Hur töltar man? Jag måste veta innan den 10/7-11!

Sv: Hur töltar man? Jag måste veta innan den 10/7-11!

Jag har heller inte skrivit det. Det jag menar är att din kommentar är sjukt onödig!!

Jag tyckte då Jonaz var rak o ärlig.

Det är ju mycket jobb få en bra tölt.

Jag tyckte då Jonaz var rak o ärlig.

Det är ju mycket jobb få en bra tölt.

+1 på den.

Det tog jättelång tid för mig att lära mig tölta på min gammelgubbe som faktiskt HAR en bra tölt i sig. Nu när jag väl lärt mig så tuggar han på som en liten symaskin. Jag har försökt förklara för medryttaren men det har inte hjälpt. Det var först när hon fick någon som stod och sa "DÄR! kom ett par steg, nu blev det trav, nu blev det grisepass, DÄR kom ett par steg, nu är det trav igen." som hon lärde sig känna in de där små stegen mittemellan.

Det spelar ingen roll att hästen kan, och det spelar ingen roll att jag har förklarat precis hur man gör på just den hästen, ofta måste man ändå ha hjälp av ett par extra ögon som hjälper en. Speciellt när det är en häst som byter gångarter snabbt, då hinner man precis bara känna att det blir något annat och hinner inte känna efter hur det känns innan det är något annat igen.

Visst kan man ge tips hur man tränar tölten, men att lära sig tölta genom att läsa går inte.

inte en sekund har jag ångrat det köpet Korven!!! och idag fick vi nån meter av PERFEKT tölt, i FORM!!! och min tränare SÅG!!! :love:

På våra hästar gör vi en halvhalt och driver fram hästen försiktigt, då kommer tölten. Vi har inga svårtöltade hästar, satte upp en tioårig tjej härom kvällen och hon kom fram i en härlig tölt med lyft i mellantempo och tjejen sken som en sol. Vilken gångart som hästen har svårt för är olika från häst till häst men har man ridit lite innan brukar det inte vara några problem att få till tölt, hur bra den sen blir beror på ryttaren.

Förlåt...:D :o
Jag bär egentligen glasögon men jag tappade dem på golvet så de gick sönder.
Och sedan kunde jag inte se vad det stod så jag trodde att det var menat till mig.

Om du kollar så var det skrivet till Jonaz;)

Förlåt...:o
Dumt av mig :D
Som jag skrev innan så hände det med mina läsglasögon.
egentligen så föll glaset ut och jag inte fick in det igen.
Men nu är det inne igen.:)

+1 på den.

Det tog jättelång tid för mig att lära mig tölta på min gammelgubbe som faktiskt HAR en bra tölt i sig. Nu när jag väl lärt mig så tuggar han på som en liten symaskin. Jag har försökt förklara för medryttaren men det har inte hjälpt. Det var först när hon fick någon som stod och sa "DÄR! kom ett par steg, nu blev det trav, nu blev det grisepass, DÄR kom ett par steg, nu är det trav igen." som hon lärde sig känna in de där små stegen mittemellan.

Det spelar ingen roll att hästen kan, och det spelar ingen roll att jag har förklarat precis hur man gör på just den hästen, ofta måste man ändå ha hjälp av ett par extra ögon som hjälper en. Speciellt när det är en häst som byter gångarter snabbt, då hinner man precis bara känna att det blir något annat och hinner inte känna efter hur det känns innan det är något annat igen.

Visst kan man ge tips hur man tränar tölten, men att lära sig tölta genom att läsa går inte.

:bow:

Första terminen jag red på islandshäst-ridskola var det ett evigt tjatande från oss elever som ändå ridit tregångare ett antal år: "vad går han i nu?" Det är fantastiskt hur många sätt en islandshäst kan röra sig på.;)

Kan tillägga att första terminen kändes det väldigt annorlunda än "vanlig" ridning, andra började jag mer och mer inse likheterna.

Varning till TS: gångartsridning är farligt vanebildande. När man en gång fått fram tölten, om så bara ett par steg, är det stor risk att man är fast och inte är så road av tregångare längre. Flygande pass är ju inte så vanligt att man provar i början, men när man får chansen::bump:

Senast ändrad:

Jonaz har helt rätt i det han säger. Tölt är en svår gångart, och att lära sig rida den går tyvärr inte att lära sig på internet.

Som många redan skrivit så handlar det om känsla och bra handledning. Jag har suttit på mina islandshästar i snart tio år, och inte förrän för cirka tre-fyra år sedan lyckades jag, på egen hand, hitta den perfekta känslan, den perfekta drivningen i samband med den perfekta halvhalten. fick jag till den där himmelska tölten, efter många års handledning och träning. Nästa igångsättning gick dock inte lika bra.. men, det är svårt att hitta den perfekta balansen!

Nu hittar jag känslan betydligt snabbare och lyckas lättare balansera drivningen och förhållningen. Det är självklart otroligt olika från häst till häst hur den svarar på mina hjälper, men går hästen inte "som man tänkt sig" så får man helt enkelt försöka hitta känslan för just DEN hästen! :)

Kort förklaring, Hästen måste vara bra samlad och trampa under sej. Drivas på bakifrån och samtigt fångas upp fram ifrån. Hästen tarmpar under sej med bakbenen innan den släpps för att röra sej framåt.
På min pålle är samlingen också det viktigaste. Det är lite som en sådan där bil som man drar bakåt för att dra upp fjädern. Mycket drivning fram mot bettet och ett ordentligt undertramp. Sedan är det bara att släppa efter lite så kommer han som skjuten ur en kanon.

Att höja händerna fungerar möjligen på en del turridningshästar. Gör jag det på min holkar jag bara ur ryggen. Får han bara jobba på en stund hittar han själv en jättefin form. Finns ingen anledning att varken dra upp eller ner huvudet.

Något som kan hjälpa när man ska tölta första gången är att företälla sig att man sitter i en motorbåt och tar en våg rakt framifrån. Konstigt men sant.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 065
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka