hoppsann
Trådstartare
Hur \"tätt\" har ni emellan era hundar?
En god vän till mig skall para sin tik.
Hon är drygt året.
Tanken är att en tikvalp skall behållas, om det nu blir någon.
Tiken är hög i rang och en riktig tuffing.
En härlig individ, med mycket glimt i ögat.
Har ni erfarenhet med hur detta fungerar?
Finns det risk för strid om att bli "alfatik"?
Själv har jag aldrig haft två tikar, men jag har haft en dålig erfarenhet med två hundar, som hade 2,5 år emellan sig.
"Gamlingen", som är halvhög i rang, tog emot junior på ett bra sätt.
Junior var väldigt vek, men efter sitt intåg i vår flock (han var 6 mån), började han klättra.
Efter det fick jag alltid tänka mig för att "göra rätt".
Och det upplevde jag som slitsamt. Junior försökte hela tiden klättra, och gav man ett lillfinger, så slutade dagen med slagsmål.
Och även "passa på" sin omgivning, så att det inte blev "för trångt", eller andra ting.
Som sagt, nu har jag ingen som helst erfarenhet av fler än 1 tik. Däremot har det funkat fint med två pojkar och en gammal tant! Och flera killar med ca 4 år emellan.
Tiken i fråga är en schnauzer.
mvh
En god vän till mig skall para sin tik.
Hon är drygt året.
Tanken är att en tikvalp skall behållas, om det nu blir någon.
Tiken är hög i rang och en riktig tuffing.
En härlig individ, med mycket glimt i ögat.
Har ni erfarenhet med hur detta fungerar?
Finns det risk för strid om att bli "alfatik"?
Själv har jag aldrig haft två tikar, men jag har haft en dålig erfarenhet med två hundar, som hade 2,5 år emellan sig.
"Gamlingen", som är halvhög i rang, tog emot junior på ett bra sätt.
Junior var väldigt vek, men efter sitt intåg i vår flock (han var 6 mån), började han klättra.
Efter det fick jag alltid tänka mig för att "göra rätt".
Och det upplevde jag som slitsamt. Junior försökte hela tiden klättra, och gav man ett lillfinger, så slutade dagen med slagsmål.
Och även "passa på" sin omgivning, så att det inte blev "för trångt", eller andra ting.
Som sagt, nu har jag ingen som helst erfarenhet av fler än 1 tik. Däremot har det funkat fint med två pojkar och en gammal tant! Och flera killar med ca 4 år emellan.
Tiken i fråga är en schnauzer.
mvh