Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?
Jag har en väldigt lugn och självklart dominant utstrålning gentemot hästarna. Jag styr inte runt dem i onödan. Men om de flyger på varann eller mig säger jag till.
Hästar har svårare att lära sig ljudkommandon än tex hundar. Så jag börjar att med kroppen tala om för dem att det inte är ok beteende.
För att korrigera hästarlyckat måste man vara dynamisk. Man måste kunna växla upp och ner i energi fort. Man korrigerar med mer energi. För att sekunden efter, när man fått respons, vara kolugn igen.
Det de flesta missar är att de antingen mesar för länge och sen tappar humöret. Eller är för hetsiga.
Sen är gemene man oftast inte konsekventa nog. Det är ngt proffs gör och är proffs just därför.
Iom att mammor ofta nyper fölen i halsen vid oönskat beteende kan jag ta tumme/pekfinger och göra som ett nafs. Jag nyper inte så som i att hålla kvar. Och det behövs inte alls styrka. Bara snabbhet och konsekvens.
Man kan också lära in ljudkommandon. Men det tar längre tid.
Det viktigaste är konsekvens och att sen ge paus efteråt.
Mina svarar för att man rör halsen på dem med handen som i att man kan "hugga" om det behövs(inte som i smekning alltså) eller att jag säger "hey" när de ska upphöra med det de gör och bara vänta. De lyssnar också till sina namn. Så jag kan säga dens namn och "hey". Så upphör just den hästen. De ser också att jag växlar upp i energi och var jag riktar mitt fokus just då.
De får aldrig får aldrig flytta på mig. Jag flyttar dem om jag måste. Men de flyttar inte på mig. Jag ser ingen vits i att flytta run dem i önödan. Men om de är riktigt ohyfsade mot mig eller andra i hagen så kan jag flytta dem. Eller om vi ska ta oss någonstans tex.
Amelia:
Tack! Vad gulligt!
(Btw har jag en rolig elev som skojar om att hon är min stalker. Hon har bla lämnat en tårta "Från din stalker" i mitt skåp).