Jag vet inte vad bättre restaurang är. Så troligen aldrig varit på någon. Vad är riktigt bra service vs förväntad service?
Förväntningarna beror ju självklart lite på ställets svansföring och prisläge, så ibland är förväntad service bra service. Men service behöver ju inte vara över förväntan för att vara bra - om jag går på en bättre restaurang, och de har bra service, så ger jag vettig dricks. Även om det var ungefär vad man kunde vänta sig.
Riktigt bra service är svårt, så om nån lyckas med det, så är det absolut värt att betala för tycker jag. Ungefär som att nån lyckas laga riktigt god mat, eller sy riktigt fina kläder.
Riktigt bra service, i mina ögon, är när man känner sig välkommen, när det känns som att de som jobbar på ett ställe tycker det är kul att det kommer kunder, inte glömmer bort en (t ex att man blir sittande med tomma tallrikar i evighet i väntan på nota eller dessertmeny), och utan att man känner sig påpassad eller övervakad. Exceptionellt bra service är superovanligt, men det är häftigt att få uppleva, det är en konst.
Nu är jag och maken iofs av yrkesskäl riktiga servicenördar, men det är nåt vi pratar om i princip varenda gång vi har ätit ute eller varit i en butik: hur var servicen, vad gjorde de rätt, vad gjorde de fel, vad var det som gjorde att man fick den eller den känslan. Det är ett svårt yrke, så det är riktigt kul med folk som är bra på sitt jobb, ungefär som att titta på när en riktigt skicklig ryttare rider, eller en riktigt duktig konditor gör bakelser.