Hur träna bort häst som står och 'drar' i benet vid skoning?

Sv: Hur träna bort häst som står och 'drar' i benet vid skoning?

Tänkte inte ffa så. Utan på framtida skoningar. Alltså så länge hovis står ut med att hästen rycker, och hästen inte blir värre är ju ingen skada skedd. Men om det blir fler som idag, att hovis tappar tålamodet, och endera att hovis inte vill sko mer, eller att hästen blir ett problem 'på riktigt' för den inte begriper varför den bannas ibland (som idag), och blir anti skoning/hovslagare.

Att han ska rycka/bråka med mig är jag inte orolig för, precis som du säger så brukar de ha vett att ha koll på 'folk och folk'. Men mer än en häst har ju tyvärr beslutat sig för att dra alla hovslagare/veterinärer/etc över en kam, pga vad en representant gjort/medfört.

Nu är det en ganska 'tuff' häst, men han var rejält förvirrad idag, speciellt som själv signalen när hovis tappade tålamodet blev fel (och sa 'stick härifrån genast!', när hästen varken kunde eller fick det).

Men, hovis har ju aldrig tappat tålamodet förr så, samtidigt har det blivit mer kommentarer/'klagomål' på ryckandet, så.. (Vilket jag absolut förstår, det blir ju extremt jobbigt att sko en sån häst)

Ja om jag vore dig så skulle jag börja kolla runt efter en annan hovslagare som hanterar det bättre. Alternativt ta ett snack med hovis och förklara att du vill lösa problemet och hur du vill lösa det. Är han vettig så lyssnar han på dig.

Att han tappade tålamodet och brast sådär tyder ju på att han vill hantera problemet men inte vet hur.

Ring ut en bekant som håller i hästen när hovis skor och stå själv vid röven bredvid hovis. Smacka till hästen i häcken med ett "hörru!!" varje gång han fjantar sig. Det är fjant liksom. JAg menar inte att du ska smälla till med all kraft utan tillräckligt för att det ska bli obehagligt för honom att fjanta sig.

Jag förstår absolut din hovis, och tycker inte att du skulle ha blivit arg på honom för det. En hovis har det inte så lätt med alla ouppfostrade hästar.

Det jag blev irriterad på, inte arg, var att när hovis idag förlorade tålamodet, så dels hade hästen stått och dragit innan, utan minsta reaktion från hovis, och dels så när hovis sopade till, så gjorde han det på ett sätt och ett ställe som talade om för hästen just att 'flytta ündan för f*n NU'. Vilket hästen givetvis försökte göra, men inte kunde för den stod på tre ben, och så fick den mer skäll för den 'hoppade runt'.

Att hovis klappade till säger jag inget om, utan inkonsekvensen samt en olycklig signal. Hovis ville ha 'stå still och sluta dra', men sa 'flytta härifrån genast'. Så, inte arg, däremot blev det olyckligt. Hovis blev däremot arg på mig (fast det gick över), när jag påpekade att det där var inte så lyckat det blev fel...

Jag tror tyvärr inte en sekund på att jag ska korrigera hästen var gång den bråkar med hovis, det blir ju på tok för lång försening? Om hästen rycker så ska hovis säga till mig, som ska korrigera hästen. Risken är rätt stor att när jag väl korrigerar, har han slutat rycka. Det syns ju inte (ens om man står där bak) när han rycker, utan det känns bara. Dvs det är hovis som känner när det sker/inte sker.

Och visst är det trams, utan tvekan.

Ja om jag vore dig så skulle jag börja kolla runt efter en annan hovslagare som hanterar det bättre. Alternativt ta ett snack med hovis och förklara att du vill lösa problemet och hur du vill lösa det. Är han vettig så lyssnar han på dig.

Att han tappade tålamodet och brast sådär tyder ju på att han vill hantera problemet men inte vet hur.

Jo, vi har ju dock pratat om det tidigare. Att det är svårt för mig att veta när han rycker/inte rycker, och att hovis endera måste tala om för mig om han rycker eller ej, eller så riskerar jag att berömma när han rycker, samt att 'säg till honom VARJE gång'.

Hovis har när vi pratat om det mest sagt (i sammandrag) att 'Han är fruktansvärt jobbig att sko när han står och drar och rycker sådär, och aldrig slutar och slappnar av i benet. Men det är jättesvårt att göra något åt det när de gör så'. Punkt liksom, så absolut att han inte vet hur. Men jag vet ju inte heller hur, mer än att konsekvent säga till varje gång, vilket ju hovis av någon anledning inte orkar/vill? Idag trodde ju jag t ex att han INTE ryckte utan stod fint och snällt, just eftersom hovis inte sa ett ljud, varken till mig eller till hästen, om några ryckningar. Tills det rann över då, och DÅ får jag veta att 'han stått och dragit hela tiden'

Annan hovslagare är som sagt väldigt svårt, såvida man inte ska blanda in icke-utbildad, och det vill jag inte. Haglar tyvärr inte hovisar här, än mindre som tar nya kunder. Men ska se vad jag kan åstadkomma, men är nog tyvärr inte mer att hoppas på än att EN gång kunna prova med en annan hovslagare, och se om det är lika eller ej. Ett stadigvarande hovslagarebyte är en utopi dessvärre.

Tråkigt att din hovis är så. Det han ska göra, som sagt, är att när hästen spänner sig/rycker hålla fast i tån och ta hoven uppåt (för att få styrka nog att hålla emot så hästen inte rycker hoven ur näven) och vänta -bara hålla så- tills hästen slappnar av => beröm och förtsätta jobba. Lugnt och konsekvent och tillsägelser behövs inte.

Förresten så skulle jag inte alls vara så säker på att hästens beteende är "trams" och beror på att han har tråkigt. Kan mycket väl vara att han inte är helt bekväm med hovslagaren.

Hur länge har den hovslagaren skott honom och hur långe har han varit skodd?

I Tigers fall så var det ju lätt att se att hans ryckande (som var grövre) berodde på hans osäkerhet. Det tog flera år innan han till slut accepterade hovis och därmed var lugn vid skoningen och slappnade av i benen utan att ens "halvdra", som jag antar är liknande beteende din håller på med. Aldrig avslappnad liksom. Bara funderar över om det är något sådant (minus osäkerheten/räddheten) "obekvämt"symptom. Tiger alltid visat sin obekvämhet som dåligt tålamod utöver synlig rädsla.

Är ju svårt att säga. Han är inte nervös eller något annat så kring hovslagaren, verkar inte ett dugg stressad eller orolig, utan bara som sagt uttråkad efter ett tag. Första benet går nästan alltid bra, sen blir det värre och värre ju längre tiden går.

Är lite bättre om han är lite lagom trött i 'kropp och knopp' innan, men ingen superskillnad tyvärr.

Jag har haft samma hovslagare (den här) sen jag köpte L, då var han knappt 1 år, nu är han 4 år. Så samma hovslagare i tre år, även om han inte är skodd i 3 år såklart. Skodd BF (+ påslagning av tappsko) BF vintern som 1½ åring, skodd BF ett par perioder (+ tappsko) vintern som 2½ åring och sen skodd runt om sedan i höstas, dvs som treåring. Så nu har han ju varit skodd kontinuerligt i ungefär ett halvår.

När han var orolig/rädd, här i vintras när han hade ont i HF, så visade han det med 'typiska' nervositetsgrejer, att inte vilja stå still, mer våldsamt försöka rycka åt sig hoven, resa sig osv. Då blev han 'uppvarvad' bara han fick syn på hovslagaren.

Så, det här känns inte minsta lilla som rädsla/obehag, utan det känns som uttråkning och dåligt tålamod, möjligen att det kan finnas ett visst mått av 'obekvämt' i det med som spär på? Han försöker dock inte på minsta vis ta sig därifrån, han hälsat gärna på hovslagaren, rotar i hans lådan, står med mulen i vägen när det ska riktas skor osv om han får. Om man släpper honom så går han inte ifrån det hela/'flyr', utan står kvar, 'hälsar' på hovslagaren, letar ätbara strån på stallgången osv. Så verkar som sagt inte egentligen finnas några tecken på att han har så mycket emot det på det stora hela. Men det där smådragandet/ryckandet då.

Tråkigt att din hovis är så. Det han ska göra, som sagt, är att när hästen spänner sig/rycker hålla fast i tån och ta hoven uppåt (för att få styrka nog att hålla emot så hästen inte rycker hoven ur näven) och vänta -bara hålla så- tills hästen slappnar av => beröm och förtsätta jobba. Lugnt och konsekvent och tillsägelser behövs inte.

Förresten så skulle jag inte alls vara så säker på att hästens beteende är "trams" och beror på att han har tråkigt. Kan mycket väl vara att han inte är helt bekväm med hovslagaren.

Ang obekväm så se mitt svar alldeles nyss, berörde det.
Ta uppåt så har hovis gjort, dock har jag ju ingen som helst aning om han gjort det varje gång ens under en skoning sas, det tvivlar jag på, men är ju tyvärr för mig omöjligt att veta iom att jag inte ser rycken =/ Men helt klart är ju att det är lite till och från med om det ger reaktion eller ej iom ryckandet. Tyvärr. Samtidigt kan jag som sagt förstå att hovis inte har lust att lägga massa tid på att uppfostra häst, fast då måste man ju på något vis välja känns det som, acceptera det eller inte. Inte det där inkonsekventa att det är 'okej' ibland men ibland inte.

Enligt hovslagaren har det varken blivit bättre eller sämre btw, dvs det har varken gått över lite eller blivit värre, utan är lika nu som förr. Och det spelar som sagt ingen roll vilket ben man börjar med etc, utan ju längre tiden går dessto mer rycker han. Och mer uttråkad blir han ju rent generellt med, just den biten märker ju jag med i 'min' ända. När han börjar försöka tugga på grimskaftet eller nafsa i min jacka och grejer - då är han uttråkad.

Jag har funderat på om jag ska dra skorna innan hovis kommer, så blir det en grej mindre som 'tar tid', så kanske han inte blir lika uttråkad. Samtidigt så vill jag eg inte det för då missar ju hovis helt att se hur det så att säga såg ut då när det var dags att sko om. Och som sagt så även när vi skott 2 hovar i taget och sen vila, så har det inte hjälpt heller, även om total mängd ryckande då ju blir mindre då det tar något längre tid efter pausen innan han börjar igen.

Senast ändrad:

Se till att han börjar med bakhovarna först, så att hästen inte hunnit bli uttråkad av att redan skotts om på fram. det brukar göra stor skillnad.

ang. att hänga i linorna är det en ren säkerhetsrisk, som jag förstår att ingen hovslagare vill utsätta sig för. Det går ju inte att säga att hästen aldrig kastar sig.

Ingen skillnad om man börjar bak. Och han drar inte bara bak alltså, utan fram med.

Det ben man börjar med går alltid bäst, och sen som sagt mer ju längre tiden går. Aningens bättre om man lägger in en paus i mitten då, då blir det lite bättre med tredje benet jmf med om man inte haft paus.

Men det är så klart sammankopplat med 'tid och tråkigt', och inte (tyvärr, det vore nog lättare?) med att det är jobbigt/jobbigare bak/fram.

Kasta sig kan förvisso alla hästar göra, även de som inte hänger i linorna. Sen om det är det hovis är rädd för vet jag inte, svaret jag fått är att han använder linorna som stöd för att 'hänga mer'. Vilket känns fullt rimligt. Det känns för fullt rimligt att hovis inte vill han ska hänga i linorna med, det var någon annan som tyckte 'äsch' om det.

Trodde det bara var bak, okej.:crazy:

min kan bli hängig bak om man tar bakhovarna sist, pga att han då har tröttnat. så han skos alltid bak först, fram blir han aldrig hängig/ryckig, så det funkar jättebra.

Ang obekväm så se mitt svar alldeles nyss, berörde det.
Ta uppåt så har hovis gjort, dock har jag ju ingen som helst aning om han gjort det varje gång ens under en skoning sas, det tvivlar jag på, men är ju tyvärr för mig omöjligt att veta iom att jag inte ser rycken =/ Men helt klart är ju att det är lite till och från med om det ger reaktion eller ej iom ryckandet. Tyvärr. Samtidigt kan jag som sagt förstå att hovis inte har lust att lägga massa tid på att uppfostra häst, fast då måste man ju på något vis välja känns det som, acceptera det eller inte. Inte det där inkonsekventa att det är 'okej' ibland men ibland inte.

Enligt hovslagaren har det varken blivit bättre eller sämre btw, dvs det har varken gått över lite eller blivit värre, utan är lika nu som förr. Och det spelar som sagt ingen roll vilket ben man börjar med etc, utan ju längre tiden går dessto mer rycker han. Och mer uttråkad blir han ju rent generellt med, just den biten märker ju jag med i 'min' ända. När han börjar försöka tugga på grimskaftet eller nafsa i min jacka och grejer - då är han uttråkad.

Jag har funderat på om jag ska dra skorna innan hovis kommer, så blir det en grej mindre som 'tar tid', så kanske han inte blir lika uttråkad. Samtidigt så vill jag eg inte det för då missar ju hovis helt att se hur det så att säga såg ut då när det var dags att sko om. Och som sagt så även när vi skott 2 hovar i taget och sen vila, så har det inte hjälpt heller, även om total mängd ryckande då ju blir mindre då det tar något längre tid efter pausen innan han börjar igen.
En häst som står och rycker är vidrig att jobba med..
Antingen är hästen ouppfostrad eller har ont nånstans.
Sen som hovslagare skulle jag prova med att låta hästägaren gå ut och se om det hjälper..
Om du är stressad och orolig så överför du det på hästen.Vad jag läst mellan raderna så mår du väl inte så bra själv..:confused:
Det värsta jag vet är nån som står och stirrar hästen i ögonen i framändan och korrigerar hästen åt mig,eller som står och petar på den .
Det förvirrar hästen och gör den ouppmärksam på mig som jobbar därbak.
Som hovslagare vill jag ha en kommunikation med hästen och korrigera den vid rätt tillfälle om det behövs.
En otålig uttråkad häst är inte rolig att jobba med,se över utfodringen och se till att hästen har fått röra på sig ordentligt innan!
Får den jobba sig trött innan orkar den inte larva sig och ev stelheter värms ur.
Hjälper inte det kanske hästen har ont i kroppen,kanske klarar den inte längre perioder att stå på hårt betonggolv?
Prova att sko den på ett helt nytt ställe.
Ibland kan det hjälpa att byta ställe hemma i stallet.
Vad händer om man binder upp hästen i en lina mot väggen?
Ibland blir de lugnare av att stå och glo i väggen än att se ut genom stalldörren eller att glo på hästägaren.:D

Sen som sagt hur du mår innuti avspeglas på hästen även om det inte är vad du vill höra..

Hovslagaren måste va stabil och konsekvent ,men kan omöjligt ta ansvar för mer än sig själv och sitt arbete.
Är hästen ouppfostrad eller har ont i kroppen så är det hästägarens ansvar att se till att det fixas.

En häst som står och rycker är vidrig att jobba med..
Antingen är hästen ouppfostrad eller har ont nånstans.

Jo, det är ju för att hovslagaren ska slippa det som jag vill försöka göra något. Ang ouppfostrad så är hästen det inte generellt/i andra lägen, men även om det nu skulle vara ouppfostran kvarstår ju frågan hur man i så fall korrigerar det?

Ont är ju eg samma där, garantera kan man inte, men det finns inget ont som går att finna/har gått att finna i alla fall.

Sen som hovslagare skulle jag prova med att låta hästägaren gå ut och se om det hjälper..
Om du är stressad och orolig så överför du det på hästen.Vad jag läst mellan raderna så mår du väl inte så bra själv..:confused:

Du har nog läst fel mellan raderna? =) Jag varken mår dåligt eller är oroad. Sen går jag gärna ut om det hjälper, men så länge hovis vill jag håller i hästen så är det lite svårt att gå ut tyvärr. Stirra hästen i ögonen etc brukar jag dock inte göra. Och det är väl eg kommunikatonen mellan häst och hovslagare som lite blev problemet häromdagen, att de inte hade någon kommunikation alls förrän hovslagaren (förståeligt) fick nog och gick i taket och 'tog i', gick från 0 till 100. Vilket jag inte skulle brytt mig om - om det hjälpt..

En otålig uttråkad häst är inte rolig att jobba med,se över utfodringen och se till att hästen har fått röra på sig ordentligt innan!

Utfodringen, hur tänker du då? Om den är överfodrad och därför otålig? I så fall nej. Röra på sig ordentligt innan så 'bara hage' gör ingen skillnad, däremot gör det skillnad - om än bara liten - om han fått bli trött i huvudet innan. Dock föredrar hovis att boka in oss på morgontider. Vi (jag & hovis) har sagt att vi ska ta det på förmiddag eller senare just så jag ska kunna se till att han är lite trött mentalt och kroppsligt. Men 9 ggr av 10 så blir det första tiden på morgonen ändå. Men, ffa göra lite trött mentalt hjälper lite, men det tar tyvärr inte bort problemet helt, det rycks ändå, men börjar lite senare- (Allt enligt hovis)

Hjälper inte det kanske hästen har ont i kroppen,kanske klarar den inte längre perioder att stå på hårt betonggolv?
Prova att sko den på ett helt nytt ställe.

Har iofs gummimattor. Men han står ju utan problem dubbla tiden när jag pysslar med annat. Och när jag slog på den där tappskon stod han längre tid än det brukar ta innan han börjar dra.

Vi har provat sko hos hovis, men var ingen skillnad att tala om. Provat stå utomhus, samma sak där. Samt att stå åt 'olika håll' (det blir automatiskt olika plats med) på stallgången, typ huvudet mot dörren eller rumpan mot dörren osv.

Hovslagaren måste va stabil och konsekvent ,men kan omöjligt ta ansvar för mer än sig själv och sitt arbete.
Är hästen ouppfostrad eller har ont i kroppen så är det hästägarens ansvar att se till att det fixas.

Nu är ju inte hovslagaren konsekvent tyvärr, men alldeles oavsett det så vill jag ju ändå göra vad jag kan för att avhjälpa problemet. Men som sagt ang ouppfostrad så jag anser ju ATT det är ouppfostrat att stå och dra sådär. Problemet är ju vad jag ska göra åt det? Hästen är inte ouppfostrad i övrigt (tvärtom), och - värst - han rycker ju inte med mig, så jag kan inte korrigera det heller. Så, hur ska jag fixa det liksom, där jag vill ha tips?

För att komma till rätta med problemet så måste du komma på vad som utlöser det. Hästar har en otrolig förmåga att läsa kroppspråk och därmed assosiera vissa "problem" med specifika situationer. En förutsättning för att du ska kunna "träna" bort detta är helt enkelt att du kommer på vad som "triggar" beteendet. Då först kan du börja jobba med det.

Vad jag förstått så har du själv inga problem när du lyfter och/eller håller i hovarna? En fundering bara, håller du hovarna på samma sätt som hovslagaren då? Dvs stoppar in hoven mellan dina ben?

Min egen häst vet precis vad som gäller, när jag ex tar upp hoven bara för att göra ren den (dvs håller hoven vid sidan) då händer inte så mycket men om jag tar upp hoven och stoppar den mellan mina ben ("hovslagargreppet"), då utlöser jag genast en "reflex" hos min häst som direkt "flyttar in" bakbenen mer under sig och lägger över vikten och balansen där, han tycks tänka "OK, nu håller hon hoven så där, då blir jag nog ståendes ett tag, bäst jag gör mig redo".

Det kan ju vara så att din häst helt enkelt inte kommit på hur hon/han ska balansera upp sig på "tre ben" och då blir det jobbigt att "hålla" upp en hov själv under längre stunder. Det kan också bara vara en "dålig vana", dvs din häst tror att det är så den ska göra....någon har lärt hästen detta (troligtvis hovslagaren) för den har aldrig fått någon "belöning" för ett korrekt beteende.

Hur som helst, för att komma åt problemet så måste man komma på vad som triggar det, sedan utifrån det, kan man lägga upp en "träningsstrategi". Men som jag tolkar det så tror jag ditt problem skulle bli löst om du kan få din häst att assosiera hovslagarens "grepp" om hoven med viktfördelning bakåt. Åtminstone för framhovarna, och det är det ganska lätt att lära dem. Men hovslagaren måste också vara införstådd med träningsstrategin då...annars kommer hästen snabbt att falla tillbaks i sitt gamla invanda beteende, speciellt om det är förknippat med just hovslagaren....:angel:

kl

Kan ju berätta hur jag gör (med risk för att bli hängd ;))

Min drar inte men kan slå med ena bakbenet, inte ok jag vet det och vi jobbar på problemet.

Han har blivit mycket bättre, för min funkar det bäst om han först har fått vara ute en stund på morgonen innan hovis kommer och att han blir longerad ca 20 min innan hovis dyker upp.

Under tiden hovis håller på så masserar jag honom lite lätt på motsatta sidans ryggmuskel mer som smekningar.
peppar peppar så har det funkat bra hittintills, men det har tagit ett tag att klura ut vad som funkar bäst i just hovslagarsituationen eftersom han inte gör så mot mig annars.

Har en kanonhovis som är lugnet själv med denna hästen då det inte funkar att ryta till.

Har inte läst hela tråden men svarar på ditt första inlägg.

Jag har en häst som gjort sådär i alla år. Han är idag 10 år. Just som du säger, mycket svårt att träna bort då han aldrig gör så med mig eller min man. Med åren har jag märkt att det har med person att göra.

Jag har haft hovslagara där det varit helt hopplöst, hela tiden ryck i benen och rastlös i stallgången oavsett vad han/hon gjort, som det verkar. Idag har jag en hovslagare där det fungera perfekt. Vet inte riktigt vad det beror på men de hovslagare jag haft där det fungerat, har varit starka, lugna och trygga men också bestämda utan att vara "arga".

Senast ändrad:

Vad jag förstått så har du själv inga problem när du lyfter och/eller håller i hovarna? En fundering bara, håller du hovarna på samma sätt som hovslagaren då? Dvs stoppar in hoven mellan dina ben?

Jag håller ju antagligen inte exakt som hovslagaren, då han är längre än mig osv. Men jag håller 'hovslagargrepp' ja, med hoven mellan benen, och hoven på låret bak osv. Och inget dragande. Försökt hålla 'extra högt' osv, men utan att lyckas provocera honom att dra när jag håller på.

Men man skulle kanske kunna försöka få honom att som du skrev associera när man håller så med att förlägga vikten åt 'andra hållet' etc lite mer, så kanske det har någon påverkan iaf..

Jag håller ju antagligen inte exakt som hovslagaren, då han är längre än mig osv. Men jag håller 'hovslagargrepp' ja, med hoven mellan benen, och hoven på låret bak osv. Och inget dragande. Försökt hålla 'extra högt' osv, men utan att lyckas provocera honom att dra när jag håller på.

Men man skulle kanske kunna försöka få honom att som du skrev associera när man håller så med att förlägga vikten åt 'andra hållet' etc lite mer, så kanske det har någon påverkan iaf..

Det är ju väldigt svårt att träna på något som man inte ens lyckas "trigga" fram:angel:

Då är det nog som så att det är "personligt" som andra skrivit här, dvs det är något som hovslagare gör eller inte gör som utlöser beteendet. Troligtvis är han/hon omedveten om detta, men som jag ser det är det bara hovslagaren själv som kan jobba bort det.

Du kan ju visserligen förbereda hästen genom att ge den ett "nytt" beteende vid en specifik situation. T ex att lägga vikten bakåt när hoven placeras i "hovslagaregreppet" men detta hjälper ju inte om hovslagaren fortsätter med sitt "triggande" hanterande, vad det nu är....kanske har det blivit en "ond cirkel", hovslagaren förväntar sig att hästen börja dra och rycka och förbereder sig omedvetet inför kommande dragande och ryckande innan hästen ens börjat, detta "triggar" hästen som bara därför börjar dra och rycka....detta problem är ganska vanligt, "uppfyllande av negativa förväntningar", det är bara det att hästen förstår inte att det är negativt....den tror bara att det är så hovslagaren vill ha det:angel:

Kanske om du gör hovlsagaren uppmärksam på detta och påtalar vikten av att han/hon INTE bör "hålla i" hovarna mer än nödvändigt. Att det under en "övergångsperiod" är viktigt att han/hon ger hästen mycket eftergift och vila, ofta. Men att konsekvent aldrig låta hästen få hoven om den drar eller försöker rycka till sig den själv. Personligen är jag väldigt noga med att aldrig släppa hoven om hästen försöker "dra" tillbaks den själv, då tar jag ett nytt tag och väntar tills hästen slappnat av innan jag släpper, 100 % konsekekvent måste man vara, annars smyger sig såna här problem på en med jämna mellanrum.

Hoppas det löser sig

hm.

jag tycker nog du är väldigt kategorisk här i dina antaganden.

min häst rycker/hänger med bak sommartid. det är när det är varmt och mycket ohyra runtomkring. Kommer som ett brev på posten den tiden på året, trots flugtäcke och att jag sprayar med flugspray osv. kryper EN fluga på honom så tycker han det är anledning nog att reagera, när han rent allmänt börjar tycka det är lite trist att stå där efter att halva skoningen är klar. Övriga tiden på året står han som ett ljus. vare sig jag är med eller om jag är i boxen och mockar under tiden, eller snackar skit ute på gårdsplan medans hovis sköter sitt.

men då har han väl en fysisk åkomma eller är ouppfostrad enbart sommartid då, varje år. :cool:

flera unghästar har även varit likadana, men mognat med tiden och då funnit sig i att skoning tar tid, och man kan lika gärna ställa sig och sova och filosofera, hellre än att var otålig och rycka och fnatta.

måste vara ngt fel även på dessa? :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka