Hur tolkar man siffrorna????

jemeni

Trådstartare
Som hoppryttare har jag idag förvirrat mig till en dressyrtävling...
Hur tolkar jag poängen på det Allmänt intryck?!!

Där är ju två summor tex. 6/12
har ju alltid trott att det var den lägre siffran som räknades men varför är det den högre som är inräknad i sammanställningen???

Tacksam för svar! :banana:

Sv: Hur tolkar man siffrorna????

Tack!
Man lär sig något nytt varje dag.

Men varför står det då två vad betuder den låga?

Det är koeff två på de bedömningspunkterna och det betyder att de är lite viktigare än andra och alltså tas gånger två. Ryttarens sits anses ju vara väldigt viktig och har därför koeff tre. Hoppas du fattade trots min lite luddiga förklaring! :smirk:

MVH Lina

Det hade jag också svårt för flrut, men sedan hjälpte jag en kompis att vara räknare och då fattade jag ;)
Elin

Precis!

Därför ska man kolla upp innan vad som det är koeff. på så att man vet vad man ska koncentrera sig lite extra på.

I de lätta och MSV programmen så är det tex koeff 3 på sitsen (dvs poängen x 3) medans det i svårklass bara är koeff. 2 på sitsen.

Det som däremot är himla mystiskt är att det i unghästprogrammen bara är koeff. 2 på sits och inverkan!! :confused: (både i de lätta och MSV)
Jag menar, under unghästutbildningen så är det väl som allra viktigast att ryttaren ger hästen en "fair chance" genom korrekt ridning!!??? Men sen så ska det ändå premieras lägre än i de vuxna hästarnas program...??? Mkt konstigt tycker jag!

Förmodligen är tanken att det framförallt är hästarana och inte ryttarna som ska bedömmas i unghästprogrammet.

Beauty_Boss skrev:
Det hade jag också svårt för flrut, men sedan hjälpte jag en kompis att vara räknare och då fattade jag ;)
Elin

Hihi blev det många felskrivningar innan ni fattade? ;) *retas bara*

Tycker det är jättebra att det är hög koeff på sitsen :) en bra sits är ju ofta tecken på att hästen faktiskt är välriden så det hör ju ihop det där..

Jo, iof sig...

... men det känns ändå konstigt eftersom att det är så viktigt att man sitter korrekt och rider väl för att ge hästen en bra chans till utveckling.

Men jag förstår din poäng...

"Tänkte inte på det!" :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 307
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så. Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren. Jag hade...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
17 046
Senast: SiZo
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 470
Senast: Ewelina02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka