Hur tjockt täcke kommer behövas?

Sv: Hur tjockt täcke kommer behövas?

Hmm jag har hört att hästar inte kan förlora ngn värme ö h t genom halsen, så därför är det egentligen helt onödigt att ha hals på täckena? :confused:

Det är ju olika från häst till häst, men såhär brukar min hästs täckesrutiner se ut om vintrarna (helklippt + gammal korsförlamninghäst).

0 -> -5 grader = Källqvist vintertäcke
-5 -> -10 grader = Shire vintertäcke med halvhals
-10 -> -15 grader = Thermotäcke + TM Superfit Wintertäcke m hals
-15 -> -20 grader = Thermotäcke + TH Superfit Wintertäcke m hals + Källqvist vintertäcke

Vad du än gör, gå inte på myten att hästen blir varmare om den har 15 täcken på sig.... :smirk:

Myt? Klart som korvspad att hästen blir varmare med två täcken istället för ett.

Min häst ska ha det här iaf:
September: Vanligt tunt bomullstäcke under natten. Regntäcke Bucas vid regn.
Oktober: Bomullstäcke, senare typ i mitten ett termotäcke. Vara ute med termot + bucas täcket.
November: 200 g Burberrytäcke och samma som i oktober ute.
December: 400 g inne och 300 g ute.

Skulle vilja påstå att det beror på vad du har för täcken! Har hästen så pass många täcken på sig att den knappt kan röra sig, tror jag snarare den fryser av den anledningen.
Utetäcke på utetäcke tror jag heller inte blir varmare, för det är väl ändå meningen att ett utetäcke ska hålla värmen kvar och inte släppa igenom värme? Däremot att det ska andas, och släppa igenom fukt.

Sen om du har ett fleece under ett utetäcke blir det ju mer värme.

Liknande trådar

Utrustning Min "gamla" islandshäst är lite klippt i år. Typ undersidan av halsen, litet streck tvärs över bogen, bringan och mellan frambenen. Har...
Svar
7
· Visningar
3 546
Senast: Taefill
·
T
Hästhantering Ja, jag vet att det redan finns en massa trådar rörande täcken, men efter att ha läst runt lite här och var har jag ändå inte fått svar...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: pinky
·
F
Hästvård Vi har en korsningsponny på 20 år. Hon har gått utan täcke större delen av vintern, utom när det var riiiiktigt kallt och då det regnat...
Svar
2
· Visningar
741
Senast: FiaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka