Hur tidigt började era barn med napp?

Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Min lilla fick napp när hon var 5-6 dagar kanske (OJ, jag minns inte när och hon är bara 2½månad:crazy:). Hon hade/har så enormt stort snuttbehov, och handen/fingrana duger inte..
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

folk i min omgivning trodde jag hade dåligt med mjölk då han alltid skulle snutta

Där ser man vad påverkade vi är av "napp-kulturen"! Vi tror att ett spädbarn som vill ligga vid mammans bröst är hungrigt, eller att något är "fel".

Jag tror att väldigt, väldigt många nyfödda vill ligga och snutta. Jag ser ingen anledning att söka efter fel/förklaringar. (Har h*n ett extremt sugbehov? Har h*n kolik? Har jag för lite mjölk? Mättar inte min mjölk tillräckligt? osv)

Att bli en "vandrande napp" de första månaderna ser jag som en naturlig konsekvens av att man blivit mamma.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

1 månad var dottern och hon fick napp eftersom hon frekvent snuttade på fingrarna mellan amningarna. Hon ville inte ha mer mat och mina bröst gick inte att stänga av så bröst var aldrig något alternativ när hon ville snutta. Efter att ha sett baksidorna av fingersnuttning så valde jag hellre nappen än chansa.
Inget jag någonsin ångrat mig faktiskt.
1 månad rekommenderade dom när dottern kom eftersom amningen har en helt annan teknik vid sugandet. Just därför så åker nappen också ut i början när dom inte är såpass gammal.
Napp eller inte napp kan jag med 100% säga spelar ingen roll i slutänden utan man gör vad man själv känner sig bekvämast med. Det enda man behöver tänka på är ev. bettproblem (finns ju även med fingersugning vilket då blir svårare att avhjälpa i tid) och att ha många nappar. Nappletande mitt i natten är inte kul.
Dock bör man ju vänta med den om det inte är så att babyn är absolut hysterisk 24/7 utan om man vill amma för börjar babyn suga på bröstet som den suger på nappen kommer ingen mjölk och suger babyn på nappen så som man suger på bröstet åker bara nappen ur munnen.
Använder man flaskmatning spelar det ingen större roll för det är samma teknik i flaskmatning som nappsugning.
Alltså vill man inte riskera att sabba möjligheterna till amning bör man vänta lite så barnet först lär sig amningsteknik så det sitter i ryggmärgen för att sedan introducera napp om man tycker det är nödvändigt/känner för det.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Det tror inte jag helt ärligt.
Ett spädbarn har såpass outvecklad hjärna som är såpass formbar att ev. sammanknippande hunger=tröst faktiskt förändras med åldern.
Fortsätter man att stoppa i sitt barn mat eller sötsaker även när det blir lite äldre och lär dom på så sätt att man dämpar ångerst (vilket det faktiskt gör på sätt och vis en stund) och fixar fel så skapar man ätstörningar.
Har man den öppna dialogen och lär barnet hur man fixar problemen så kommer behovet av tröst med hjälp av mat inte att uppstå.
Alltså amning som tröst när dom är små kommer inte att skapa tröstätande människor som vuxna utan det är vad man gör där emellan som avgör hur man hanterar ångerst/oro.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Den förste fick av personalen på neonatalen, men de frågade oss först. Tvåan var kinkig med allt, men fick napp efter ett par veckor och då funkade även amning bättre. Han ville inte suga när han låg vid bröstet utan gapade bara runt bröstvårtan..
Trean och fyran fick napp på BB båda två och det har funkat kanonbra.
*s* ja trean är så glad i nappar så han vill helst ha en i munnen och fyra -fem i händerna, så han kan byta som han behagar. Helst ska de vara rosa.. Men han klarar sig utan napp på dagarna, utom då han ska sova middag...


Gira :banana:
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Att bli en "vandrande napp" de första månaderna ser jag som en naturlig konsekvens av att man blivit mamma.

Precis. Om barnet har stort sugbehov så är det väl brösten det är tänkt barnet ska suga på.
Vissa barn har större sugbehov än andra och visst kan det bli påfrestande om man har såriga bröst.
Mina barn har inte haft alls samma sugbehov.
Min 14-månaders nöjer sig med att snutta ca 3 ggr/dagen. På mig.

Förstår inte varför man vill ha nappbarn. Det är väl mycket bättre om barnet klarar sig utan. Tycker inte att det är nåt man ska sträva efter.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Jamen eller hur. Jag tyckte heller inte att det var någon fara med att vara napp, inte den första tiden. Jag njöt ju lika mycket av det som min son för sjutton :love:

Samtidigt är man inte så kaxig som nybliven förstagångsmamma. Om människor ständigt ifrågasätter ens förmåga att läsa av sitt lilla barn är det himla lätt att själv börja undra, även om min magkänsla sa att allt var lungt.

Sedan, när han var sju veckor introducerade jag napp, då det kändes som att jag faktiskt var tvungen att göra något annat än att amma honom. Hade han protesterat mot det hade jag förmodligen fortsatt amma som innan, men nu tog han nappen och sedan var det lungt.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Jag har velat vänta minst två veckor, av de anledningar du själv angett. Men sen har det tagit ett tag för barnen att lära sig ta nappen också, sonen var väl en dryg månad kanske och dottern har fortfarande inte riktigt fattat vitsen :D (fyra månader) så det blir väl ingen napp för henne då.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Alltså amning som tröst när dom är små kommer inte att skapa tröstätande människor som vuxna utan det är vad man gör där emellan som avgör hur man hanterar ångerst/oro.

Alltså, jag menade tvärtom:p

Man ska amma som tröst när barnen är små, istället för att introducera napp. Eftersom de då naturligt lär sig skilja på när de är hungriga och när de vill ha tröst.
Om man istället tillåter mkt nappande så försvinner inte kopplingen mellan suga=mat=tröst.

Som sagt, det är bara min egen något flummiga teori :)
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Jag tror på det du skriver.

Det är av den anledningen jag inte vill att min son ska ha napp, när det inte finns någon anledning till det. Och anledningarna hos oss är sjukdom eller att de ska sova. Men att bara ha nappen i munnen för att de blir tysta av det, nej, så har vi det inte. Jag började ganska omgående plocka ut nappen när han var vaken, även när han var liten.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

*s* ja trean är så glad i nappar så han vill helst ha en i munnen och fyra -fem i händerna, så han kan byta som han behagar.

Gira :banana:

Tihi! Min son går in i felmod om det finns mer än en napp inom räckhåll. Då ska alltid den han ser in i munnen, så han spottar ut den han har. Men då får han ju syn på den han har spottat ut, och stoppar in den igen medans den andra åker ut, och där är han fast i moment 22 och står och byter napp som en annan fåne :D

Fny
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Haha, så gör min son också om han har tillgång till fler nappar. Den som inte sitter i munnen smakar förmodligen godast :D
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Usch, jag svettas bara jag tänker på det. Och jag hade bara sår i ett par omgångar, och ett par dagar i taget, sedan läkte det. Först den första veckan, sedan när sonen började ammas allt mindre, då kom det tillbaka.

Jösses, det är nästan dödsångest över amningen då :crazy:
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Sebbe gör likadant :D Och så vill han helst ha en napp i munnen och så bär han omkring på sitt "nappsnöre" så att han alltid har en extra napp, tänk så hemskt om man skulle bli utan liksom ;)

Skämt åsido kanske. Jag var själv helt besatt av nappar som liten, men hade lovat mamma att sluta när jag fyllde 5 år. Det gjorde jag också, och fick en efterlängtad leksak som substitut.
Och jag varken tröstäter, är fet, har dåligt bett eller allt annat som folk kommer ;)
Jag kommer att köra samma metod på min son. När han blir äldre får nappen inte användas lika mycket, och vid en viss tidpunkt ska den bort helt.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Jag tror dock att ett barn som är van att ständigt ha något i munnen löper större risk för att vilja ha något i munnen ständig även som större. Detta då de barn som har napp även all vaken tid.

Jag håller annars med dig. Sälv gör jag ingen big deal av nappen, den får användas när det är sovdax, men annars finns den inte med. Och sedan ska den så småningom bort helt.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Det är inget som jag har märkt gör någon skillnad så länge som det handlar om napp och ingte fingrar/tumme.
Då får barnet har den jämt ruskigt länge (9-10 år kanske) för småbarn är väldigt programmerbara och lätta att göra om vanor på.
Det är vi vuxna som har svårare för den biten.
Jag har då varit med om fler nappavvänjningar än jag har tår och fingrar med nappanvändning på olika nivåer.

Nappen är ju lite nackdel att ha i munnen när man springer omkring ifall man trillar med huvudet före. Därför är det ju rätt bra att inte låta barnet ha den när den leker lite vildare lekar. Därför bör man inte låta barnet ha den alltid. Dessutom är det så jobbigt att höra vad dom säger med nappen i munnen så även där behöver dom lära sig plocka ur nappen. Det man mer behöver ta i beräckning är om barnets sugteknik på nappen påverkar bettet.
Övrigt spelar det faktiskt ingen roll på småbarn utan mindre användning beror oftast på hur vuxna upplever att det ser ut. För småbarnen har det knapp någon betydelse i längden.
Det är mer vi vuxna som har "ont" av användning vid mer än sömn.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 406
Senast: paradiset
·
T
  • Låst
Övr. Barn Det här med napp. Nu kan jag förstå folk som säger "ge bröstet när barnet har sugbehov". Med sonen hade ju det resulterat i att jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 588
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp