Hur täcka rätt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare FiaH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 741
F

FiaH

Vi har en korsningsponny på 20 år. Hon har gått utan täcke större delen av vintern, utom när det var riiiiktigt kallt och då det regnat. En häst i vårt lilla stall har gått med täcke på sig hela vintern, är inte klippt, och hans päls är helt underbar!! :rofl: Vår ponnys päls ser mer eller mindre ut som ett vildsvins strån.. :smirk: Jag är egentligen inte typen som har min häst täckad under vinterhalvåret, utom då det är kallt och regnar, men jag blev lite avis nu när jag står där med raggen och försöker få bort vinterpälsen, och deras häst är alldeles, alldeles underbart mjuk och go. Vad behöver man egentligen för täcken om man vill göra på detta viset under vintern? Behöver hästen vara täckad i stallet nattetid? Med vad för täcke då? När behövs vinter- och regntäcke? Hals till täckena? Täcke under annat täcke? Kanske dumma frågor, men det vore trevligt att prova kanske nästa vinter... Tacksam för alla kloka svar! :bow:

Sv: Hur täcka rätt?

Eftersom hästen börjar bli lite till åren rekomenderar jag samma som min vet gjorde till mej med min första gamling...

Raka hästen på hösten och efter jul..ungefär....

Använd ett regntäcke med andasfunktion, du behöver inte köpa det dyraste för många tusenlappar styck utan billiga från Börjes duger och då kan du köpa flera stycken i stället och ha att byta med.

Raka därför att gamla hästar ofta får problem med långa pälsfällningstider.

Regntäcke därför att gamla hästar oftast blir lite stelare i rygg och i muskler.

Står du i ett kallstall kan du ju investera i ett bra ylletäcke eller ett termotäcke att ha inne, och under regntäcket när det är riktigt svinkallt och blåsigt ute.

Tycker inte om fleecetäcken som innetäcken då dom drar fukten ur pälsen först och sen under natten går fukten tillbaka till hästen och gör den våt och kall...vilket är det värsta en gammal häst kan vara...

Sv: Hur täcka rätt?

Tack så jättemycket för svaret!!! Hade aldrig hört detta om rakning faktiskt, känns bra att veta så mycket som möjligt!:)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 579
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
965
Senast: Sonic76
·
Hemmet Jag behöver ett nytt täcke. Men det var alldeles för länge sen jag köpte ett så jag har ingen aning om vad jag vill ha! I nuläget har...
Svar
11
· Visningar
877
Senast: Lingon
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 155
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka