Hur tjockt täcke kommer behövas?

_Runaway_

Trådstartare
jag VET, detta är en fråga som man inte kan svara rätt eller fel på. Men skulle vilja ha lite riktlinjer.
I vinter ska jag helklippe min häst. Han går ute ca 10-12 timmar om dagen hela vinterhalvåret. Min fråga är hur tjockt vintertäcke han behöver?? Och hur känsliga de blir vid regn osv.
Han är en grov arab/new forest, arton år. har under vårt första år ihop alltid hållt ett bra och alldeles lagom hull. I vintras hade han Börjes Orkantäcke, 300gram foder. Det funkade bra, men fryser han i det nu? han är inte sådär speciellt märkbart frusen, som tex. fullblod.

Sen regnet. Vid kallt höstregn/ruskväder bör det väl räcka med Källquist´s protector light, regntäcke med fleecefoder?

Och inne, har ett täcke på kanske 200gram. Stallet är litet, och blir ganska kallt. Ungefär fem grader brukar det hålla sig vid även mitt i vintern. Han kommer stå på halm om det nu har betydelse.

Vore väldigt tacksam för svar/tips/funderingar! och självklart har jag tänkt på grovfodret, det ska han ju få tillräckligt. Men lite mer generellt om täckena räcker till.

:bow:

Sv: Hur tjockt täcke kommer behövas?

det beror ju helt på om du märker att han fryser eller itne.

men med tanke på åldern, de många timmarna utomhus, och det kyliga stallet skulle jag nog täcka honom lite mera.

själv skulle jag valt

400g utomhus
regntäcke med fleece låter bra vid regn rusk
vid kallare regnrusk kanske jag skulle valt ett vattentätt vintertäcke på ca 200g

inomhus ett täcke på 300g

men det är ju vad ja anséer vara det rätta. andra har väl andra åsikter :D

Ja men det är just var och ens åsikter jag vill ha! :bow: hade inte tänkt på att åldern spelade in förut. Men det är klart att dom kan bli känsligare med åren. tack för tips, mer mottages tacksamt! :D

åldern behöver ju itne alltid spela in, men offtast, många äldre hästar får svårare att hålla värmen, de står dessutom oftast mera stilla än vad yngre höstar gör.

:)

Jag säger såhär: att HELKLIPPA, dvs klippa hästen över korset påverkar hur den håller värmen VÄLDIGT mycket. Det är alltså STOR skillnad på hur en häst som är klippt över korset håller värmen mot en som har pälsen kvar över rygg och kors. Gjort det misstaget att helklippa med en häst en gång i tiden, och j-vlar vad han frös, trots täcken osv.... :crazy:

skulle själv aldrig välja att helklippa såvida hästen inte stod i betydligt mer tempererat stall, och reds/tränades intensivt, för att "befoga" att helklippa. Om du spar rygg och kors oklippt klarar sig hästen med minimal täckning såvida den inte är otroligt frusen av sig. att lägga på tjockare och tjockare täcke för x olika temperaturer är också över reklammerat - hästar fungerar inte så, det är vi människor som applicerar våra egna behov och tror att hästarna funkar lika dant, dvs behöver x antal gram vid x temperatur, x antal tjockare gram vid x förändring i temperatur, osv osv.... ;)

Senast ändrad:

Det där var intressant - vad har du för källa till att äldre hästar har svårare att hålla värmen?

Håller med mackan! Helklippa är att aldrig få sova eller kunna jobba/gå till skolan utan att oroa sig HELA tiden för hur hästen mår...

En tjej i mitt stall hade det problemet då hennes häst lätt fick återfall av korsförlamning, och fick nästan alltid vara täckad och hon fick avbryta semestrar osv.

Sålänge en häst inte blir blöt och nerkyld mår den ganska bra, men klippta behöver ju såklart ersättning för sin päls under dåligt väder.

CeciliaHeikne skrev:
åldern behöver ju itne alltid spela in, men offtast, många äldre hästar får svårare att hålla värmen, de står dessutom oftast mera stilla än vad yngre höstar gör.

:)

Vad grundar du detta påstående på? :confused:

mackan skrev:
skulle själv aldrig välja att helklippa såvida hästen inte stod i betydligt mer tempererat stall, och reds/tränades intensivt, för att "befoga"

vi får väl anta att hästen tränas så att den har behov av att vara helklippt, det säger ju sig självt att hon inte skulle helklippa om så inte behövdes.

Dom blir ju almänt mer känsliga, så även för kyla... Och dom har svårt att hålla hullet, vilket blir ett problem på vintern om man inte håller dom varma med täcken.

var han oklippt i fjor? jag tycker iaf att du ska köpa ett vintertäcke med hals, då dom efter min erfarenhet förlorar mkt värme genom halsen, och om det snöar eller regner blir dom ju blöta till skinnet på nolltid. Och då fryser dom!

Aha och vid vilken ålder säger din kunskap att den känslighet sätter in?

CeciliaHeikne skrev:
vi får väl anta att hästen tränas så att den har behov av att vara helklippt, det säger ju sig självt att hon inte skulle helklippa om så inte behövdes.

Min kunskap säger mig att människor gör väldigt mycket med sina hästar som inte behövs.

jag har ett 17-årigt halvblod, vi har kallstall och då det är riktigt kallt -20, -30 grader så är det minusgrader i stallet
inne: 300g termo täccke
ute: innetäcket+360g vintertäcke
dessa täcken klarar hon sig med upp till -30 grader...
vid mildare väder (varmare än -5) så räcker det med innetäcket + ofodrat regntäcke. Min har även fri tillgång på hö och hon har aldrig frysigt på hela vintern...

och som någon annan sa så ycker jag du ska tänka på om hästen verkligen behövs helklippas eller inte... du kan ju börja med att lämna över ryggen och om du sedan behöver klippa bort det så är det ju bara att klippa :idea:

Senast ändrad:

Att sätta på dubbla täcken ökar isoleringen med bara ca 15 % så du skulle (åtminstone teoretiskt) kunna ta av innetäcket och bara ha utetäcket ute.

Elektron skrev:
Min kunskap säger mig att människor gör väldigt mycket med sina hästar som inte behövs.

:rofl: :rofl:

Ja verkligen.... bevis här på forumet varenda dag dessutom, inlusive folks svar :D

CeciliaHeikne skrev:
Kunskap :smirk:

skulle gärna ha detaljerna runt denna kunskap dvs vad du grundar ditt påstående på. alltid bra att veta för en mindre kunnig :smirk:

Äldre hästar blir känsligare i ryggen mot kyla och väta. Det har jag märkt speciellt på min egen.

Men att de har svårare att hålla värmen tror jag inte på, det är nog snarare att kroppen blir stelare och sådär.

Är du säker på att orkan har 300 g fyllning? har för mig att ngt tidigare täcke (föregående modell) bara hade 200 eller ngt sånt. Men jag är inte säker alltså!

Om hästen inte är nämvärt frusen av sig så tycker jag det borde räcka med ett 300 g vintertäcke! Om du märker att den fryser, om det ex blir jättekallt eller ruskigt väder (typ snöstorm...) så kan du ju lägga på ett fleece- eller ylletäcke under.
Likaså i stallet, blir det kallt kan du ha ett täcke under. Kanske att du skulle behöva ett tjockare täcke i stallet, där står ju hästen ganska stilla och kanske blir frusen om det är kallt i stallet. Antingen att du lägger ett fleece/ylle under eller köper ett 300 g termo.
Fodrat regn lär räcka nu i höst!

Liknande trådar

Utrustning Min "gamla" islandshäst är lite klippt i år. Typ undersidan av halsen, litet streck tvärs över bogen, bringan och mellan frambenen. Har...
Svar
7
· Visningar
3 543
Senast: Taefill
·
T
Hästhantering Ja, jag vet att det redan finns en massa trådar rörande täcken, men efter att ha läst runt lite här och var har jag ändå inte fått svar...
Svar
4
· Visningar
1 031
Senast: pinky
·
F
Hästvård Vi har en korsningsponny på 20 år. Hon har gått utan täcke större delen av vintern, utom när det var riiiiktigt kallt och då det regnat...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: FiaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka