Vi unga har helt enkelt inget hyfs längre
Det var exakt dit jag ville komma!
(Eller så är ni smartare. Det borde ju inte behövas nån dricks.)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi unga har helt enkelt inget hyfs längre
Eller så är yngre generationer självständigare och formar sin egen kultur vilket gör att vissa saker försvinner, på gott och ont.Det var exakt dit jag ville komma!
(Eller så är ni smartare. Det borde ju inte behövas nån dricks.)
Eller så är yngre generationer självständigare och formar sin egen kultur vilket gör att vissa saker försvinner, på gott och ont.
Aha, så det finns en specialincheckning för folk med mycket bagage? Var är den nånstans? Eller menar du att de som checkar in mycket bagage checkar in före alla andra, och därför bara ses av ett fåtal?
Saken är väl att på de flesta flygplatser, så checkar man inte in flight för flight, det är alltså inte så att de öppnar en särskilt disk bara för flyget till NY, där inga andra passagerare finns. Så när man står i den där kön, så är det väldigt blandat med resenärer: de som ska med samma flyg som en själv, de med ett berg av bagage som kanske är jättetidiga till en flight om tre timmar, och de med bara handbagage som ska med ett flyg om fyrtio minuter.
Jag tror inte vad man ser och inte har att göra med i vilket syfte man reser, alltså att de som reser i jobbet skulle se annat än de som reser som turister. Vad man ser torde istället bero på vilken sorts biljett man har, om man reser i nån sorts premiumklass eller ekonomi. Står du väl i ekonomikön, så ser du alla andra som också gör det, oavsett varför de reser.
Precis som du själv är inne på, så är passagerarna som emigrerar eller begraver släktingar eller av nån annan anledning har ett berg av bagage (iofs, jag känner ingen som emigrerat och tagit hela bagaget på flyget, istället har de haft normalt med bagage på flyget, och skickat resten med transportföretag, eftersom det är dyrt och bökigt att flyga med en massa extrabagage) ovanliga. Det är därför extremt få passagerare som alltid behöver hjälp av personal för att kunna förflytta sitt bagage, och följaktligen väldigt få som ser det som regel att man alltid behöver dricksa portern på flygplatser - av den enkla anledningen att väldigt få har behov av den tjänsten. De flesta reser inte med ett berg av bagage eftersom det är dyrt och opraktiskt, och man dessutom inte ska emigrera eller liknande, utan bara resa bort en kortare tid för jobb eller semester.
För att det känns otrevligt att ge pengar utan att det är en ömsesidig överenskommelse. Det skapar en ojämlik maktrelation, som att jag själv bestämmer att jag köper något av personen utan att fråga denne.Varför då?
Det existerar formodligen inte den ungdom som aker for att studera utomlands som klarar sig pa en resvaska ... eller som har tillrackligt han/hon maste ha for att ordna ett shipment. En eller tva extra vaskor brukar fixa det, da det ju inte ar sa dyrt langre att ha en extra vaska.
.
Dels har manga flygplatser special incheckning for storre saker, pa Arlanda checkas tillexempel hundar, golfbaggar och annat in nagon annastans an vid den 'vanliga' incheckningen, och dels beror det helt pa vilket bolag man flyger och var i varlden man ar om man utmarker sig med mycket bagage, precis som niphredil sager. (Kolla vilket flyg som helst in eller ut ur Afrika eller Indien)
Det racker foresten med en familj med 3 minderariga barn som ska tillbringa sommaren nagon annan stans an bostadsorten for att det ska vara ett berg av bagage, tank 5 resvaskor, 5 handbagage, 1 barnvagn, minst tva barn som maste hallas reda pa och tva vuxna ... da ar en porter guld vard! Dessutom kan jag kan tala om att man inte klarar sig pa en resvaska klader tills shipment med transportforetag kommer. Innan det har transporterats och fortullats pa ankomstorten har det vanligtvis tagit ett par manader ... eller mer. Forsta gangen vantade vi over ett halvar innan det kom, och en gang for nagra ar sedan tog det nastan lika lange igen.
Det existerar formodligen inte den ungdom som aker for att studera utomlands som klarar sig pa en resvaska ... eller som har tillrackligt han/hon maste ha for att ordna ett shipment. En eller tva extra vaskor brukar fixa det, da det ju inte ar sa dyrt langre att ha en extra vaska.
Reser man i forsta klass over atlanten tillater de flesta bolag i dag 3 resvaskor, 2 i business klass och en i ekonomi klass. Att man star i business och forstaklass kon betyder inte nodvandigtvis att man flyger i de klasserna, da de flesta bolag numera ger fordelen att checka in i de koerna till de som har tillrackligt manga mil pa sina "frequent flyer" kort.
Jag antar att du flog SAS fran Newark? Lade du da marke till att SAS hade sin egen check-in, langst ut pa kanten (nara dorren till hund grasmattan) med andra utlanska bolag i terminalen narmare ingangen till gaterna? Jag var klar och mitt bagage incheckat tva timmar innan incheckningen stangde och de flesta passagerare hade inte ens kommit annu.
Jag har tydligen en annorlunda syn pa vem man ger dricks och hur mycket man ger. Jag hamnade i en diskussion med en kompis ... Nu undrar jag hur det egentligen ar.
Var ar en bra riktlinje av hur mycket man ger? Och vad tjanar servitriser/servitorer? Vem ger man dricks till? Servitriser/servitorer, harfrisor/harfrisorska, taxichaufforer ... vem mer?
(Jag postade pa fel forum forst ... men nu hoppas jag att det blir ratt)
Dels har manga flygplatser special incheckning for storre saker, pa Arlanda checkas tillexempel hundar, golfbaggar och annat in nagon annastans an vid den 'vanliga' incheckningen, och dels beror det helt pa vilket bolag man flyger och var i varlden man ar om man utmarker sig med mycket bagage, precis som niphredil sager. (Kolla vilket flyg som helst in eller ut ur Afrika eller Indien)
.
Det är klart man gör. Jag har åkt utomlands för att studera/jobba upp till ett år fem gånger i mitt liv, och har aldrig haft mer bagage än att jag kunde transportera det själv, alltså max två väskor plus handbagage.
Jag vet att det finns de som reser med mängder av bagage, men 1) sådana resenärer hör till ovanligheterna. De flesta svenskar går genom ett helt liv, till och med som tämligen frekventa resenärer, utan att någonsin bli resenären med bagageberget. 2) Även de resenärer som har berg av bagage klarar sig i regel själva, eftersom alla flygplatser har bagagevagnar.
Följaktligen: Mycket få svenskar anlitar någonsin bagagehjälp på en flygplats, och situationen "Jag behöver dricksa portern" är således en situation som de flesta svenskar aldrig hamnar i. För de flesta svenskar är det alltså inte en vanlig situation.
En brasklapp för att det kanske är annorlunda i USA. Jag har noterat att amerikaner av någon anledning alltid tycks resa med ett berg av bagage, eller åtminstone enorma väskor, när de reser till Europa. I genomsnitt betydligt större än sina europeiska medresenärer. Så det är mycket möjligt att behovet av bagagehjälp är större för någon med amerikanska bagagevanor, vilket ju också skulle förklara varför Newark har den servicen, men inte Arlanda (förutom då att Newark givetvis har mycket fler internationella resenärer).
För att det känns otrevligt att ge pengar utan att det är en ömsesidig överenskommelse. Det skapar en ojämlik maktrelation, som att jag själv bestämmer att jag köper något av personen utan att fråga denne.
Som sagt; det spelar ingen jätteroll om du själv inte haft mycket väskor, alla människor reser inte på samma sätt eller med samma förutsättningar. Var en dag på Arlanda och kika på hur mycket saker folk har med sig, det är helt extrema mängder. Jag har sett folk ta med sig så mycket saker bara i både incheckat SAMT handbagage att de inte kan få med sig sakerna själva genom säkerhetskontrollerna (microvågsugnar mm mm) och det räcker att du har mer än ett barn för att det ska bli hur mycket som helst (och många familjer har många barn).Jag flyttade utomlands i några svängar i grundskoleåldern med min familj. Varför skulle vi ha en porter? En bagagevagn räckte utmärkt. Och 1 resväska/person räckte mer än väl tills flyttlasset anlände.
Det känns som att du tror att det bara är medelklassvenskar som reser. Det ser liksom inte riktigt ut så.
Dessutom kan jag kan tala om att man inte klarar sig pa en resvaska klader tills shipment med transportforetag kommer.
Okej .@niphredil
För att vara exakt, så är det detta jag svarade på. Och min erfarenhet är att en klarar sig utmärkt på 1 resväska.