Hur tar man av ett täcke???

tinafinis

Trådstartare
Hehe, det vet jag..:idea:

men tänkte att det kanske var nån finurlig människa här inne som kanske hade en bra beskrivning/bild på hur man gör.

Ska ha hästpassingen i vinter o dom kan inget sådant.........
Visst jag ska lära o visa dom men en liten hjälpreda kanske dom kunde ha.

Här verkar finnas det mesta så detta med aksnke finns tänkte jag ;)

Sv: Hur tar man av ett täcke???

Det borde väl vara enklast att visa? Så komplicerat är det ju inte :p

Det finns bra bild och beskrivning i boken Hästhållning i praktiken.
:)

Börja bakifrån, med bensnörena, kryssgjordarna och sist bogspännena.

Sedan kan man ju göra på olika sätt, men jag tar tag vid manken och drar främre delen av täcket bakåt, så att det viks dubbelt över hästens bak. Sedan drar jag av det, och slipper på så sätt få lera på mig om täcket är lerigt. :idea:

Skiss har jag ingen men ett gott råd.
Ta av: Börja bakifrån med ev. bensnören o.dyl. och arbeta framåt med bukgjord o.s.v. Sist öppnar man bogspännen och drar eller viker täcket bakåt i hästens hårriktning (beroende på hur känslig hästen är).
När man lägger på täcket lägger man det lite för långt fram, spänner bogspännen och drar täcket bakåt så det hamnar på plats, sedan arbetar man sig bakåt med att spänna bukgjordar o.s.v.

Jag brukar göra såhär: (ett täcke)

Knäpper upp bukgjordar och bensnören (bensnörena knäpps av längst bak så de hänger kvar i de främre fästena)

Sedan knäpper man upp bogspännena.

Lättast för den som tar av är nog att bara vika bak främre delen av täcket tills den delen som sitter över manken ligger över svansroten och dra av hela det dubbelvikta täcket bakåt/snett mot sig så att ev. svansrem inte fastnar utan "halkar" av.

Dock hade jag gärna sett (jobbar i stall och lägger på X-antal täcken varje morgon) att folk gjorde såhär när de tar av:

Samma som ovan tills bogspännena är uppknäppta. Men även knäppa/knyta upp svansremmen eller stoppa igenom svansen. Sedan dra fram bakdelen på täcket till manken och dra av täcket åt sidan. Sedan hänga upp det hängandes så. Då är det bara för mig att "vika på/ut" täcket på hästen enkelt från manken på morgonen! :idea:

jag har tråkigt så jag har ritat lite fint också :D
1-bukgjordar
2-bensnören
3-bogspännen
4-svanssnöre / svansrem

tckesteknik123.jpg

pilarna visar hur det ska vikas. streckad röd linje är där "viket" blir
tckesteknik.jpg

sista steget innan avtagning
rttvikt.jpg

förstår du min fina ritning? :o:)

Knäpper upp bukgjordar och bensnören (bensnörena knäpps av längst bak så de hänger kvar i de främre fästena)

Lättast för den som tar av är nog att bara vika bak främre delen av täcket tills den delen som sitter över manken ligger över svansroten och dra av hela det dubbelvikta täcket bakåt/snett mot sig så att ev. svansrem inte fastnar utan "halkar" av.

Dock hade jag gärna sett (jobbar i stall och lägger på X-antal täcken varje morgon) att folk gjorde såhär när de tar av:

Samma som ovan tills bogspännena är uppknäppta. Men även knäppa/knyta upp svansremmen eller stoppa igenom svansen. Sedan dra fram bakdelen på täcket till manken och dra av täcket åt sidan. Sedan hänga upp det hängandes så. Då är det bara för mig att "vika på/ut" täcket på hästen enkelt från manken på morgonen! :idea:

1-bukgjordar
2-bensnören
3-bogspännen
4-svanssnöre / svansrem

tckesteknik123.jpg

tckesteknik.jpg

rttvikt.jpg

Jätte fina bilder och pedagogiskt:bow:

Kan du visa hur man hanterar ett grimskaft oxå för att hästen inte ska trampa på det???

Börja bakifrån, med bensnörena, kryssgjordarna och sist bogspännena.

Sedan kan man ju göra på olika sätt, men jag tar tag vid manken och drar främre delen av täcket bakåt, så att det viks dubbelt över hästens bak. Sedan drar jag av det, och slipper på så sätt få lera på mig om täcket är lerigt. :idea:
Tack, JAG vet men inte svärföräldrarna ;-)

Nettril: Tack tack ;-)
Fin bild. FÅr jag använda den om inte bilden i boken duger (är inte hemma så ja kan inte kolla)

Men man ska ju öppna bensnörena först? Sedan bukgjordar, och sist bogspännena...

1-bukgjordar
2-bensnören
3-bogspännen
4-svanssnöre / svansrem

tckesteknik123.jpg

tckesteknik.jpg

rttvikt.jpg

Himla fina teckningar men ordningen är tyvärr fel:crazy:

Ta på täcke: bogspännen, magjordar sen bensnören och omvänt när man tar av. Dvs bensnöre magjordar och sist bogspänne

Bogspännet ska alltid knäppas först för om hästen blir rädd och tar ett skutt så sitter täcket bäst om bogspännet är knäppt, vill inte ens tänka på vad som händer om bara magjordarna är knäppta:crazy: eller hemska tanke bensnören:eek:

jaja, de e väl inte så viktigt. Bara man inte öppnar där fram först.

Jo, om man tänker efter är det viktigt.
Och det är mer pedagogiskt riktigt att lära ut att när man lägger på ett täcke börjar man framifrån och när man tar av ett täcke börjar man bakifrån.

Men vad det gäller skissen är det väl bara att ändra på siffrorna så att bensnörena blir nummer 1? :idea:

Immer

*KL*

Måste det vara bensnören under tiden det är 'passning'? Min helt ovetenskapliga studie visar att det är bensnörena som ställer till mest problem för ovana. Och att det tyvärr lätt blir fel även med förklaring/teckning. Enligt min åsikt är felaktigt satta bensnören det som mest riskerar att störa hästen med. Så kanske byta ut till svanssnöre under perioden det är 'prao' i stallet?

Jag skrev steg för steginstruktion till mamma iofs, men gick lika bra det.

Annan sak som ofta blir fel för ovana är att de lägger täcket för långt bak och måste dra det framåt (dvs mot hårriktningen), så kan vara bra att poängtera att lägga på det längre fram.

Jag 'slänger' på hela täcket 'öppet', mamma viker det, men de är ju smaksak.

Glöm inte tala om vilket HÅL bogspännena ska spännas på om det finns valmöjligheter.

Jag har i min utbildning blivit lärd att alltid vid avklädnad börja fram och gå bakåt, dvs. börja med bogspännen sen maggjordar och sist bensnören. Vid påklädnad tvärtom, börja bak och gå fram.

Detta av anledningen att kommer hästen loss/får panik så springer den av sig täcket, men om bogspännena är kvar knäppta så är risken större att täcket bara glider och risken att hästen går om kull på täcket är betydligt större.
Under min "yrkesverksamma" tid så hade vi en del odjur (läs. unghästar) som slet sig och sprang ur sina täcken faktiskt.

Där sades det även att täcket skulle "vikas" av och på.

(Detta är vad jag blivit lärd,men kanske inte alltid som jag gör...:angel:)

Då har du blivit fellärd, så enkelt är det :cool:

I alla böcker jag läst som tagit upp täckesbiten står det klart och tydligt att man börjar framifrån vid påklädning och bakifrån vid avklädning. Detta för att undvika att hästen får täcket runt bakdelen om den skulle försöka springa iväg (speciellt de med snopp kan bli väldigt rädda)
Om jag inte missminner mig finns det en illustration om vad som kan hända om man gör fel, i Mats Mellbergs "Hästhållning i praktiken".

Immer

Jag har i min utbildning blivit lärd att alltid vid avklädnad börja fram och gå bakåt, dvs. börja med bogspännen sen maggjordar och sist bensnören. Vid påklädnad tvärtom, börja bak och gå fram.

Detta av anledningen att kommer hästen loss/får panik så springer den av sig täcket, men om bogspännena är kvar knäppta så är risken större att täcket bara glider och risken att hästen går om kull på täcket är betydligt större.
Under min "yrkesverksamma" tid så hade vi en del odjur (läs. unghästar) som slet sig och sprang ur sina täcken faktiskt.

Där sades det även att täcket skulle "vikas" av och på.

(Detta är vad jag blivit lärd,men kanske inte alltid som jag gör...:angel:)

Mina som är såpass vana och stabila skulle nog inte bry sig speciellt om hur man gjorde. Däremot så ett täcke med gjordarna spända som hamnar i flanken brukar kunna få de flesta känsliga och/eller ovana/unga hästar att flippa fullständigt, så jag skulle absolut inte våga prova. Dessutom så om det glider med bog + gjordar öppna, men bensnörena kvar.. hua..

Möjligt... det får du ta med Flyinge (intressant med tanke på att Mellberg var en av examinatörerna).
(Vet att jag tyckte det var väldigt bakvänt och inget vi i praktiken gjorde, precis som att vi inte vattnade stallgången med tre fingrar ur en hink)

Dock är det inget jag lägger större vikt vid.

Mina som är såpass vana och stabila skulle nog inte bry sig speciellt om hur man gjorde. Däremot så ett täcke med gjordarna spända som hamnar i flanken brukar kunna få de flesta känsliga och/eller ovana/unga hästar att flippa fullständigt, så jag skulle absolut inte våga prova. Dessutom så om det glider med bog + gjordar öppna, men bensnörena kvar.. hua..

Ja, det kan vara känsligt. *håller med*
Inget drömscenarie vilket som.
Jag förespråkar nog varken det ena eller det andra, har sett pållar fly med täcke i flanken som snabbt gled av, men även med täcke runt halsen som glidit fel där hästen senare gått omkull på sitt täcke som en haklapp.

Jag förespråkar nog mest att ett täcke sätts på, på (ung-)häst i box, uppbundna eller fasthållna och som vanligt van häst till ovana människor och tvärtom.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 150
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
2
Svar
23
· Visningar
1 448
Senast: Lingon
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka