Hur tidigt kan knotteksem debutera?

Alexandra_W

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, hur tidigt kan knotteksem debutera egentligen, åldersmässigt?

Att de kan drabbas som tvååringar vet jag, men sen tycks åsikterna gå isär - men jag hittar mest just åsikter. Läst på flera ställen att de aldrig drabbas första betessäsongen som åringar. Motiveringen ska vara att det (likt alla allergier) krävs att de utvecklat antikroppar. Samtidigt så de flesta föl möter ju knott redan som föl, och då borde de kunna bilda antikroppar och visa eksemsymptom som åringar - åtminstone teoretiskt.

Är det någon som vet hur det ligger till? :)

Ja som rubriken lyder, hur tidigt kan knotteksem debutera egentligen, åldersmässigt?

Att de kan drabbas som tvååringar vet jag, men sen tycks åsikterna gå isär - men jag hittar mest just åsikter. Läst på flera ställen att de aldrig drabbas första betessäsongen som åringar. Motiveringen ska vara att det (likt alla allergier) krävs att de utvecklat antikroppar. Samtidigt så de flesta föl möter ju knott redan som föl, och då borde de kunna bilda antikroppar och visa eksemsymptom som åringar - åtminstone teoretiskt.

Nu vet inte jag, men jag har läst någonstans att anikropparna får dom från sin mamma genom mjölken, det är därför som importerade hästar lättare får problem när de kommer till Sverige och vise versa.

Nu vet inte jag, men jag har läst någonstans att anikropparna får dom från sin mamma genom mjölken, det är därför som importerade hästar lättare får problem när de kommer till Sverige och vise versa.

Jo det har jag också läst - även om jag inte får det att gå ihop med resten riktigt. Tror det var samma källa som tyckte att för importer debuterade det oftast tredje säsongen och för svenskfödda fjärde - femte.
Men får inte ihop det riktigt, särskilt inte med informationen av att 70% av drabbade och 30% av icke drabbade visar positivt antikroppstest. Om bara 30% icke drabbade har antikroppar så är det ju bara de som skulle kunna gett antikroppar till fölet?

Men är ju så jäkla mycket som spelar in, så det blir ju bara generaliseringar. Men hittar ingenstans hur tidigt det eg kan komma.

Jag har haft en med knottallergi/eksem förr. En svenskfödd welsh. Han började klia väldigt sent på säsongen som åring. Insekterna hade försvunnit, sen kom en sen värmebölja och knotten gjorde ett kort gästspel. Då kliade han sönder sin svans. Då fattade jag inte alls.

På våren som tvååring var det ingen som helst tvekan om att han var eksemhäst. Men som föl och hela "ordinarie" säsong som åring klarade han fint. Men där när de kom tillbaka - då reagerade han. Det "stämmer" ju med påståendena om att de klarar säsongen som åringar. Samtidigt så som sagt - de borde kunna klia som åringar med?

Att jag undrar är (såklart) för att jag har en (svenskfödd, född i knottrika marker med) åring som börjat klia. Han får såklart den hjälp som behövs oavsett om det nu är eksem eller ej. Men försökt forska lite i om man kan utesluta allergi pga åldern eller ej. Men hittar inga klara svar. Googlar man på engelska finns flera som säger deras hästar fått sweet itch som åringar. Samtidigt är det ju en symptomdiagnos och sen har de behandlats som eksemhästar så teoretiskt kan ju diagnosen vara fel.

Svaret påverkar ju ingenting praktiskt eg, jag är bara nyfiken. Och om det kan vara allergi så kan man fundera på om han kanske inte är en kandidat att försöka "vaccinera" kanske.

Min då 6-åring började klia sig efter ett par månader i nya landet. Han hade aldrig kliat sig över huvudtaget hemma i Sverige. Tror det är mycket som kan spela in, och jag tror att det är olika sorters knott som dom kan reagera på om de inte är vana vid just den sorten.

Har en i stallet född 2013 som kliade sig hela sommaren förra året. Tyvärr verkar hon klia sig i år igen, hade hoppats det var hormonellt.

En av mina uppfödningar (shetland) började klia sig som ettåring.
Ingen känd eksem tidigare i släkten.
Avlivad enbart på grund av eksemet...?
Frågan var inte till mig men jag har avlivat två ponnyer pga eksem, båda födda här och båda med lite nerv på utsidan. Hade det varit lugna trygga barnponnyämnen så hade jag möjligen kunnat lägga mer möda på dem, men när det handlar om ponnyer som riskerar att bli vandringspokaler redan pga sitt känsliga temperament och de då dessutom får en åkomma som gör att de riskerar att lida i 20 år framöver om man har otur, det gjorde beslutet enkelt. För även om jag säljer till någon som kan ta hand om det bra, så är det sällsynt att shetlandsponnyer stannar hela livet hos samma ägare. Och så fort jag har skrivit på ägarbytet har jag också förlorat möjligheten att påverka hästens öde.

Jag kan nog inte tycka att eksem alltid är så bara. Vissa hästar är så svårt drabbade att det är inhumant att låta dem genomlida livet så. Jag vet hästar så sönderkliade att de fått öppna köttsår, varit skinnflådda på stora ytor och behövt behandlas på klinik i flera veckor. Hästar som trots täcke och smörja osv kliar sig frenetiskt mot allt de kommer åt. Som när alla klimöjligheter stängslas bort ligger och krälar på marken för att försöka klia sig mot den. Som inte går att hantera för de försöker klia sig mot en. Osv.

Sådana hästar mår bäst av att få somna.

Jag har som gräns att hästen med insatser bara ska avslöjas för en utomstående av sitt täcke. Det ska inte synas på man/svans/etc att det är en eksemhäst och den SKA ha klimöjligheter. Jag anser det är djurplågeri ta bort klimöjligheterna för en eksemhäst.

Sen det ameo tar upp. Sälja en eksemhäst är en enorm chanstagning med hästen som insats. Det är MÅNGA som "tror att det nog går bra", eller som inte orkar med skötseln. Jag skulle inte köpa en häst jag vet hade eksem. För jag vet vilket jobb det är. Och hur man blir låst av det. Det är inte bara slänga över skötseln på någon hästvakt som kollar till dem på betet.

Dessutom är det dyrt. Att eksembehandla en shettis kommer under säsong kosta mer än inköpspriset. Varje år, år ut och år in.

Så jag har full föratåelse för de som tar bort. Likväl de som behåller (så länge livet är värdigt, jag har som sagt min gräns där)

Ja avlivat enbart på grund av eksemet. En ettåring ska kunna går på bete med kompisar och växer upp som en häst. Inte packas in i täcken och tas in på stall varje dag för att smörjas och tvättas. Även om många kanske tycker annorlunda och tycker man är dum. Men en död häst lider inte och det var tillsammans med köparen av vår uppfödning ett enkelt beslut att inte behöver utsätta en så unghäst för ett fortsatt liv med eksem och försäkringsbolaget samt två veterinärer tyckte samma sak.

Jag räknar nu snabbt i huvudet att min med LÄTT eksem som knappt syntes kostade nog lika mycket extra som vad han kostade i inköp.

Debut är nog svårt att säga på rak arm, det är ju först när man har en kontinuitet i eksemet som man kan veta när en ev debut inträffade. Unga hästar kan lätt klia sig ett år för att sedan aldrig gör om det, det innebär ju inte att hästen har eksem.
Studier visar ju att det inte handlar om antikroppar, ett anlag är ett anlag sedan tillkommer miljö, foder, stress, och flera andra faktorer. Det innebär i princip, att en häst med anlag för eksem kan vara symptomfri om miljön, foder och övriga faktorer är gynnsamma för individen.

Debut är nog svårt att säga på rak arm, det är ju först när man har en kontinuitet i eksemet som man kan veta när en ev debut inträffade. Unga hästar kan lätt klia sig ett år för att sedan aldrig gör om det, det innebär ju inte att hästen har eksem.
Studier visar ju att det inte handlar om antikroppar, ett anlag är ett anlag sedan tillkommer miljö, foder, stress, och flera andra faktorer. Det innebär i princip, att en häst med anlag för eksem kan vara symptomfri om miljön, foder och övriga faktorer är gynnsamma för individen.

Fast man mätet ju antikroppar (IgE) när man testar? Däremot så absolut att de måste ha anlag för det/predispositionen för det för att det ska bryta ut när de utsätts för tex knott.

Fast man mätet ju antikroppar (IgE) när man testar? Däremot så absolut att de måste ha anlag för det/predispositionen för det för att det ska bryta ut när de utsätts för tex knott.
Antikroppar kan du se när eksemet brutit ut, men du kan likafullt ha en potentiell eksemhäst om övriga faktorer är gynsamma och ingen symptom synes.

Både pricktest och blodprov är dessutom långt ifrån säkra sätt att kolla allergi, både på människa och djur.

Både pricktest och blodprov är dessutom långt ifrån säkra sätt att kolla allergi, både på människa och djur.

Beror iofs lite på vilka test man gör, vissa har numera på människa en väldigt hög tillförlitlighet. Vissa på häst har bättre än andra, det som sker på färskt blod (där det blir knivigt dock, de analyseras i tyskland och blodet får vara max 24 h gammalt vid analys) har rätt hög tillförlitlighet. Inte hundraprocentig men eoner bättre än "förr i tiden".

Sen finns det egentligen inte jättemånga anledningar att ta prov om man inte vill prova immunisera eller senisbilisera, alternativt att man misstänker flera utlösande faktorer och vill identifiera dem och kunna undvika de med.

Ja, det kanske ligger något i det. Men jag har för mig att min fick på sensommaren som ettåring. I juni hade vi kastrerat honom så jag inbillade mig att hans immunförsvar blev nedsatt och då utvecklades hans eksem.... Men han hade kanske fått det ändå, vem vet.

Jag kan nog inte tycka att eksem alltid är så bara. Vissa hästar är så svårt drabbade att det är inhumant att låta dem genomlida livet så. Jag vet hästar så sönderkliade att de fått öppna köttsår, varit skinnflådda på stora ytor och behövt behandlas på klinik i flera veckor. Hästar som trots täcke och smörja osv kliar sig frenetiskt mot allt de kommer åt. Som när alla klimöjligheter stängslas bort ligger och krälar på marken för att försöka klia sig mot den. Som inte går att hantera för de försöker klia sig mot en. Osv.

Sådana hästar mår bäst av att få somna.

Jag har som gräns att hästen med insatser bara ska avslöjas för en utomstående av sitt täcke. Det ska inte synas på man/svans/etc att det är en eksemhäst och den SKA ha klimöjligheter. Jag anser det är djurplågeri ta bort klimöjligheterna för en eksemhäst.

Sen det ameo tar upp. Sälja en eksemhäst är en enorm chanstagning med hästen som insats. Det är MÅNGA som "tror att det nog går bra", eller som inte orkar med skötseln. Jag skulle inte köpa en häst jag vet hade eksem. För jag vet vilket jobb det är. Och hur man blir låst av det. Det är inte bara slänga över skötseln på någon hästvakt som kollar till dem på betet.

Dessutom är det dyrt. Att eksembehandla en shettis kommer under säsong kosta mer än inköpspriset. Varje år, år ut och år in.

Så jag har full föratåelse för de som tar bort. Likväl de som behåller (så länge livet är värdigt, jag har som sagt min gräns där)

Som du kanske såg så skrev jag inte "bara", utan "enbart". Detta på grund av just att jag vet att det inte är så bara - jag har själv en eksemhäst. Däremot var jag nyfiken på om det var enbart eksemet, och resonemanget bakom, vilket jag fått svar på nu och förstår.

Eftersom jag håller på med islandshästar, och eksem är vanligare hos dem, så har jag ju sett ganska många hästar med eksem genom åren, men faktiskt aldrig upplevt eller hört talas om att någon valt att ta bort sin häst på grund av eksemet. Definitivt sett hästar som antingen borde fått sluta sina dagar eller få bättre behandling/annan miljö, men inte sett det verkligen hända, så att säga. Kanske finns en (inte alltid så positiv) högre tolerans för eksem bland islandshästägare för att det är så vanligt? Och numera också, hoppas jag, en större kunskap om hur man behandlar eksem på ett bra sätt.

Jag skulle heller aldrig köpa en häst med eksem. Min fick det när jag haft honom i två år, då var han sex. Nu är han arton och inne på sin trettonde eksemsommar, och klarar det rätt så bra. Går på bete dygnet runt med tillgång till ligghall och grushage (ofta färre insekter där) samt täcke på alltid. Och insmord med mjukgörande/klådstillande vid behov. På lite håll ser man inte att han har eksem, men det märks om man börjar undersöka honom noga, särskilt mot slutet av sommaren. Dock står han aldrig och tok-kliar. Han blir, om inget väldigt oförutsett inträffar, kvar hos mig livet ut, så det där med att sälja en eksemhäst slipper jag!

Ja avlivat enbart på grund av eksemet. En ettåring ska kunna går på bete med kompisar och växer upp som en häst. Inte packas in i täcken och tas in på stall varje dag för att smörjas och tvättas. Även om många kanske tycker annorlunda och tycker man är dum. Men en död häst lider inte och det var tillsammans med köparen av vår uppfödning ett enkelt beslut att inte behöver utsätta en så unghäst för ett fortsatt liv med eksem och försäkringsbolaget samt två veterinärer tyckte samma sak.

OK. Jag frågade bara, ifrågasatte inte. Har aldrig tidigare varit med om att någon tagit bort en häst enbart på grund av eksem. Men om det debuterar så tidigt kan jag förstå det, av de skäl du anger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka