men att han skulle ha haft ont i alla 4 ben i 6 månader, utan att det blivit 'värre' och utan att det märks på böjprov/övrigt är väl kanske inte så troligt, tyvärr, annars innebär ju det hyfsat lätt lösning =)

[

Mackan:
Fast nu har ju knappast flugsäsongen börjat?:)
Visst vissa individer har jobbigt den perioden,det kan botas med flugspray och täcke.;)

Unghästar har perioder då de testar hit och dit,men att stå och flesa och rycka skoning efter skoning är inte normalt,sen om det beror på att hästen har ont nånstans eller att den är ouppfostrad kan man inte avgöra utan att se hästen i verkligheten.
Visst ska unghästarna lära sig tålamod och de mognar på olika sätt,men de ska inte tillåtas att ,rycka ,gå fram och tillbaks i linorna hur mkt som helst som om det vore normalt och acceptabelt.
En frisk unghäst med normal intelligens lär sig på en två skoningar att man får stå still och slappna av.
Olika unghästar har olika orsaker till varför de saknar tålamod eller tycker skoningen upplevs obehaglig.
Som hovslagare får man anpassa sig till individen och analysera ifall den har ont,är busig eller reagerar på sin omgivning,eller håller jag hästens ben i ett för hästen omöjligt läge?

Alexandras häst är väl skodd flera ggr.;)Den borde ha vant sig nu.
Hennes häst har dessutom haft nån fånghistoria och mkt tappskor, vad vet vi om hur hästen känner i sina hovar eller kanske har spänningar som gör ont i kroppen,lätt att sträcka sig när den får tappskor som den också tydligen fått rätt ofta.
Den anses frisk genom att den inget visar på böjprov..visst fan kan den ha ont ändå nånstans ,bara det att det inte blivit nån ledinflammation än..hästar har olika smärttröskel,de är som vi individer.

En häst psykiska tillstånd kan inte bedömas genom böjprov heller.:angel:

Alexandra själv har vad jag förstått varit sjuk själv och legat på sjukhus,dessutom avlivat fler hästar på kort tid än vad andra gör under en hel livstid.
Så om hon vore opåverkad av detta psykiskt så vore det mkt konstigt.Då vore hon omänsklig.
Hur ägaren mår avspeglar sig på hästen,jag har sett det mer än en gång.
Sen att Alexandra själv säger att hon och hennes häst mår toppen beror antingen på förnekelse eller att hon är totalt okänslig,eller hemmablind.:confused:

Hästar är inte mopeder som är opåverkade av hur ägaren mår.

Mår ägaren dåligt avspeglas det på hästen.
Hästar skapar starka band med varandra,att byta kompisar och förlora kompisar är ibland ett trauma även för dem.
Jag har sett hästar som oroar sig för sina ägare,är ägaren deprimerad blir hästen likadan.

Jag förmänskligar inte hästar men jag ser dem inte som själslösa individer heller.

Alexandra kanske vill ha en enkel lösning,men ibland är inte allting så jäkla enkelt .
och ett stort steg är att förstå hur man mår själv påverkar hur ens häst mår.
Men det kanske är för djupt för vissa att förstå.:cool:

Sen är det omöjligt att ge rätt råd genom internet,i verkligheten ser man allt på ett helt annat vis.
Och framförallt så är det väldigt lätt att tolkas fel för att man omöjligtvis vet hur andra tolkar svar.

Sen för att återgå till det fysiska på hästen i tråden ,den kan ju ha minne av att det gjort ont i hovarna förut vid skoning när den hade fång.
Hästminne som sagt. Kanske upplever skoningen som obehaglig ,och förväntar sig att det ska göra ont igen?
Vem vet ,jag bara spånar högt.:confused:

Alexandras häst är väl skodd flera ggr.;)Den borde ha vant sig nu.
Hennes häst har dessutom haft nån fånghistoria och mkt tappskor, vad vet vi om hur hästen känner i sina hovar eller kanske har spänningar som gör ont i kroppen,lätt att sträcka sig när den får tappskor som den också tydligen fått rätt ofta.
Den anses frisk genom att den inget visar på böjprov..visst fan kan den ha ont ändå nånstans ,bara det att det inte blivit nån ledinflammation än..hästar har olika smärttröskel,de är som vi individer.

En häst psykiska tillstånd kan inte bedömas genom böjprov heller.:angel:

Fast hästen visar ingen smärta vad man kan bedömma som jag skrev. Naturligtvis märks inte allt på böjprov. Men det finns varken rörelsemässigt eller böjprovsmässigt något varken då eller nu som indikerar smärta. Dessutom rycker hästen inte när jag fipplar med fötterna.

Så, kvar är då enligt dig ouppfostran, och då undrar jag HUR jag ska uppfostra bort det? Det är ju det jag gärna vill ha tips på?

Alexandra själv har vad jag förstått varit sjuk själv och legat på sjukhus,dessutom avlivat fler hästar på kort tid än vad andra gör under en hel livstid.
Så om hon vore opåverkad av detta psykiskt så vore det mkt konstigt.Då vore hon omänsklig.

Jag låg på sjukhus nu i april ja. Hästen är skodd sen i höstas (plus innan dess) och har alltid ryckt vid skoning, så sjukhusbesöket spelar knappast in. Inte mitt 'hälsotillstånd' över huvud taget heller, iom att hästen betett sig likadant oavsett under så lång tid. Men inte när jag lyfter benen (så då mår jag kanske bättre då? *s*)

Dvs det är inte rimligt att anta att det beror på det.

Han skoddes inte när han hade fång btw, men ryckandet var likadant vintern innan när han skoddes, som sen hösten efter. Så det varken förvärrades eller förbättrades. När han förväntar sig smärta kan man INTE missa det, det är långt från att stå med öronen framåt och smådra i benet men stå still i övrigt.

Så, utefter vad som går att gå på, så är det en ren tålamodsbristgrej och/eller ren ouppfostransgrej mot hovslagaren. Och eftersom du Lille Skutt tyckt att beror det på uppfostran så ska ägaren uppfostra hästen, så tar jag väldigt gärna emot tips från dig just som hovslagare HUR man uppfostrar bort att hästen står och drar med hovslagaren?

Nejnej, jag hör och läser vad du säger, jag vände mig bara emot att du uttryckte dig generellt, det var inte tydligt att du pratade om specifikt Alexandras häst : )

Min häst står inte och rycker annat än om det är flugor sommartid. använder som sagt både flugtäcke och spray, men han kan fåna sig ändå den tiden på året, när man skott ett tag och han börjar bli uttråkad och störa sig på flugorna som han TROR ska landa på honom...

det var bara det jag ville illustrera, att jag i det fallet inte tycker det är ett hälso tecken med en häst som rycker, och inte en uppfostrans fråga så stort heller, eftersom alla andra tidpunkter på året funkar : )

Men visst, jag förstår vad du skriver och det är förjävligt för hovslagaren att försöka göra sitt jobb när hästen beter sig så!

[

Hur ägaren mår avspeglar sig på hästen,jag har sett det mer än en gång.

Min gammelhäst, i år 27 år, var under nånga år svår att sko, så pass jobbig att jag inte vågade ha honom fastsatt, höll alltid i och matade med godis, då stod han hyfsat still, annars så kastade han sig, stegrade och dummade sig allmänt.

Sedan så var jag försenad från jobbet en gång, vi hade nyss bytt hovis då och han hade kommit innan mig, började att sko, när jag kom var han klar, hade gått helt utan problem, han hade bara satt upp honom på gången och skott.

Problemet satt alltså hos mig, jag överförde mina rädslor vid skoning, att han skulle skada hovis eller sig själv, när jag är utanför stallet, då var han som en normal häst att sko.

Nu har det ju gått några år och jag kan till och med vara i stallet vid skoning.. ;)

Fast hästen visar ingen smärta vad man kan bedömma som jag skrev. Naturligtvis märks inte allt på böjprov. Men det finns varken rörelsemässigt eller böjprovsmässigt något varken då eller nu som indikerar smärta. Dessutom rycker hästen inte när jag fipplar med fötterna.

Så, kvar är då enligt dig ouppfostran, och då undrar jag HUR jag ska uppfostra bort det? Det är ju det jag gärna vill ha tips på?

Jag låg på sjukhus nu i april ja. Hästen är skodd sen i höstas (plus innan dess) och har alltid ryckt vid skoning, så sjukhusbesöket spelar knappast in. Inte mitt 'hälsotillstånd' över huvud taget heller, iom att hästen betett sig likadant oavsett under så lång tid. Men inte när jag lyfter benen (så då mår jag kanske bättre då? *s*)

Dvs det är inte rimligt att anta att det beror på det.

Han skoddes inte när han hade fång btw, men ryckandet var likadant vintern innan när han skoddes, som sen hösten efter. Så det varken förvärrades eller förbättrades. När han förväntar sig smärta kan man INTE missa det, det är långt från att stå med öronen framåt och smådra i benet men stå still i övrigt.

Så, utefter vad som går att gå på, så är det en ren tålamodsbristgrej och/eller ren ouppfostransgrej mot hovslagaren. Och eftersom du Lille Skutt tyckt att beror det på uppfostran så ska ägaren uppfostra hästen, så tar jag väldigt gärna emot tips från dig just som hovslagare HUR man uppfostrar bort att hästen står och drar med hovslagaren?
Hästen har alltid varit jobbig att sko alltså?
Försök analysera om det är vid ett visst moment som han rycker och drar,tex när sömmen spikas i då kan man ju misstänka att han blivit sömstucken eller varit öm i hovarna vid fånghistorien.
Är det att som liten ponny stå med benen utåtroterade som är jobbigt?
Testa att stå som i hovslagarposition med hoven mellan knäna,vad händer när du stått en stund och bankat och slått på hoven? vad händer om du slår på sömmen? är det i ett visst läge som han protesterar? Vad händer om du flyttar benet utåt eller inåt? Är det värre fram än bak?
Spelar sällskap roll ,dvs att kompisen står nära?
Är det nåt ben som orsakar mest protester?Blir han värre efter en stund eller är han lika bråkig hela tiden?

Har hovslagare provat att sko honom som en shetlandsponny?Dvs inte har hoven mellan knäna utan verkar och skor hovarna utan att fixera hoven mellan knäna vilket kan va jobbigt för en liten ponny ,att vrida ut och hålla benen högt.
Jag har en del småponnier jag skor och en del klarar inte att man har hoven mellan knäna helt enkelt,för att undvika bråk har jag då anpassat mig efter individen.
Det är bökigt och trixigt men hellre det än en häst som skuttar omkring i protester.
Nu vet jag inte hur stor din ponny är men att pröva att sko på detta vis kanske kan bryta mönstret och protesterna.

Om du tolkar ponnyns ryckande och vägran att stå still som allmänt testande eller otålighet så måste den tränas att stå still.
Vill den tex gå fram och tillbaka i linorna och tramsa så kan det ibland räcka med att korrigera den tillbaks till ursprungsstället den stog på i gången,tex går den fram=backa upp den snabbt och beröm när den står still,gör det besvärligt för den att tramsa.Var konsekvent! Vilket även hovis måste vara.
Backa upp den snabbt och bestämt ett par ggr så brukar de ofta fatta vem som är boss och att det är enklare att stå still än att trampa fram och tillbaks.

Är ponnyn rädd vilket jag inte tolkar den som så får man göra på andra sätt,där handlar det om att bygga upp ett förtroende.
Det skall ju finnas ett förtroende mellan ponny och hovis även om den larvar sig,men ponnyn måste lära sig vad som är acceptabelt och vad som inte är det.
Gör det enkelt för ponnyn att stå still och obehagligt att tramsa,inte menat att den ska få stryk men det skall inte va trevligt att bråka .

Som sagt eftersom jag inte träffat ponnyn så är det omöjligt att ge dig rätt råd ,det kan va flera orsaker till beteendet.
Känner du dig hemmablind så får du ta hjälp av nån duktig hästmänniska,det är ibland lätt att va för tolerant mot sin egen hästs ovanor och glömma att va konsekvent .
Frågan är om det är ponnyn som sätter reglerna eller om det är du?

Det är lätt hänt att va för "snäll" ibland genom att inte va konsekvent mot sin häst.
Jag vill inte ha en lobotomerad häst med kadaverdisiplin som är som en zombie(vilket man ibland kan se fall av också även om det är ovanligt),men vissa lägen måste hästen accpetera att vi bestämmer ,och uppföra sig.

Försök analysera vad som är grundproblemet,sen kan du fixa problemet.
Fixar du det inte själv,ta hjälp av nån annan.

Min gammelhäst, i år 27 år, var under nånga år svår att sko, så pass jobbig att jag inte vågade ha honom fastsatt, höll alltid i och matade med godis, då stod han hyfsat still, annars så kastade han sig, stegrade och dummade sig allmänt.

Sedan så var jag försenad från jobbet en gång, vi hade nyss bytt hovis då och han hade kommit innan mig, började att sko, när jag kom var han klar, hade gått helt utan problem, han hade bara satt upp honom på gången och skott.

Problemet satt alltså hos mig, jag överförde mina rädslor vid skoning, att han skulle skada hovis eller sig själv, när jag är utanför stallet, då var han som en normal häst att sko.

Nu har det ju gått några år och jag kan till och med vara i stallet vid skoning.. ;)
:bow:
Bra inlägg,visst är det så att om vi är rädda för att hästen ska bete sig på ett visst vis så brukar det sluta så också.

Har varit med om en häst en gång som var kaxig mot mig när jag skodde om hästägaren va i stallet,gick hästägaren ut så vart hästen jätteuppmärksam på mig och var superlydig.
Det var precis som om hästen inte ville va "otrogen" mot sin ägare när den var i närheten,dvs den avgudade matte och ville bara hålla koll på henne och sket då i vad jag ville.:D
Så hästar kan va väldigt olika individer.:rofl:

Hästen har alltid varit jobbig att sko alltså?

Enligt vad hovslagaren säger idag - ja. Men grejen är ju att hovis inte sagt/sa något i början. Utan det är först nu hovis 'klagat' över att han är så jobbig att sko iom att han står och smårycker mer eller mindre hela tiden. Och när jag då frågade när det börjat/började etc, så sa hovis att 'det har han alltid gjort'. Men att man ju trott det skulle gå över/'växa bort' typ.
Det rycks - fortfarande enligt hovis 'mer eller mindre hela tiden', mindre vid verkning, mer vid sömning men det kan vara tvärtom med.

Han är inte skodd när han hade fång. Däremot nu på senvinten så i samband med en tappsko på HF blev han väldigt öm i HF. Då var han VÄLDIGT om sig och kring sig vid spikande sen. Men inte genom att stå och rycka så, utan väldigt 'utåtagerande', han blev varse och 'nervös' bara han såg hovslagaren, och ryckte åt sig benet som OM han blivit sömstucken i princip innan hovis lyft hammaren osv. Väldigt väldigt tydliga 'tecken' alltså. Detta höll i sig ungefär 3 besök (och hovis var ju här tätt ett tag), men gick över med tålamod och tid, och att han insåg att 'jaha, det gör ju inte ont'. Sen har han återgått till att vara som innan.

Testa att stå som i hovslagarposition med hoven mellan knäna,vad händer när du stått en stund och bankat och slått på hoven? vad händer om du slår på sömmen? är det i ett visst läge som han protesterar? Vad händer om du flyttar benet utåt eller inåt? Är det värre fram än bak?
Spelar sällskap roll ,dvs att kompisen står nära?
Är det nåt ben som orsakar mest protester?Blir han värre efter en stund eller är han lika bråkig hela tiden?

INte ryckt med mig, varken 'vardagslyftande' eller när jag lyft och hållit som hovslagare (hoven mellan knäna etc). Jag har heller inte genom att lyfta/hålla på olika vis (mer utåt, högre, lägre etc) lyckats provocera honom att rycka med mig. Jag slog ju på en tappsko här i mars, och då drog han 2 ggr i början, jag sa åt och sen drog han inte ett dugg.

Det är inte värre fram än bak eller spelar ngn roll med sällskap, däremot så är det värre efter ett tag, när tålamodet tryter. Det är dock inte bra ens från början, men det ökar när tålamodet tar slut. Enligt hovis utsaga alltså.

Han är förresten, om det spelar roll, en D-ponny, cirkus 145 cm i mkh.

Har hovslagare provat att sko honom som en shetlandsponny?Dvs inte har hoven mellan knäna utan verkar och skor hovarna utan att fixera hoven mellan knäna vilket kan va jobbigt för en liten ponny ,att vrida ut och hålla benen högt.

Han har provat hålla bak lägre vet jag, och att mer 'sitta på huk' och ha framhoven ovanpå benet. Jag antar det inte gett någon skillnad då hovis återgått till 'vanlig' skoning?

Men lite svårt för mig, jag kan ju tro/trott att 'det har blivit bra' för hovis säger inget, sen blir det som ny förra gången att 'helt plötsligt' får jag veta att det varit värre än vanligt hela tiden. Samma med att han drog övht, det fick jag inte höra förrän efter flera skoningar. Så kan bara gå på vad hovis nu säger/har sagt.

Om du tolkar ponnyns ryckande och vägran att stå still som allmänt testande eller otålighet så måste den tränas att stå still.

Fast det är det som är grejen. Han står still. Pinstill. Det syns inte ett smack 'utifrån' att hästen som helst lugnt står med öronen framåt och huvudet framåt i själva verket står och driver den stackars hovslagaren som håller i hans ben till vansinne genom att hela tiden smådra/smårycka i benet. Och han (hästen) vill inte därifrån heller, ställ ner benet och hästen står där han står. Helt lös om så är.

Han trampar inte fram och tillbaka uppbunden heller, men backar gärna tills linorna är sträck (och står sen där, still). Inte värre än att ta fram honom och säga till, så står han 'kvar' framme sen. Däremot just gå bakåt så det gör han igen om man går iväg en stund (och t ex riktar en sko eller hämtar en sadel), men räcker säga till 'gå fram' så gör han det igen, och sen står där.

Men hovslagaren tycker inte om när han står därbak i linorna, inte ens under förutsättningarna ovan. Och jag har full förståelse för det, antar hovis sett sin beskärda del av hästar som kastar sig osv. Inkl de som ägaren bedyrat att de aaaaaldig skulle kasta sig...

JAG har inga problem lämna hästen - om hovis skulle vilja det. Men sålänge hovis vill jag ska hålla i så blir det ju lite knas om jag sas 'vägrar'? Jag vet inte varför hovis inte tyckt vi ska prova med att skicka iväg matte. Kanske för att alla mina övriga hästar varit lugnast med matte i närheten. Det betyder ju inte att den här nödvändigtvis är det dock. Men av ngn anledning så.. Hovis har ändå numera en lärling med sig ganska ofta, som ju skulle kunna hålla i och man provar sparka iväg mig. Men, av någon anledning.

Frågan är om det är ponnyn som sätter reglerna eller om det är du?

Som det KÄNNS, men det kan ju vara helt fel, så är en del av det hela ponnyns sätt att UTAN att bryta mot reglerna visa att han är uttråkad. Jag kan ha jättefel, men KÄNSLAN är som sagt att han ibland verkligen står och flinar och om han kunde prata skulle säga 'jag står still, jag gör precis som jag ska, du kan inte skälla på mig!'. Samtidigt, så det finns verkligen inget alls rebelliskt regelbrytande i honom generellt, tvärtom, det är en positiv och lättsam sak. Som dessutom inte blivit uttråkad så att det börjats tramsas ens av att stå 2 - 3 timmar när det varit klippning etc. Tvärtom.

Så, det är mycket möjligt att det är som några tagit upp att det sitter sas 'mellan hovslagare och ponny', men jag hoppas ju ändå (kanske fåfängt) att jag ska kunna göra NÅGOT för att påverka det, iom attd et ju inte riktigt är hållbart som det är/blev sist.. Samtidigt så är ju hovslagaren lindrigt intresserad av att göra så mkt åt det/vara konsekvent i korrigeringarna. Dvs, återstår vad jag kan göra sas.

RÄDD verkar han inte vara alls nej.

Hur länge står hästen inne innan hovslagaren kommer? Min häst har också stått och dragit i benen pga att han var uttråkad. Nu när jag tar in honom i stallet samtidigt som hovslagaren kommer så fungerar det mycket bättre, mer "jaha in i stallet igen ja, oj då någon kom och lyfter benen, jaha klart och jag har precis börjat bli rastlös, släpp UT mig", så står han still hela tiden men när jag släpper ut honom igen så blir det full galopp och bocksprång.

Du sa att det blir eventuellt något märkbart bättre om han får "vila" efter halva tiden. Hur går det om du tar ut och longerar lite? Hur går det om han äter hö under tiden han skos?

Hoppas det går bättre och löser sig. Lycka till!

Provat olika, normalt/länge har hovis velat börja här, så då har han ju kommit direkt på morgonen, och då har de ju stått inne. Men vi har provat att ha eftermiddagstider osv med, dvs de kommer in precis innan hovis, eller en timme innan etc. Har inte gett någon skillnad, förutom om jag tröttat ut honom lite mentalt innan, då var det lite bättre.

Hjälper inte äta hö, har däremot inte provat longera mitt i sas, det skulle jag kunna prova.

Min häst höll också på att göra det svårt för hovslagaren. Drog i bakbenen och la över vikten både åt sidorna och fram och bak. Hovis han badade i svett efter ha skott min häst som är rätt stor och tung, en nordsvenk bruks. Jag fick stå framme vid hennes huvud och hålla i henne för att hon skulle stå lite still. Jag tror att hovis tröttnade på detta för han dök inte upp vid en skoning och svarade inte i telefon efter det!!!!
Så jag ringed till den som de andra hade i stallet, och med honom försvann alla problem.
Hade jag varit dig så hade jag testat att ta en annan hovis iallafall en gång för att se om det blir bättre.

Hej!

Jag har också alltid haft det problemet. Vid skoning rycker han i det
benet som lyfts och lägger gärna tyngden på hovis :crazy:

Av en slump blev det så i höstas att jag hade tränat ganska hårt ute på banan o hovis kom direkt när jag gick in i stallet.
Visade sig att nu stod han helt still och inget som helst krångel :eek:
Så numera lägger jag alltid ett krävande pass innan själva skoningen o
alllt är perfekt. Missade det en gång o då var det tillbaka till ryckandet igen :crazy:

*KL*

Skoning idag igen.

10 - 15 minuters rejäl longering på morgonen innan, mest i trav men lite galopp med, i princip bara skritt som lite uppvärmning och avrundning, och en häst som började 'tappa geisten' och klippa med ögonen i slutet gav rätt bra resultat. Sen att hovslagaren hade utrustat sig med oändligt tålamod och hade en strålande bra humördag (inte för han brukar ha dåliga, den förra gången är nog andra ggrn jag ÖVHT sett honom ha en dålig humördag under alla år) skadade ju säkert inte.

Men vi började bak, och han drog liite och spände sig liite några ggr men stod för det mesta helt avslappnat, och fick massa beröm. Skodde klart bak innan vi ens rörde fram (det har vi provat innan utan resultat, men nu försökte vi ju kombinera alla grejer vi kunde). Sen när fram var verkade och skorna riktade med började tålamodspoletten ta slut, han började nog bli övertrött, så ska nog hålla kvar vid 'sko klart bak' först.

Men, några sådana här ggr kanske man kan bryta den onda cirkeln. Att innan trötta ut honom både fysiskt och psykiskt (det tog på hjärnkontoret med, dels är han lite longerad, dels longerade jag lite i galopp vilket jag knappt aldrig gör annars, tog ett tag innan han fick ordning på det här med rätt galopp, svänga, inte dra i linan osv - och dels att hunden var med men matte envist hävdade att man INTE fick attackera och döda hunden fast L ville, tog på huvudet med. Han accepterar hunden fullt ut i stallet, han vet man inte får. Men ute i hagen så kommer hunden för nära tänder L om jag inte är med, han tycker INTE om hundar egentligen)

Men hoppas, hoppas det fortsätter fungera. Jag vill verkligen nte behöva byta hovslagare för att få bukt med det, byta bort en kanonbra hovis för en sån sak, och riskera få en sämre, om man ens hittar ngn - jag viiilll inte. Så kändes himla skönt att det funkade idag, även om en gång är ingen gång.

Beroende på var du bor i Uppland kan jag tipsa om den hovis jag har nu och tycker är bra med hästarna, ifall du skulle vilja prova en annan. Fast nu har du ju en lösning på gång, verkar det som. Pm:a annars, så kan jag skicka namn o tel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka