Sv: Hur tar vi hand om våra nybörjare?
Oj, vad flummigt Jegra! Har du på dig lila sammetsklänning och batiksjalar också? Och går direkt till Falu Folkmusikfestival efter dina clinics?
Nej, skämt å sido. Jag håller givetvis med dig till en viss del. Det ÄR elevens resa, inte instruktörens.
Men att säga att du bara kan visa ut vissa generella ståndpunkter och låta eleven komma med sina förslag, det tycker jag låter som om du har väldigt duktiga elever? För ridning är så j*kla svårt, så vansinnigt komplext, att det är svårt att ens ha korrekta funderingar om det. Förstår du vad jag menar?
Det finns så mkt baskunskaper man måste ha, om hästens byggnad, fysik, rörelsemönster, om ryttarens sits, mekanik och inverkan INNAN man ens kan börja rida. Och nu menar jag Rida, inte Åka. (Vilket jag gjort i många många år. Jag Åkte jättebra tyckte jag, var med i någon liten tävling och gav råd åt andra. I hur man Åker. Inte hade det med Ridning att göra åtminstone...
).
Jag tycker, återigen, det låter som om du tycker att elever som inte ens kan termodynamikens lagar kan sätta igång och bygga en rymdraket? Men jag kanske missuppfattar dig? (Jag förstår andemeningen i ditt inlägg, det är inte det, men jag håller inte med dig om att du bara kan vara en ciceron, vägledare osv i elevens utveckling. Det förutsätter en ganska duktig elev...)