Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tyckte då Jonaz var rak o ärlig.
Det är ju mycket jobb få en bra tölt.
Jag tyckte då Jonaz var rak o ärlig.
Det är ju mycket jobb få en bra tölt.
Om du kollar så var det skrivet till Jonaz
+1 på den.
Det tog jättelång tid för mig att lära mig tölta på min gammelgubbe som faktiskt HAR en bra tölt i sig. Nu när jag väl lärt mig så tuggar han på som en liten symaskin. Jag har försökt förklara för medryttaren men det har inte hjälpt. Det var först när hon fick någon som stod och sa "DÄR! kom ett par steg, nu blev det trav, nu blev det grisepass, DÄR kom ett par steg, nu är det trav igen." som hon lärde sig känna in de där små stegen mittemellan.
Det spelar ingen roll att hästen kan, och det spelar ingen roll att jag har förklarat precis hur man gör på just den hästen, ofta måste man ändå ha hjälp av ett par extra ögon som hjälper en. Speciellt när det är en häst som byter gångarter snabbt, då hinner man precis bara känna att det blir något annat och hinner inte känna efter hur det känns innan det är något annat igen.
Visst kan man ge tips hur man tränar tölten, men att lära sig tölta genom att läsa går inte.
På min pålle är samlingen också det viktigaste. Det är lite som en sådan där bil som man drar bakåt för att dra upp fjädern. Mycket drivning fram mot bettet och ett ordentligt undertramp. Sedan är det bara att släppa efter lite så kommer han som skjuten ur en kanon.Kort förklaring, Hästen måste vara bra samlad och trampa under sej. Drivas på bakifrån och samtigt fångas upp fram ifrån. Hästen tarmpar under sej med bakbenen innan den släpps för att röra sej framåt.