Hur tolka reglerna...

Ryver

Trådstartare
Tänkte söka vårdnadsbidrag...I reglerna står att man kan få det utbetalt från och med månaden barnet fyller ett år. Min son fyller ett i slutet på Januari så då tolkar jag det som att jag kan få för Januari, men kvinnan på kommunen menar att det är from Februari. Hur tolkar ni det? :confused:

Sv: Hur tolka reglerna...

Enligt propositionen "får [kommunen] lämna vårdnadsbidrag" för ett barn som "har fyllt ett men inte tre år".

Att kommunen får innebär att kommunen inte är tvingad. Kommunen kan ha snävare regler än vad lagen sätter upp som gräns.
Det bekräftas på regeringens webbplats:
Kan kommunerna ha andra åldersgränser eller andra maxbelopp?
Kommunerna kan införa vårdnadsbidraget med ett snävare åldersintervall eller med ett lägre maxbelopp.

Eller så kan man tolka lagen så att det som står skrivet innebär att barnet ska ha fyllt ett år, dvs det kan inte utgå bidrag för den månad barnet fyller ett år. Under en del av månaden är ju barnet yngre än ett år.

I en brochyr som jag fick hemskickad från kommunen... Tänkte att eftersom det står från och med, så låter det som att det även gäller månaden då han är född :confused:

Jag blev nyfiken och googlade fram broschyren från Varbergs kommun (jag antar att det är din kommun).

Jag håller med din tolkning eftersom kommunen utfäster sig att lämna även den månad barnet fyller ett år. Du får be kommunkvinnan om ett förtydligande eller överklaga beslutet om du söker men inte får bidrag för januari.

Jag skulle tolkat som du. I vår kommun står det så här: "Bidrag kan lämnas tidigast från den kalendermånad som infaller efter det att barnet fyllt ett år och längst till och med månaden innan barnet fyller tre år."

Din kommun formulerar sig dåligt, tycker jag.

En Varbergare till!!

Jag tolkar det som du. Man kan inte skriva "från och med den månad barnet fyller ett" om man menar månaden efter. Då får man formulera sig som havreflingas kommun.
Personligen tycker jag kontaktpersonen är dålig på att reda ut begreppen när man ställer frågor. Hon har sagt att man kan få vårdnadsbidrag för ett barn samtidigt som man tar ut föräldrapenning för ett annat....

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
519
Senast: FrDrake
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 456
Senast: Destiny_D
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna