Hur töltar man? Jag måste veta innan den 10/7-11!

H

Horselover

Jag ska rida på en islandshäst om några dagar och jag vet inte hur man töltar. :confused:
Jag har kollat på svaren på andras frågor men det står massor av olika saker.
Vissa börjar prata om annat.

Vad är svaret!
Hoppas att någon kan det. :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur töltar man? Jag måste veta innan den 10/7-11!

Det är nog olika från häst till häst tror jag, fråga ägaren :)

Det låter som att du kanske ska på turridning? Eller rida någons häst?

Det allra bästa är att fråga turledaren/hästägaren om hur du 'kommer fram i tölt' ( jag kom inte på något bättre ord) på den häst du rider. :)

Har bara ridit Islandshäst en gång, men då sa hon som ledde gruppen att man kortar tygeln och hålla den uppåt om du förstår :)
Vi red i grupp och hästarna förstod genast vad de skulle göra när ledarhästen satte iväg...

Om man (som någon skrev) bara håller i tyglarna så kan man få tölt, men oftast så blir hästen inte ren i takten och långsiktigt så "förstör" man tölten väldigt mycket. Speciellt eftersom formen då blir hög och hästen blir spänd, vilket leder till taktproblem och ev. förslitningsskador.

Det finns ingen speciell teknik för hur man ska göra när man töltar på en häst... utan det handlar mer om känsla hos ryttaren. Men generellt "ska" man sitta lite tungt, mycket drivning men hästen ska inte gå fortare, utan sätta under sig. Så; drivning plus halvhalter och mycket känsla ifrån ryttaren :)

Har du inte ridit islandshäst förut så ta hjälp som tidigare talare sagt :) Alla har problem, mer eller mindre med tölten i början.

Det finns inget enkelt eller kort svar på hur man rider tölt!

Be ägaren/instruktören visa dig hur du kan komma fram i tölt på den häst du skall rida.

En bra tölt är en hel vetenskap, och inget man kan lära sig bara på en gång. Speciellt inte genom ett forum på internet. Det handlar om att hitta känslan för att kunna hantera alla detaljer som behövs! Skritt, trav och galopp kan man ju oftast bara driva för att komma fram i, tölten behöver man däremot oftare vara mer aktiv i för att klara av. Snabbversionen som många turridningsfirmor kör mer brukar vara "höj händerna, sitt tungt i sadeln". Detta brukar inte leda till någon ren tölt på de flesta hästar, men det märker ju inte nybörjare av...

Vill du lära dig tölta, ta hjälp av någon kunnig som kan visa dig hur du verkligen skall rida för att få känna på en riktig tölt!

Som några skrivit tidigare är det olika från häst till häst. Men kan skriva lite kort om tölt som jag tycker är viktigt att veta om och som hjälpte mej. :)

Islandshästar har självklart olika lätt för tölt. och även d andra gångarterna.

Tölt är en fyrtatig gångart som ligger balanserat mellan pass och trav. I tölt har hästen 1-2 ben i marken.

Kort förklaring, Hästen måste vara bra samlad och trampa under sej. Drivas på bakifrån och samtigt fångas upp fram ifrån. Hästen tarmpar under sej med bakbenen innan den släpps för att röra sej framåt..

Sen exakt hur är det lättast att fråga ägeren, eller någon som känner hästen. Det finns inga lätta svar. Det handlar mkt om känsla.

Hur kan du tro att du skulle kunna lära dig att tölta genom några meningar från nätet?

Jag vill rida Grand Prix-dressyr. Kan någon förklara hur jag göra? Alltså det riktiga sättet? ...

alltså, veckans ASGARV!!! men det jävliga är att jag trodde det var typ så jäkla plättlätt innan jag gick och impulsköpte mej en femgångare :rofl:

Har bara ridit Islandshäst en gång, men då sa hon som ledde gruppen att man kortar tygeln och hålla den uppåt om du förstår :)
Vi red i grupp och hästarna förstod genast vad de skulle göra när ledarhästen satte iväg...

Fungerar utmärkt när man vill rida i grisepass.

Hur kan du tro att du skulle kunna lära dig att tölta genom några meningar från nätet?

Jag vill rida Grand Prix-dressyr. Kan någon förklara hur jag göra? Alltså det riktiga sättet? ...

Fast jag förstår ju att TS frågar. Om man inte ''kan'' islandshästar så är det för henne samma fråga som att fråga hur man får hästen att skritta, trava, galoppera... Om någon frågar hur man får hästen att skritta så kan man beskriva det på nätet genom några meningar. Men det är skillnad på att få hästen att bara gå framåt och att göra det buret i form. Men dit hör inte saken. Frågan var hur man hittar gångarten och knapparna dit. Inte hur man gör det på bästa sätt och får hästen att arbeta i bärande form osv osv osv... Ett bra sätt för en nybörjare är väl att bara få dem att gå framåt?? Eller har du någonsin sett en nybörjare som kommer fram i trav första gången göra det med total bärighet i uppförsbacke?? Tror inte det. Man måste börja någonstans.

Sen att det inte är lika lätt att komma fram i tölt som kanske trav har folk skrivit. Att det handlar mer om känsla än bara några knappar vilket gör det svårt att skriva i text, utan måste upplevas. Det har folk skrivit redan. Så nu vet TS det och har fått lära sig något nytt.

Att du jämför med att lära sig rida GP på nätet är bara helt befängt. Tycker din attityd är illful! :mad: Så jävla onödigt! Var glad att folk frågar och vill lära istället.

Tack för alla bra tips! :)

Men jag har inte sagt att man lär sig på några meningar på en internetsida.
Men man kan få tips.

Vad min attityd är illful?! :mad:
Det är taskigt. Jag menar inte att vara elak ifall jag var det.

Du behöver helt enkelt inte skämmas för att du inte kan! Fråga vetja! Alla som har något minne av första gången man själv försökte tölta kommer att förstå :laugh:

Det är få hästar som går i ren tölt med någon som inte har ridit i tölt förut.
Speciellt inte en turridningshäst som rids av många olika ryttare.
I grupp så brukar det bli svårt t.o.m för dom har töltat förut.
Jag har ridit på min isis i 11 år och känner skillnad på ren och tölt med taktfel.
Nu är min häst konvalescent och jag har haft förmånen att rida 3 andra hästar jag aldrig ridit förut. 2 med ökad tölt och lyft, den ena fick jag inte i tölt alls och den andra har jag joggat i tölt, går det snabbare så rinner det över i pass.
Den tredje är äldre och lyhörd, och nu när jag lärt mig hur hästen fungerar så är tölten klockren och taktfast.:d.
Jag ridit till min häst i tölt och sedan snabbt skickat upp en som aldrig töltat, det blev flera steg innan han började trava.
Även för en van islandsryttare kan det vara svårt att rida bra tölt på en okänd häst.
Om det inte är den där absolut töltsäkra varianten, fast dom brukar ha svårt med traven.
Eller en riktigt välutbildad tävlingshäst med lätt för tölt kan fungera. Men tölt är en gångart som kräver kunnande och konstant underhåll för att vara bra.

Att du jämför med att lära sig rida GP på nätet är bara helt befängt. Tycker din attityd är illful! :mad: Så jävla onödigt! Var glad att folk frågar och vill lära istället.

Varför skulle det vara befängt? I teorin är det ju bara att ha knapparna för skritt, trav och galopp och kunna styra tempo, takt, form och böjning. Och eftersom det tydligen är lätt att förklara i alla fall grundgångarterna med några meningar så kan det väl inte vara så svårt att göra även resten?

Jag skulle inte heller kunna lära någon att ens skritta genom internet. Visst kan jag förklara hur jag lär ut det i skrift, men det är inte samma sak som att faktiskt lära sig att rida.
Dessutom så skulle jag förklara på fyra olika sätt hur man töltar om det handlar om fyra olika hästar. Har vi ens någon info om hur hästen som TS ska rida töltar?

I teorin kan jag faktiskt rida GP-dressyr. Jag har läst en sjukt massa om ridning och även gjort de flesta rörelser uppsuttet. Dessvärre kan jag inte se mig som en GP-ryttare för det. Även om jag gärna gör det :angel:

Så nej, man kan inte lära sig att rida via internet. Så enkelt är det. Men tack och lov kan man få sjukt mycket inspiration.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 065
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka