Hur tar ni hand om...

F

fossig

...era selar och tömmar?

Alltså, vad smörjer ni dem med, och hur ofta? :confused:

Vad ska jag göra när tömmarna har blivit blöta? Vill inte att de ska bli hala av för mycket smörjande.. :crazy:
Selen torkar jag av med antingen sadeltvål eller läderbalsam nästan varje gång jag använt den (vilket inte är särskilt ofta..)

Hur gör ni?

:)

Sv: Hur tar ni hand om...

tänk på att inte använda läderbalsam för ofta. Sömmarna kan lossna upp då :eek:

Oftast kan det räcka med att tvätta av allt med en fuktig trasa/svamp, om det behövs; sadeltvål. Om det har regnat så är det särskilt viktigt att rengöra lädret, så det inte blir stelt efteråt.
Samma om hästen har svettats rejält just där lädret är. Salt + läder= inte bra :(

Om vi säger att man kör varje dag, så kanske läderbalsam räcker en gång i veckan :)

fast du skrev att du inte kör alltför ofta.. så.. när du ser att det behövs ;)

Hmm ska man putsa och sånt menar du:angel:
Jag är världens slarver med lädervårdnad så jag gör inget alls just nu. Är nog dags att ta tag i det här.

samma här, dom gångerna jag använder något med läder. rider med syntetsadel och repgrimma blir det oxå en hel del :D

jag tycker faktiskt det är skojj att rengöra läder, speciellt sadlar, där man ser resultatet mer. tyvärr har vi inte en enda lädersadel hemma nu.. så jag får nöjja mig med stövlarna :crazy:

haha visst, detta är körtråden och där använder man ju mycket läderremmar och annat, jag bara kom med lite tips ;)

Senast ändrad:

Smörjer selen när det behövs. Nu kör jag inte pga skada men när man är aktiv blir det väl minst 1 gång per månad (grundlig rengöring med glycerintvål och läderbalsam). Tömmarna däremot brukar man inte smörja just för att de blir hala. Jag smörjer mao aldrig tömmarna.

Så om tömmarna blir blöta är det bara att låta dem vara? De blir inte torra och spruckna då?

Glycerintvålen smörjer något i sig. Men om man har tömmar med obeh. baksida så lägger du bara på balsam/olja på baksidan så blir de inte hala.
Jag smörjer även mina beh. tömmar med jämna mellanrum. Vill undvika att lädret blir torrt och tömmarna blir ju lika torra som resten av lädret så jag tycker de behöver lite med jämna mellanrum.

jo jag har sånna som är "råa" på undersidan.. där vill jag som kleta nåt fett.. de blir så ruggade annars...

Där mina hästar svettas mest har jag Polypad underlägg.. så selen blir inte så drabbad av svettet.

Smörjer och rengör kanske 1 gång i månaden..
"Vanlig" sadeltvål glycerin? billigaste i börjes.. å så använder jag netsfood läderolja..
Oljar även in tömmarna..men inte om ja ska köra dagen efter

Anna-Carin

Så om tömmarna blir blöta är det bara att låta dem vara? De blir inte torra och spruckna då?

Man kan torka dem efter de blivit blöta (dvs ofta smutsiga) med en fuktig trasa och ev lite glycerintvål eller vad du nu använder för rengöringsmedel. Men jag brukar inte smörja, de mjuknar efter nästa användning. Det är iaf så jag har fått lära mig men för andra kanske det funkar att smörja, beroende på lädret. De tömmar jag använt har aldirg smorts och de är fina efter många års användning.

Tvättar av med sadeltvål då och då.Använder det även på tömmarna men då får dom vila en dag...alltså jag använder dom inte dagen efter jag har smörjt in dom..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 898
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 922
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv