Hur tidigt verkar ni era föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prinsus
  • Startdatum Startdatum
P

prinsus

Mitt föl är en månad gammal och han har raka och fina ben från födseln. Möjligen är han lätt inåt-tåad fram. Kanske dags att ta ut hovslagaren nu?

Jag har aldrig någon bestämd ålder på när fölen verkas, man får göra det om/när det behövs. Den förstfödda i år filades den ena framhoven på när han var ett par dagar, han var lite x-bent. Nu har det rättat sig fint.
Mitt råd är att hålla koll på hovar/benställning och ta ut hovslagaren när du tycker att det behövs, eller när du blir osäker så får hovslagaren titta och avgöra. :)

Min är 3½ vecka o blev verkad igår.
Han är osså helt korrekt i sin ben o hovställning. Men min hovis vill alltid kolla på dom då dom är runt 4 veckor första gången. Och tidigare om det är nått speciellt förståss.

Hej!
Aquileia var två månader när vi verkade första gången, innan dess hade veterinärer tittat på henne på grund av att hon föddes så kraftigt x-bent. De hänvisade till hennes för tidiga födsel och mycket riktigt så rättade detta till sig helt och hållet, vilket jag aldrig trodde.
Hennes hovar växer grymt fort, på tisdag är det dags för hovslagarbesök igen, fem veckors intervall på grund av kommande semestertider och hon är i stort behov av verkning redan.
Håller med om att det är så olika från häst till häst. Titta på din unge och se om det finns behov av verkning. En del har verkats efter några veckor och en del kan gå månader innan första hoviskontakten.
Men eftersom du är lite osäker angående fölets framfötter så kan det ju vara bra att kolla dem.

Nina

Min fölis verkades första gången vid ca 6,5 v, när stoet verkades. Fölis föddes med ok benställning, så vi behövde inte göra nåt speciellt.

Men nu ser det ut att behövas igen! Det är bara 5 v sedan, så fölis hovar växer kraftigt. Men det får man ju ta!

När det behövs. Årets fölis fick verkas redan efter 10 dagar eftersom han var ovanligt lång i tårna.

Om jag var du skulle jag ta ut hovslagaren så han kan se hur ditt föl ser ut i ben och hovar. Han vet ju vad som behöver göras.

det var dags för stoet att verkas så jag bad hovis ta en titt på lillans hovar (hon har fin benstälning) hon är lite drygt tre veckor, hon hade gätte fina hovar, han tyckte att det kunde vara dags att verka henne om ca tre veckor, då är hon ca 1,5 månad gamal.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 604
Senast: ako
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka