Hur tidigt tycker ni det är "okej" att ringa till folk?

Kiwifrukt

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur tidigt tycker ni det är okej att ringa till folk på morgonen? Vardag/helg? Tycker ni det är okej om personen man söker inte svarar på mobilen tidigt på morgonen, och ni inte vill någonting speciellt alls/vill något som kan vänta en timme/vill något som lika bra går att skicka i ett sms, att då ringa hemnumret (om det nu är någon mer än vi som fortfarande har hemtelefon :D) och riskera att väcka samtliga i hushållet?

Mina föräldrar sa alltid att man inte skulle ringa hem till folk före tio på helgerna när vi var små (då när alla hade hemtelefon och inget annat), och jag är nog lite kvar i det. Jag blir skiträdd när det ringer tidigt på morgonen och jag ligger och sover, jag tror alltid att det har hänt någonting med någon anhörig eller i stallet. Jag har förvisso telefonskräck, och har aldrig förstått mig på kallprat i telefon, jag vet inte om det spelar in.

Om det verkligen har hänt någonting på riktigt så tycker jag självklart att det är en annan sak, men det jag tänkte på här var rena skitsaker, typ bara ringa för att prata. Vad tycker ni?

Sv: Hur tidigt tycker ni det är "okej" att ringa till folk?

Jag ringer inte någon innan 10 varken vardag eller helg.
Och nej, jag skulle absolut inte under några andra omständigheter än liv och död ringa någons hemnummer om jag mot all förmodan ändå ringt tidigare än 10 på mobilen och inte fått svar.

Blir skitgrinig om någon ringer mig innan 10 och vägrar svara eftersom det i 99.9% av fallen rör sig om irrelevanta skitsaker. Är det viktigt får man väl bara lämna ett meddelande i röstbrevlådan eller skicka ett SMS.

Jag skickar ett SMS om jag måste ringa så tidigt och kollar om personen är vaken, om jag behöver kontakta personen i fråga just då. Annars är det bara att vänta tills klocka blir över 10!

Att mitt jobb ringer mig tidigt (vardag som helg) är helt okej. Dock är telefonen ofta ljudlös men ändå:p
Andra vill jag gärna håller sig till efter 8 på vardagar och efter 10 på helger precis som du säger. Man kan skicka iväg sms som pelpis också, annars väntar man.

Efter kl 9 och innan kl 18 är det ok att ringa tycker jag, efter 8 och innan 21 är sms ok :D. Känns som de bästa tiderna för att inte väcka ngn eller störa.

Jag kan ringa före 10 om jag vet att personen med stor sannolikhet är vaken eller om det är viktigt. Annars håller även jag mig till den magiska gränsen 10,00 ;)

Kvällstid kan jag ringa till vänner fram tills typ 22, men till övriga ringer jag inte efter 20.

På vardagar tycker jag att det är okej att ringa typ vid 9-tiden men jag skulle nog inte förvänta mig något svar då jag skulle anta att personen i fråga var i skolan/på jobbet utan då smsa typ "kan jag ringa" eller "ring mig när du kan" eller helt enkelt bara ta upp frågan i SMS-et.
Sen tycker jag att det är okej att ringa fram till ungefär åtta på kvällen, eventuellt senare om man vet att det är okej. Till min ena morbror vet jag att man kan ringa fram till i princip tio på kvällen medan jag undviker att ringa min pappa efter klockan åtta då jag vet att han går och lägger sig tidigt på grund utav jobb.
På helger tycker jag att det är okej att ringa efter tio, innan gäller det sms precis som på vardagar.
Tror att det för mig ser ut såhär:
Vardagar: 9-20
Helger: 10-20 (folk kan faktiskt jobba på helger eller kanske tävla och liknande)
Sms: När som helst i princip, kanske inte mitt i natten direkt. Tror att man känner på sig fall till fall vad som är lämpligt :)

Det beror på vem jag ska ringa.

Är det till svärföräldrarna kan jag ringa vid sex på morgon om det är så. Dom går alltid upp vid fem. Hur man nu orkar det :p

Men annars håller jag det till runt tio, elva, både på vardag och helg.

Vardagar så tycker jag efter kl 8 om det inte så att det är någon av mina vänner som jobbar natt eller personer som ev har ledig dag.
Helger efter kl 10
Sms skickar jag dygnet runt till de jag vet inte vaknar av det/har ljudlöst på mobilen

Sen finns det ju undantag, har något hänt kvittar det tiden på dygnet och är det någon man vet går upp supertidigt pga småbarn som vaknar tidigt kanske man vågar ringa lite tidigare än vad man brukar

Skönt att höra att det inte är jag som är en gnällig PMS-kärring som inte vill bli störd, utan att de flesta faktiskt verkar tycka som jag. ;) Jag har alltid min mobiltelefon avstängd på natten, just för att slippa bli väckt, men en del ringer genast hemnumret istället om jag inte svarar (lite irriterande i och med att min mamma jobbar oregelbundna arbetstider och ibland är ledig en morgon/dag mitt i veckan och kanske vill slippa bli väckt av någon som egentligen inte har något ärende).

Eftersom en del har tagit upp kvällar också, så kan jag ju svara på hur jag gör med att ringa på kvällen. Jag ringer ju ytterst sällan eftersom jag inte tycker om att prata i telefon, men jag ringer inte alls efter 20, och skulle jag försöka få tag i någon med småbarn som kanske går och lägger sig ännu tidigare så är gränsen någonstans vid 18-tiden. Sms kan jag skicka senare, men efter tio (22) skickar jag inga sms heller. Vill jag något då så är det antingen så akut att jag behöver ringa upp, eller så är det inte tillräckligt viktigt för att inte kunna vänta till dagen efter.

Varför ringer du inte efter kl 20? Det är ju jättetidigt ju! :D

Nu är jag förmodligen inte rätt person att svara på om det är tidigt eller sent, för min ovilja att ringa bottnar mer i just ovilja att prata i telefon och ingenting annat. Men de flesta jag känner, och alltså har anledning att ringa, har x antal tv-program som de tittar på hela kvällarna (ringer man farmor och farfar under Bingolotto får man skylla sig själv). Men egentligen är jag mer förlåtande mot att ringa på kvällarna än att göra det på morgonen.

Men de flesta jag känner, och alltså har anledning att ringa, har x antal tv-program som de tittar på hela kvällarna (ringer man farmor och farfar under Bingolotto får man skylla sig själv)
Jaha oj, det hade jag aldrig ens kunnat gissa. Tack för att du svarade!

Ringer inte folk före 9 eller efter 21 om det inte är någon jag vet är vaken och svarar.

Sms ungefär samma tider.

Kan ju svara på frågan också :D

Jag ringer aldrig någonsin hemtelefoner, känner inte ens nån med hemtelefon, utan endast mobiler. Ringer väl mellan åtta och elva, beroende på dag och person och skäl till att jag ringer.

SMS:ar gör jag dygnet runt.

Sant! :D Förr i världen gick jag upp kvart över tre för att åka till jobbet och på den tiden var halv åtta sent. I dag ser mitt lite annorlunda ut (thank god!) :D

Ringer inte folk före 9 eller efter 21 om det inte är någon jag vet är vaken och svarar.

Sms ungefär samma tider.

Det är ungefär samma här. Dessutom skickar jag hellre sms än ringer om det inte är något hyfsat specifikt jag vill diskutera just då.

Beror på vad det gäller och helt klart vem jag ska ringa.
När det gäller "tidsgränser" tänker jag på småprat eller mindre viktiga saker. Akuta grejer, någon som mår dåligt eller väldigt viktigt i min närhet, gällande mig eller närstående, vänner osv tycker jag dygnet runt är ok.

Är det mindre viktigt så ringer jag inte före kl 9 på vardagar om jag vet att personen inte jobbar natt. Jobbar personen natt gäller efter kl 14-15
Då jag själv vet hur det är att jobba natt och att folk har svårt att förstå det ibland så tycker jag en förmiddagstid inte behöver vara okej det heller..(det är inte roligt att kliva av 06, lägga sig i sängen runt 07 för att bli uppringd kl 9-10..det kan i värsta fall förstöra hela sömntiden som behövs för att man inte kan somna om sedan då det är lite speciellt ibland att sova dagtid)
Senaste laget för att ringa är nog 22-23

På helger om den jag ska nå inte jobbar gäller efter kl 11 eftersom att de jag i så fall ringer vet jag kan vara uppe länge och vill ha efterlängtad sovmorgon med förmiddagsmys i lugn och ro

I övrigt om det inte är superbråttom men önskar svar så fort som möjligt skickar jag sms så hör personen av sig när den vaknat eller har tid.

Senast ändrad:

Jag är från den tiden då man inte ringde och störde folk på fel tider.
Men numera så umgås man ju genom telefonen så det är ju skillnad.

Om jag bara vill prata så skickar jag ett SMS först eller gör upp om en tid på mail eller något internetforum.
Om det har hänt något viktigt så ringer jag dagtid.
Endast vid akutlägen ringer jag tidigt eller sent på dagen.
Jag ringer till det telefonnummer som jag har fått.
Om jag måste hitta telefonnummer själv så börjar jag med hemtelefonen.
Om någon är hemma så kör den i alla fall inte bil eller rider.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
12 514
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?