Hur tidigt började era barn med napp?

Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Jag hade lyssnat på rådet att vänta med napp så amningen inte stördes. Vågade därför testa napp först efter ca 1 månad. Hon tog den inte!

I min mammagrupp är det tre barn av 7 som inte tar napp, alla vi som inte har napp väntade. Min slutsats är att man kan vänta för länge och missa chansen när sugbehovet är som störst.

Egentligen är jag inte jätteledsen, hade tänkt vara utan napp men ser ju hur bra det verkar vara för de som ger barnen napp - när barnen är ledsna och det inte passar att amma så kan de ge napp istället...
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

KL
Samma här faktiskt, väntade en månad och han tar den helst inte. Däremot hade vi behövt, sonen har väldigt svårt att komma till ro, och då kan nappen hjälpa ibland. Går inte att amma honom till ro då heller.

Numera rekommenderar de napp mot plötslig spädbarnsdöd.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Vi gav inte napp den första månaden. Sen testade vi lite då och då men hade ändå planerat att han inte skulle ha napp "bara därför att". Närhan var 5 månader hade han så enormt svårt att somna och en kväll kände jag att jag behövde nån hjälp så då testade jag nappen och han somnade på 5 min. Efter det har han napp när han ska sova oftast men vi brukar försöka undvika nappen närhan är vaken för då brukar det gå att aktivera han med nåt annat.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Jag tycker absolut inte att det är fel att använda napp, om det verkar behövas. Men jag förstår inte riktigt vitsen med att introducera nappen redan på BB.

Jag har också hört att napp kan hindra plötslig spädbarnsdöd, då genom att nappen frigör utrymme kring näsan och barnet ändå kan andas om det hamnar med huvudet neråt i sängen.

Det är ju bekvämt med napp för min del, eftersom sonen gillar den så skarpt. Jag försöker dock trösta utan och det går nästan alltid, men om jag har barnvakt kan det faktiskt vara skönt att veta att andra kan trösta honom med nappen också.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Jag gillar inte napp. Det känns taskigt att stoppa ett substitut i munnen på en liten närhetstörstande bebis, tycker jag.

Samma här. Hur kan man verkligen veta att det är just sugbehovet och inte närheten barnet behöver när den enbart ett par dagar gammal?
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Samma här. Hur kan man verkligen veta att det är just sugbehovet och inte närheten barnet behöver när den enbart ett par dagar gammal?

Det kanske märks? När vi gav vår son napp kändes det tydligt att han blev lurad. Han sög en liten stund och sen blev han bara ännu mer ledsen.

Jag har hört folk säga att man ska hålla kvar nappen i munnen när de vill spotta ut den, att man ibland måste lära dem att acceptera nappen.:eek::eek: Det låter helt grymt i mina öron! Fast jag har å andra sidan aldrig fått sår på bröstvårtorna, trots ihärdigt snuttande.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Direkt på BB, tror inte vi tänkte så noga, utan körde bara in den:-D
o allt har funkat bra ändå, förutom att vi har en otrolig röra på vart alla nappar är??!:-D:-D
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Jag tror precis som du säger att det märks skillnad !

Närheten hindras ju inte av nappen !

Min son älskade att hålla i handen från att han var liten. Han ville gärna att man höll honom i handen när han skulle sova - men han ville inte ligga nära..
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Vår son fick napp när han var 3 månader ungefär. Jag hade provat innan, men den bara flög ut. Det skulle vara riktig tutte.

Om jag skulle ge honom en napp för att han är hungrig, skulle den fortfarande flyga ut, nu. Han navänder den när han har tråkigt, eller har något slags sugbehov. Om jag tar ifrån honom den när han är så klänger han på mitt ben och tuggar på mig. Det hjälper inte att ta honom i knät och mysa lite, för det är tydligen inte det han vill. Han vill suga på något medans han gör annat.

Vi tar ifrån honom nappen rätt ofta, efterson han är tyst när han har den. Om han inte har napp pladdrar han på och det tycker vi är bra. Förutom när han kryper utomhus, för har han napp finns det en viss tidsfördröjning mellan att han hittar en grej och att den åker in i munnen. Då hinner man stoppa honom. Han blir aldrig upprörd om man tar ifrån honom nappen. Och nu har han börjat ge bort den till mamma och pappa. Idag fick även farmor och farfar nappen. :D

Fny
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Han ville gärna att man höll honom i handen när han skulle sova - men han ville inte ligga nära..

Min son vill att man ligger nära när han ska somna, men precis när han somnar vänder han sig bort. Han vill bara ha fotsulorna mot mig :crazy:

Fny
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Jag har hört folk säga att man ska hålla kvar nappen i munnen när de vill spotta ut den, att man ibland måste lära dem att acceptera nappen.:eek::eek:

Låter inte så bra. Dock har vi upplevt att man måste hålla fram nappen i kanske 10 sekunder i början eftersom det tog ett tag innan han lyckades suga fast den. Om man släppte för tidigt trillade den ur. När han ville spotta ur den märktes det mycket väl. Som med nappflaskan - han trycker ut den med tungan.

Fny
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Min syrras barn hade napp så tidigt som möjligt, samma dag de föddes i princip. Dottern vänjdes av och fick napp när hon sov och nu har hon ingen napp alls. Deras son använder fortfarande napp (han är 7 månader).
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

*kl*

Jag förstod aldrig när man skulle börja med napp. Behovet verkade just inte finnas där?
Nån gång när jag körde bil och lilltjejen var gnällig prövade jag att låta henne suga på mitt finger en stund, och det hjälpte iof. Det är nog enda gången som jag tänkt att man kanske skulle ha napp.

Vad gäller sugbehov så tror jag att naturen är så vis att den skapar oss med de behov som behövs. Om bebisar inte hade ett behov av att suga så skulle de ha svårt att få i sig tillräckligt med mat. Jag tror inte att så små bebisar kan skilja på sugbehov och hunger så därför gillar jag inte tanken på napp, som bara ger det ena.

Nu blir det flummigt men jag ska försöka förklara en sak som jag har funderat på ett tag.
Bebisar ser sugandet som ett tröstmedel, de får lyckohormoner av det. Därav att det fungerar med napp som tröstare.
Men nån gång så bör man lära sig att skilja på hunger och tröst och med tiden så hittar barnet fler sätt att bli lugn och nöjd, tex att bli kramad eller sjungd för.
Då lär det sig också att bröstet ger både mat och tröst, och lär sig att skilja på när det behöver mat och när det behöver tröst. Och att man äter när man är hungrig.
Om man låter barnet ha napp så tror jag att det kan bli svårare att lära sig släppa kopplingen mellan suga=lycka=mat.
Därav att så många senare i livet verkar ha ett behov av att tröstäta.

Så nu har amatörpsykologen talat :p
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Jag skulle inte amma från början så på BB stoppade de in nappen redan från första dagen.

När jag sedan i allafall började amma så ville han inte ha nappen mer, då var han ca 2 månader. Kan jag amma nästa barn kommer jag inte att ge napp alls.

Läser man på andra forum så ser man många mammor som är hysteriska för att deras barn inte tar nappen och får massor med tips på hur de skall lura bebis att ta nappen, fick själv massor med kommentarer på hur himla jobbigt jag måste haft det med ett barn som inte tog napp....enda gången jag kunde skna det var när han blev ledsen i bilen och man inte kunde stanna.

Sedan dömer jag ingen, men jag tycker det verkar vara lite underligt med denna hysteri vissa kör med att barnet MÅSTE ha nappen om man så som förälder skall sitta och hålla fast den i munnen på bebis för att förebygga "skrikiga" ungar.

Verkar det behövas så visst,men om barnet inte vill ha, varför tvinga?
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

*kl*

Jason fick napp när han var 2 dagar gammal och vi kom hem från bb.
Han hade ett stort snuttbehov, och jag var inte med på att användas som nån vandrande napp.
Men han hade den bara i ca 2 veckor, sen så blev han han bara förbannad om man försökte ge honom den. Då var det bröstet eller mitt lillfinger han ville ha. Vilket gjorde att jag inte kunde lämna honom mer än typ 30 min sträck hos tex sin pappa.
När han var knappt 3 månader så slutade jag amma och började ge ersättning. Då började han helt plötsligt älska sin napp.
Nu funkar den kanon som "lugn" när det är sovdags tex. Bara att lägga i sängen med napp och snuttis så somnar han snart.
Bättre än innan då han skulle bäras och vyschas, lite jobbigt då han snabbt klättrade över 7 kg strecket.

Tycker som andra att nappen är bättre i längden än tummen, då tummen är svår att vänja av dom vid.

Hade inga problem med amning eller att få nån närhet till mitt barn trots att han fick napp så tidigt.
Man ska inte stirra sig blind på allt som sägs eller skrivs. Din egen känsla är ibland den bästa, för ingen känner ditt barn bättre än du.;)
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Jag har hela tiden haft en inställning att vill barnet ha napp, ska det få ha napp annars slipper det. Jag tycker det ser knepigt ut med föräldrar som sitter och håller inne nappen på sitt barn som annars spottar ut den.

När våra barn föddes tog ingen av dem napp. Det var ett evinnerligt tjat från svärmor om huruvida de hade börjat. Jag provade emellanåt, men den åkte ut fortare än den kom in och som sagt jag ville inte hålla den inne.

När dottern var 3-4 månader så tog hon plötsligt nappen och har haft den sedan dess. Sonen fortsatte att bara tugga och sedan spotta ut.

Men när de var 10 månader kom plötsligt sonen gående med systerns napp i munnen, sugandes. Så sedan dess har han också fått ha napp.

MEN jag är extremt emot att de ska få gå runt med nappen i tid och otid. Napp är något de har när de sover, napp och snutte. När man stiger upp lämnar man napp och snutte i sängen.

Det har fungerat jättebra och ingen av dem frågar efter nappen vid andra tillfällen!

Ett av barnen i mammagruppen har jag ca 50 kort på i min dator. Jag tror inte att han är napplös på mer än 5 av dem! :confused:

/Timsetim
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Jag gillar inte napp. Det känns taskigt att stoppa ett substitut i munnen på en liten närhetstörstande bebis, tycker jag.

Jag är kanske lite fånig, men jag tycker det känns som ett nederlag om jag inte kan trösta mitt barn utan att stoppa en napp i munnen.

/Timsetim
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Det där med korten känner jag igen, bilder till tusen på sina barn, men inte napplös på mer än ett par bilder. Hur mycket ser man av barnet bakom en stor napp? :confused: Jag tror inte jag har en enda bild ute av min son när han har napp, kanske någon när han sover. Han är så så mycket sötare utan.

Jag försökte utan napp tills sju veckor, men det var nästan ohållbart då jag inte kunde sätta ner sonen förrän han skrek efter mig, folk i min omgivning trodde jag hade dåligt med mjölk då han alltid skulle snutta, det var liksom enda sättet att få honom nöjd. När han sedan tog nappen kände jag mig som jordens förrädare, samtidigt som det var en enorm lättnad att han dels gillade den, men också att kunna lägga ifrån mig honom korta stunder. Han gick inte ner något i vikt, trots nappen istället för tuttningen, så jag hade ju tydligen tillräckligt med mjölk.

Sedan är jag världens kram och gosmamma, så han fick knappast mindre närhet, eftersom jag fortfarande bar honom eller hade honom i knäet så fort jag kunde. :angel:

Nu för tiden får han bara ha napp när det är sovdags, eller när han är sjuk och väldigt ledsen. Ogillar folk som ha nappen som ljuddämpare, eller som låter barn ha nappen i hela dagarna. Säger som du, nappen är i när det är sovdax.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Min son fick napp direkt på Neo, han sondmatades eftersom han var medtagen efter förlossningen och de tyckte att det var bra om han försökte suga samtidigt som han matades. Jag har inte haft några amningsproblem trots nappen. Neo och BB har ofta helt olika syn på saker ting. Neo verkar mera för det individuella barnet och mammans behov, medan BB verkar köra efter någon mall.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Då lär det sig också att bröstet ger både mat och tröst, och lär sig att skilja på när det behöver mat och när det behöver tröst. Och att man äter när man är hungrig.
Om man låter barnet ha napp så tror jag att det kan bli svårare att lära sig släppa kopplingen mellan suga=lycka=mat.
Därav att så många senare i livet verkar ha ett behov av att tröstäta.

Hmm... Hur blir det då med barn som långtidammas?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 406
Senast: paradiset
·
T
  • Låst
Övr. Barn Det här med napp. Nu kan jag förstå folk som säger "ge bröstet när barnet har sugbehov". Med sonen hade ju det resulterat i att jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 588
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp