Hur tidigt började era barn med napp?

bananabambi

Trådstartare
Jag vet att det är så olika från barn till barn hur de är, men nu har två ytligt bekanta kommit hem från BB, och båda visar bilder därifrån, och där barnen då de endast är några timmar gamla har napp :eek:

Jag har blivit ituttad att man skulle få igång amning och en slags närhet och kontakt med barnet innan man eventuellt stoppar dit en napp. Om barnet nu vill snutta de första dygnets alla timmar, kan man inte låta barnet göra det då?

Jag är absolut inte nappmotståndare, sonen höll på stt snutta sönder mig, han bodde vid tutten 23 timmar om dygnet. Vid sju veckor stod jag inte ut längre utan provade med napp - som glatt mottogs av honom.

Hur har ni gjort, och vad anser ni?
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

När vi fick vår äldsta dotter så sa vi att INGEN NAPP, men efter någon vecka abdikerade vi och fick lugn och ro. Minns än idag hur vi svängde in på en mack och sprang för att köpa en napp :rofl:
tror alla våra andra tre barn hade möjlighet till napp med en gång, men mammas bröst var bättre.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Första barnet använde napp sina första 2 levnadsveckor.
Sedan så hittade hon tummen.
De andra 2 använde aldrig napp.
Den sista hade 2 vänsterfingrar i munnen och den i mitten ville inte ha något i munnen alls annat än vid måltid.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Men då har du ju försökt utan i alla fall. Här stoppades nappen in redan på BB, och hur länge har bebisen fått chansen att förstå när den behöver snutta och inte?
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

våran dotter ville knappt ha napp och slutade för gott när hon var 11-12 mån... men jag slapp ju evigt snuttande då jag bara ammade dryga 2 veckor
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Jag hade också två vänstarfingrar i munne, de satt i ända tills jag började förskolan :o
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Min dotter var inte direkt överförtjust i nappen utan spottade ut den när hon fick den. Däremot var tummen väldigt god länge och väl. Flaskan var också god för det kom ju nåt ur den. :rofl:
Tutten bodde hon vid i 8 månader tills bröstvårtorna började vara såriga....
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Alla tre fick napp redan på BB.

De två förstfödda både ammades, drack ur flaska och hade napp från första stund.
Trean höll på att suga sönder mig så jag försökte desperat att få tag i en napp - tillslut kom jag på att gå ner på neo, de brukar vara mer pragmatiska än den vanliga BB personalen. De fixade en napp och vips så sov lillen gott i sin lilla korg.

Jag tyckte inte om att ha en unge vid bröstet hela tiden. Dessutom en som blev förbannad för att det kom mat närman bara hade ett sugbehov. Mej passar det inte att vara napp...men det kanske finns de som gillar det

Jag vet inte varför nappen skulle kunna hämma närheten och kontakten till barnet ? Låter ju totalt idiotiskt.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Tycker att man ger nappen när "ungen snuttar sönder mig" som nån uttryckte det! Oavsett när det händer.
Mina barn använder ej napp...har inget behov..båda använder tummen när de ska sova!
Det absolut värsta jag vet är att nappen används som ljuddämpare...men edt är en helt annan diskussion!
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Min äldsta fick napp när han var runt 2 veckor. Han ville suga på mig dygnet runt och gick upp i vikt väldigt snabbt så då tänkte vi att han kan få en napp.
Han slutade med napp när han var 3 år.

Min yngsta fick napp när han var drygt en vecka för han ville också suga hela tiden och jag hade såriga bröst.
Han tog tacksamt emot den första gången.
Men det var också enda gången. Han ville inte nappen alls.
Han har inte använt nåt annat än mina bröst att snutta på.
Och gör det än. Han är 14 månader.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

jag gav dom napp så fort vi kom hem från BB, för jag ville INTE dom skulle hitta tummen.
Hade själv tummen tills jag var 10 år och vill inte mina barn skulle bli likadana.
Tog ifrån dom nappen då dom va tre utan problem.
Möjligtvis att äldsta brukade krypa ner hos lillasyster i början och låna en av hennes :angel:
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Min dotter som föddes för tidigt hade napp på neontalen för att lära sig suga, när hon väl lärt sig det så hittade hon sina fingrar att suga på...vid fem månader fick hon napp då det var så kallt ute och hennes små fingrar blev ju blå av kyla:eek:
Hon hade ett ganska litet sug behov, hon snuttade på mig vid matdags i fem minuter sen var det bra:rofl:

Min son fick ingen napp förren han var äldre,( typ några veckor) tror dock att han hade napp på neontalen, minns inte riktigt, men av mig fick han den senare.
Han hade ett enormt sug behov och snuttade på mig mest hela tiden:love:

Tänk på vad man brukar säga....rökare är bebisar som inte fick sitt sug behov tillfreds ställt:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Direkt på BB, men han ammades inte heller så det var ju inget svårt beslut. Han tog den direkt och älskar sina nappar fortfarande.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

när han var ca 3månader.......på bb så rek dom att man inte skulle ge dom napp
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

min dotter ville inte ammas. trots att varenda barnmorska på bb va å dog i tuttarna på mig de dagarna vi va där funkade de inte. och efyersom hon då fick ersättning i kopp så fick hon aldrig snutta förutom när barnmorskorna försökte tvinga henne att ammas=/. därför fick hon napp när hon va två dagar.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Sköterskorna stoppade in en yttepyttenapp efter någon vecka (har jag för mig) på dottern för att hon skulle öva på sin sugförmåga.

Men nu låg ju hon på neonatalen & blev sondmatad.

Hade hon inte legat där så hade vi försökt utan napp.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

kl

på mitt bb sa dom att man inte skulle ge dom varken napp eller flaska förren dom var tio dagar gammla, eftersom det var en annan sugteknik

Min dotter tar inte napp, har försökt men nää, hon snuttade också sönder mej i början men nu år det endast vid mat och om hon är riktigt ledsen, hon avänder inte snuttefilt eller tumme heller
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Med första sonen var jag vaken i tre dygn efter vi kommit hem från BB. Itutad: "Ingen napp förrän amningen kommit igång och fungerar".
En grym metod anser jag nu, så här i efterhand! Jag behövde sova, han behövde sova, han snuttade på mina bröst tills jag blödde. Han grät och kräktes för ha var inte alls hungrig, ju! Ville bara ha sugbehovet tillgodosett! Jag grät å hade fruktansvärt ont.:cry::cry:
Slutligen köptes en napp in och vi fick lugn och ro!:bow: Däremot fungerade aldrig amningen, men det är en helt annan historia.

Till andre sonens födelse hade vi redan innan köpt in en uppsjö av olika nappar, i alla möjliga former och storlekar...
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Om barnet nu vill snutta de första dygnets alla timmar, kan man inte låta barnet göra det då?

Jag gillar inte napp. Det känns taskigt att stoppa ett substitut i munnen på en liten närhetstörstande bebis, tycker jag.

Men vi fick rådet att pröva napp redan på BB, eftersom det efter några dagar visade det sig att vår gosse behövde sola. Han ville INTE ligga i sin balja. Han ville ju ligga vid bröstet hos mig. Alltså gav personalen oss en napp, för det var ju viktigt att han fick sina soltimmar. Det funkade dock inget vidare. Sedan dess har han inte haft napp.

Dock fungerade amningen från första stund.
 
Sv: Hur tidigt började era barn med napp?

Vår dotter hade ett enormt sugbehov. Vi försökte utan napp, men gav upp när hon var ca en vecka. Innan dess så åt hon och spydde, mest hela tiden.. Med napp blev hon omedelbart lugn.
Med nästa barn kommer vi nog att ha en napp hemma, uifall att, men i allafall ge det några dagar innan det blir napp, så att man får amningen att fungera först.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 406
Senast: paradiset
·
T
  • Låst
Övr. Barn Det här med napp. Nu kan jag förstå folk som säger "ge bröstet när barnet har sugbehov". Med sonen hade ju det resulterat i att jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 588
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp