Hur tar man bort kastanjen på hästen?

L

lindgreen

Min pålles kastanjer bara växer och växer, är nu 1.5 cm stora. Jag vill minnas att jag alltid plockat bort dessa förut, eller rättare sagt det mesta iaf. Så jag har massa frågor :angel:

1. Hur tar man bort kastanjerna?
2. Vad händer om man inte tar bort dom?
3. Kan det på något sätt skada hästen?
4. Vad finns under kastanjerna?

Tacksam för svar :D

Sv: Hur tar man bort kastanjen på hästen?

Jag brukar kontinuerligt dra bort små flikar av kastanjerna och hålla de så slätt mot huden som möjligt. Dels för att jag tycker det är fult (ja jag erkänner min fåfänga ;) ) men också för att jag sett hästar som skadat sig med långa kastanjer. De har på något vänster lyckats slita av dessa med blödande sår som följd.
Är väldigt noga med att bara ta bort det som är löst så jag inte drar av för mycket inpå huden.

1. Hur tar man bort kastanjerna? jag brukar försiktigt knipsa av dem med en hovtång när de börjar bli för långa. men var väldigt försiktig, ta bara bort lite i taget och se upp om hästen rycker bort benet, håll inte kvar då utan släpp taget och försök på nytt när den ställer ner benet igen.

2. Vad händer om man inte tar bort dom? det var hovis som rekommenderade mig att göra det. han menade att de annars kan skada sig om de skulle brytas av t.ex om de skrapar benet mot ett träd/sten i hagen eller liknande. även när man rider/kör i skogen finns en risk att de hakar fast i saker.

3. Kan det på något sätt skada hästen? se ovan

4. Vad finns under kastanjerna? bra fråga.. klipper ju aldrig ner dem tills de försvinner :crazy: bara pass att de inte sticker ut mer än ett par mm från benet (inte skelettbenet då alltså;))

Det beror på hur hårda de är. På en av mina hästar går det att pilla bort lite i taget. På min häst jag hade förut var de stenhårda så de klippte hovslagaren bort varje gång han var här.

smörj dem dagligen med fett typ olja, så ramlar de av efter ett tag.

Det låter som ett bra alternativ för min pålle, för på honom liksom går det som sprickor innåt mot benet. Det växer nästan som 4-5 pelare brevid varandra, som dessutom är väldigt hårda. Så jag ska genast börja smörja med fett varje dag, så kanske dom åtminstone blir mjuka nog att försiktigt pilla bort! Tack!
Är tex idomin lagom fett?

Det beror på hur hårda de är. På en av mina hästar går det att pilla bort lite i taget. På min häst jag hade förut var de stenhårda så de klippte hovslagaren bort varje gång han var här.

Toppen, då ber jag hovslagaren om jag inte fått bukt på det innan han kommer. Tack!

1. Hur tar man bort kastanjerna? jag brukar försiktigt knipsa av dem med en hovtång när de börjar bli för långa. men var väldigt försiktig, ta bara bort lite i taget och se upp om hästen rycker bort benet, håll inte kvar då utan släpp taget och försök på nytt när den ställer ner benet igen.

2. Vad händer om man inte tar bort dom? det var hovis som rekommenderade mig att göra det. han menade att de annars kan skada sig om de skulle brytas av t.ex om de skrapar benet mot ett träd/sten i hagen eller liknande. även när man rider/kör i skogen finns en risk att de hakar fast i saker.

3. Kan det på något sätt skada hästen? se ovan

4. Vad finns under kastanjerna? bra fråga.. klipper ju aldrig ner dem tills de försvinner :crazy: bara pass att de inte sticker ut mer än ett par mm från benet (inte skelettbenet då alltså;))

Tack för underbara svar!! :bow: Nej självklart ska jag inte klippa dom för kort!

Det låter som ett bra alternativ för min pålle, för på honom liksom går det som sprickor innåt mot benet. Det växer nästan som 4-5 pelare brevid varandra, som dessutom är väldigt hårda. Så jag ska genast börja smörja med fett varje dag, så kanske dom åtminstone blir mjuka nog att försiktigt pilla bort! Tack!
Är tex idomin lagom fett?

Jag brukar dränka in dem med vanlig olja... suger in bra i skårorna o det tar inte så lång tid innan de lossnar..

Jag brukar kontinuerligt dra bort små flikar av kastanjerna och hålla de så slätt mot huden som möjligt. Dels för att jag tycker det är fult (ja jag erkänner min fåfänga ;) ) men också för att jag sett hästar som skadat sig med långa kastanjer. De har på något vänster lyckats slita av dessa med blödande sår som följd.
Är väldigt noga med att bara ta bort det som är löst så jag inte drar av för mycket inpå huden.

Jag får nog erkänna min fåfänga också :angel: men visste faktiskt inte att det var så stor skaderisk! Tack!!

kl

Min häst får jätestora kastanjer och jag brukar be min hovslagare att knipsa bort dom när han kommer och skor.

Jag har hört någon gång att kastanjerna är ett resultat av hästens utveckling. Först hade hästen tre "tår" - Hoven var en, kastanjerna var en och sporrarna som dom har var en. Om det var så vet jag inte, men det är iaf vad jag hr hört.
Kanske inte helt omöjlgt eftersom kastanjerna påminner lite om hovarna tycker jag. Hårdare på utsidan och lite mjukare inuti.

det där var svaret på alla mina obesvarade frågor ! haha har alltid undrat varför dem har kastanjer, men det där lät ganska självklart..
någon nu som vet varför det heter som det gör?

kl

Min häst får jätestora kastanjer och jag brukar be min hovslagare att knipsa bort dom när han kommer och skor.

Jag har hört någon gång att kastanjerna är ett resultat av hästens utveckling. Först hade hästen tre "tår" - Hoven var en, kastanjerna var en och sporrarna som dom har var en. Om det var så vet jag inte, men det är iaf vad jag hr hört.
Kanske inte helt omöjlgt eftersom kastanjerna påminner lite om hovarna tycker jag. Hårdare på utsidan och lite mjukare inuti.

Har också lärt mig detta :) Ja både sporrar och kastanje ska vara av "hovmaterial" tydligen. Tycker det var jätteintressant :D

Ingen aning, men en lite rolig fråga kom upp för ett par veckor sedan då en nybörjargrupp hade teorilektion.
Ridläraren pekade på kastanjen och frågade om någon visste vad det var för något.
- Är det en frukt? frågade en elev.
:rofl:

det där var svaret på alla mina obesvarade frågor ! haha har alltid undrat varför dem har kastanjer, men det där lät ganska självklart..
någon nu som vet varför det heter som det gör?

Hihi det enda jag kan komma på som svar på den frågan är väl "nåt måste det heta" ;)

Haha nä men jag vet faktiskt inte :S

Det finns väl någon slags nöt eller något som heter kastanj som växer på kastanjträd. Den kanske liknar en sån och har därför fått namnet? Skulle jag tro iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 080
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 282
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 424
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 645
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30