Hur tar ni betalt? (hyr ut boxar)

jerseyko

Trådstartare
Frågan är ju ganska logiskt, men det jag undrar är om det finns nått avtal eller liknande man ska följa om man hyr ut boxar?

Eller är det bara att hyra ut hur som helst och lägga pengarna i fickan?

Sv: Hur tar ni betalt? (hyr ut boxar)

pmm skrev:
Frågan är ju ganska logiskt, men det jag undrar är om det finns nått avtal eller liknande man ska följa om man hyr ut boxar?

Eller är det bara att hyra ut hur som helst och lägga pengarna i fickan?

Om du gör det sistnämnda så är det ju svarta pengar eller hur? Men visst finns det stallägare som hyr ut så också.

Det finns kontrakt för uthyrning av stallplatser (färdigtryckta) att köpa på H**ks.

du måste la typ kontakta lantbruksverket och berätta vad du bedriver för verksamhet. Du måste även skatta på de inkomster du får när du hyr ut boxar..

BrokenSilence skrev:
du måste la typ kontakta lantbruksverket och berätta vad du bedriver för verksamhet. Du måste även skatta på de inkomster du får när du hyr ut boxar..

Om jag gör detta räknas jag då som VAD ???
Jag har ju inte Fskatt, jag har ingen reggad firma...
Såg i en annan tråd att man ska ta upp i självdeklarationen ...
Momsar jag eller kör man utan moms ?

(Hoppas snart bo på en gård med stall igen)

Det är mycket sällsynt att folk som hyr ut stallplatser har en firma...oftast är det bara rakt ned i fickan som gäller. Visst finns det folk som är ärliga, men jag har då aldrig stått hos någon som har reggad firma för sin uthyrning. Oftast har dom detta som på sidan om det vanlig arbetet...

Vilka fantastiskt icke insatta svar som du fått.

Om du vill vara laglig, så måste du bokföra och redovisa pengar och moms.
Uthyrning av lokal, som stallplats räknas som, är reglerat i jordabalken i vår lagbok.

De flesta tar betalt svart, det gör man alltid när man sätter pengarna i egen ficka :smirk:

På åtminstone tre av fyra ställen min häst varit uppstallad så har pengarna varit helt vita. På alla ställen har det funnits ordentliga kontrakt som följts.

Inte_Ung skrev:
Vilka fantastiskt icke insatta svar som du fått.

Om du vill vara laglig, så måste du bokföra och redovisa pengar och moms.
Uthyrning av lokal, som stallplats räknas som, är reglerat i jordabalken i vår lagbok.

Jag är allergisk mot allt som har med svarta pengar att göra.

Måste man söka nått tillstånd och hur redovisar man dom pengarna?

Tänkte hyra stallet som hör till huset jag hyr i sommar för å ha lite å göra å de e ju inte precis kul OM det som är just "Om" händer..

pmm skrev:
Jag är allergisk mot allt som har med svarta pengar att göra.

Måste man söka nått tillstånd och hur redovisar man dom pengarna?

Tänkte hyra stallet som hör till huset jag hyr i sommar för å ha lite å göra å de e ju inte precis kul OM det som är just "Om" händer..
Jag har 15 boxplatser av vilka jag hyr ut 11st. Allt lagligt och reglerat i kontrakt (finns att köpa på ridsportsbutik). Jag har en enskild firma och redovisar momsen 1ggr per år.
Jag har dessutom anmälningsplikt till kommunen. Alla gårdar med fler än 4 hästar (om jag inte minns fel) måste anmäla sin verksamhet.

Cado skrev:
Jag har 15 boxplatser av vilka jag hyr ut 11st. Allt lagligt och reglerat i kontrakt (finns att köpa på ridsportsbutik). Jag har en enskild firma och redovisar momsen 1ggr per år.
Jag har dessutom anmälningsplikt till kommunen. Alla gårdar med fler än 4 hästar (om jag inte minns fel) måste anmäla sin verksamhet.

Okey, men "mitt" stall har bara 3 boxar + sadelkammare, då behöver jag inte anmäla det till något?

Men jag ska ju inte ha någon speciell verksamhet utan bara hyra ut 2 boxar och ha en själv. Hur redovisar jag det?

Ja, med en sådan liten verksamhet så behöver du givetvis inte anmäla det till kommunen.

Däremot så måste du ta upp inkomsten (så som alla inkomster :cry: ) i din deklaration. Hur och var du deklarerar inkomsten får du kolla med din/en revisor, men det är inte fråga om att ha en enskild frima eller annan form av verksamhet för en sådan liten summa tror jag... ;)

pmm skrev:
Men jag ska ju inte ha någon speciell verksamhet utan bara hyra ut 2 boxar och ha en själv. Hur redovisar jag det?
Då så är det ganska så enkelt.
Du bara bokför på sedvanligt vis.
Inkomster och utgifter, debet och kredit, ingående och utgående moms.
Och så gör du bokslut som du redovisar i din självdeklaration varje år.
Du kan registrera firma om du vill, men kan också köra det hela som redovisnings-skyldig hobbyverksamhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
4
· Visningar
322
Senast: Sirap
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 499
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 862
Senast: Tiffany
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 086
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar