Hur tar man bäst ifrån en häst ett ledarskap han tagit på sig över människor?

Nea_

Trådstartare
Hej hopp!
Har en helmysig "sköthäst" eller vad man ska kalla det.
Eftersom hans matte fått barn så har han stått en längre tid (endast någon sporadisk gång blivit riden) och lagt till med en del olater tror jag...ska nu försöka jobba med denna fina kille som är ledare i hagen och gärna över människor också.

När vi promenerar vill han gå först men jag brukar hejda honom och se till han max går med nosen i axelhöjd men det är lite av en kamp hehe. Har repgrimma och brukar "ruska lite" i grimskaftet då han stegar förbi så han stannar och backar och berömma då han går rätt. För att då liva upp det hela när jag bett honom gå bakom så går han då alldeles inpå min rygg så han nästan kliver mig på hälarna, när jag då vänder mig om så ser jag nästan att han flinar "vaddå du bad mig gå bakom och det gör jag ju"...hans matte sade då att jag ska markera min zon och inte låta honom gå så nära bakom mig eftersom det också är ett sätt för honom att hävda sin dominans så det jobbar jag nu på. Han kan också dra av mig mössan och glatt snöra den i diket för att roa sig:devil: ...han är aldrig elak bara en busig odåga med glimten i ögat är väldigt pillrig och läppar på kläderna och pillar på en då man är i hagen. Har ridit honom nu för första gången efter en massa promenader då vi bekantat oss och han bockade en massa, dels säkert för han inte blivit riden på länge och dels för att testa mig. Det var bara småbock som var lätt att parera så jag red honom i krumelurer och serpentiner i tjugo min och ledde sedan hem en paff häst (för de som lånat honom tidigare red mycket galopp i skogen så jag vill ta ur honom att det alltid betyder springa då man sitter upp)..han har svårt att stå stilla när man sitter upp också.
Har ni tips på hur man kan få fason på en sådan här herre?
Är han tråkad kan han smita ur hagen, noll respekt för stängsel. Sedan tog vi honom i en rundhage(vad kallas de?) och skickade honom att springa runt för " join up" men han krunchade glatt stängslet och smet ut på åkern med svansen i vädret..gissa om ögonen lyste av lycka....han hade lurat oss! Tog härom dagen in honom i rundhagen igen och ledde honom i repgrimma där och han granskade stängslet hela tiden för att se "ett svagt ställe" att smita ut på då jag släppte honom. Nu släppte jag aldrig eftersom jag insåg att han tänkte sticka utan lade morätter under burkar han fick buffa på för att få fram dem...han fick inte lov att gå fram innan jag gav honom det och han var rätt sur då han väntade för han ville ju ha morot DIREKT. MIn tanke var att han skulle få aktivera skallen med den leken och det var kul...tar gärna tips på hästlekar.
Kan jag få råd om hur man får bukt med en sådan här herre? Stoet och russet jag grejar med är det inga problem med men denna lilla ligist till varmblodsvallack skulle behöva få lära sig ett och annat. Enligt han själv är han mustanghingst...minst....hehe:D
 
Sv: Hur tar man bäst ifrån en häst ett ledarskap han tagit på sig över människor?

Kanske prova med seven games med han... :D
 
Sv: Hur tar man bäst ifrån en häst ett ledarskap han tagit på sig över människor?

Vad är seven games?
 
Sv: Hur tar man bäst ifrån en häst ett ledarskap han tagit på sig över människor?

Lekar som de använder inom NH. Sök bland trådarna här eller på nätet så hittar du dem.. Kan ge en bra början på en relation med pållen.
 

Liknande trådar

Träning Det här kommer att bli långt känner jag.. Hoppas att någon orkar läsa och kanske kan komma med lite goda råd. Under den senaste veckan...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp