Hur tar man reda på om hästen har brist på något i kroppen?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Vad kan man göra för att få reda på om hästen har några brister av nått i kroppen?
Ta blodprov? Vad kostar det?
Analysera hår från hästen?(var en jobbar kompis dotter som gjort det med sin häst tydligen men har aldrig hört talas om det förr).

Jag vet ju att man kan se på hästen vad som avviker från det "normala" och därifrån se vad som brukar saknas om tex hovarna är trasiga osv.
Men istället för att bara "gissa" sej fram och leta på marknaden efter nått tillskott som finns i 100 märken osv så undrar jag om man kan få det svart på vitt?

Sv: Hur tar man reda på om hästen har brist på något i kroppen?

Man får ta blodprov. Håranalys är inte tillförlitligt. Hår är dött och kan endast kan visa vad kroppen inehöll eller behövde när det växte ut. Har för mig ridsport skickat in 3 olika prov fån samma häst som hade olika färger i manen och fick då 3 helt olika svar ;)...Spara dina pengar.

Varför vill du ta blodprov? Är hästen sjuk på något vis ska eventuella blodprov ingå i och vara motiverade av utredningen.

När det gäller människor finns det företag som erbjuder "blodanalyser" för att se om man har några "brister". Det har man, enligt dem. Men det är enkelt ordnat, de saluför magiska dekokter som botar alla bristerna. :devil:

Tar du det genom veterinären med vanligt blodprov så kostar det inte mer en ett vanligt blodprov. Ca 3-400kr/prov. De kan se om de hur de liger till. Gjorde det på Nemo med jämna mellanrum då han hade brister.

Bättre att ta det så än genom hårprov.

Nejdå han är inte sjuk.

Det är bara det att han först o främst fått en hov som är lite trasig, han brukar ha fina o hårda hovar.

Han fäller vinterpälsen och allt är nästan av men det sitter lixom kvar glesa strån ändå där han inte blev klippt i vintras. Han är 10 år och borde fälla av allt som han brukar göra.

Sen tycker jag han har tappat så mycket man men framför allt svans(det syns inte så mycket då han har en tjock o fin svans (vilket jag vill att han ska fortsätta ha) och det oroar mej lite. Kanske det oxå måste "fällas" av emellanåt vad vet jag. Nu har det väl börjat lugna ner sej lite.

Vi står i ett fint stall med ordning och reda där foder ingår i hyran och det är ett bra hö, men grejjen är att eftersom det är så många hästar så tar det slut snabbt och ny leverans kommer och då kan det vara helt andra värden på höet. Så jag räknade ut en foderstat på en analys jag fick när vi flyttade dit för ett år sen och jag har inte ändrat på den nått förutom att jag nu dragit ner på höet då han går på bete 7:30-15:30 på dagarna.

Man tycker iofs att han kanske får i sej bättre med näring(kan tillgodose sej själv lite bättre nu) när han går på gräs och äter det han vill äta.
Jag vet inte.....tycker det är så svårt att komma fram till vettiga saker ibland, man vill ju inte förstöra för hästen genom att byta en massa tillskott hela tiden så det vore super om man kunde få veta om allt ser bra ut i kroppen.

I övrigt så är han piggare än någonsin vid ridning/körning men snäll o lugn vid hantering.

Tar du det genom veterinären med vanligt blodprov så kostar det inte mer en ett vanligt blodprov. Ca 3-400kr/prov. De kan se om de hur de liger till. Gjorde det på Nemo med jämna mellanrum då han hade brister.

Bättre att ta det så än genom hårprov.

Så det var inte dyrare än så, då kanske det kan vara värt det, ska ringa veterinären och fråga vad hon tar.

Varför hade han brister, vet du det?

Varför han hade brister kunde man inte säga med säkerhet. Men det hade troligen med sjukodmen att göra, "saker och ting" i hans system fungerade inte som det skulle och han tog inte upp som han skulle.

Du vet väl att pälsfällning kräver mycket mat, och då främst proteiner. Att hålla samma foderstat under pälsfällningen som under resten av året kan visa sig bli lite fel.

Du vet väl att pälsfällning kräver mycket mat, och då främst proteiner. Att hålla samma foderstat under pälsfällningen som under resten av året kan visa sig bli lite fel.

Faktist så var det nått nytt för mej.
Han har alltid gått på samma foderstat hela året, så länge vi inte bytt från hö till hösilage tex.

Men då vet jag det till nästa år. Nu borde han väl få i sej det han behöver för dom sista stråna som ska av eftersom att han går på bete?

Kan man typ lägga till lite lucern när pälsfällningen kommer igång?
Känns som att dra upp på höet inte vore det bästa i hans situation då han inte är mager för fem öre utan snarare tvärtom:o

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 615
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 913
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 513
Senast: vildeld
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 667
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar