Hur tänker folk?

Saybia

Trådstartare
Igår var jag på stan & julshoppade lite ;)
Var MYCKET folk på stan..märks att det börjar närma sig jul :p
Nåja, i allafall så gick jag efter Storgatan & fick syn på en hund som satt bunden vid en lyktstolpe & tänkte : "Gud vilken snygg hund :love: " (såg ut att vara någon huskeyblandning med ett blått & ett brunt öga).
Framför mig gick två tjejer i 25-års åldern kanske, djupt försjunkna i ett samtal. När de passerar lyktstolpen där hunden sitter (de passerar på kanske 1½ meters avstånd) så reser sig hunden blixtsnabbt & rusar fram & biter tag i den ena tjejens byxben.
Tjejen skriker till & kastar sig åt sidan så att hunden tappar greppet. Den återvänder till lyktstolpen & sätter sig ner på samma plats som den satt innan den rusade fram.
Tjejen säger till sin kompis: "Jävla livsfarlig hund!!:mad: "

Hur tänker folk som binder sådana hundar mitt ute på Storgatan i värsta rusningen?? Är dom medvetna om att hunden inte är "säker"? Det kunde lika gärna ha varit ett barn & det var ju rena turen att hunden inte fick ett ordentligt grepp (kopplet räckte precis för att den skulle få tag i byxbenet). Den såg ju inte alls arg ut på nåt sätt, satt lugnt för att sedan tyst rusa fram...morrade/skällde inte, visade inte tänder & reste inte ragg...

Övervägde om jag skulle vänta tills ägaren kom för att hämta hunden & fråga om han/hon visste om att hunden betedde sig så när den lämnades fastbunden. Ägaren kan ju bli skadeståndsskyldig om det verkligen händer nåt... Tyvärr kollade jag på klockan & insåg att jag inte hade tid att stanna & vänta :crazy:

Sv: Hur tänker folk?

:eek: Jösses..

Lite bättre borde man väl känna sin hund? Iaf misstänka något?... Eller så har ägaren helt enkelt missat just det beteendet..

Kanske var julruschen som var droppen för hunden.. Eller så kanske den inte sett så mkt människor samtidigt i hela sitt liv?;) Nej nu ska jag sluta spekulera. Men hunden lär ju inte tyckt att det var smultron att sitta där iaf..

doleron skrev:
oj då. var du i luleå. då ska Jag hålla utkik efter hunden. hur såg den ut? :crazy:

Den såg ut att vara en blandras mellan siberian huskey/ laika.
Ganska smäcker i kroppsbyggnaden & tecknad som en huskey fast väldigt mörkt (nästan svart), den mörka "masken" i ansiktet gjorde att det blå ögat liksom lyste... det är nog en hund som "syns i mängden" så jag kommer nog reagera om jag får syn på den igen.

Nä, så stor var den inte...det andra jag tänkte var "Varför ta med sig en draghund in i stan?". Den var ganska smäckert byggd & hade storlek som en Golden retriver ungefär.

Ja, du får göra det..personligen hoppas jag att hundens ägare inte tar med den på stan nån fler gång, både för hundens & människornas bästa...

Nä, precis..men jag hade nog hursomhaver inte bundit fast min hund ute på stan när det är fullsmockat med julhandlande människor.
Fast promenera kanske jag hade kunnat göra om jag visste att jag hade en säker hund som "tål" trängsel...

Får man inte ta med sig sin hund in till stan bara för det råkar vara en draghund ? Hade du tänkt samma tanke om det vart en Schäfer ? Varför ta med sig en Schäfer in till stan ? Eller en labbe, pudel....

nej. jag fattar inte vad folk tänker som tar med barnvagnar och hundar på stan i rusningstid, marknader eller liknande. dels är det ju jävligt stressande för djuret, och dels är det jävligt irriterande för folk runt omkring när 4 pers med varsin barnvagn stannar MITT I VÄGEN och ska småprata om hur söta deras barn är. :mad:
skaffa bärsele för fan!!!

Mynta2 skrev:
Får man inte ta med sig sin hund in till stan bara för det råkar vara en draghund ? Hade du tänkt samma tanke om det vart en Schäfer ? Varför ta med sig en Schäfer in till stan ? Eller en labbe, pudel....

Nej. Jag har aldrig skrivit att man inte FÅR det :smirk:
Men en del raser symboliserar iaf jag med vissa platser...
draghundar ute i skogen i ett hundspann, inte inne i stan bland julhandlande människor. Bordercollies likaså, de tycker jag passar bättre på landet på en bondgård..osv. osv.
Ingen förbjuder en att ha draghundar inne i stan, ingen förbjuder en att ha bordercollies inne i stan... Jag bara reagerar lite på det.
Kalla mig knäpp men så tänker jag iaf...

/Saybia - 100% lantis ;)

Saybia skrev:
Nej. Jag har aldrig skrivit att man inte FÅR det :smirk:
Men en del raser symboliserar iaf jag med vissa platser...
draghundar ute i skogen i ett hundspann, inte inne i stan bland julhandlande människor. Bordercollies likaså, de tycker jag passar bättre på landet på en bondgård..osv. osv.
Ingen förbjuder en att ha draghundar inne i stan, ingen förbjuder en att ha bordercollies inne i stan... Jag bara reagerar lite på det.
Kalla mig knäpp men så tänker jag iaf...

/Saybia - 100% lantis ;)
Håller med lite, ialla fall när det gäller småhundar som folk släpar med sig på platser med massor av folk på.Hur lätt är det inte att de små liven blir trampade.:crazy:

*knapplån*

Denna tråd får mig att tänka på något som hände i julruschen i Sthlm förra året.
Någon hade bundit TVÅ Grand Danois i en sån där snurr-klädställning utanför en affär. Någon förbipasserande får den briljanta idén att gå fram till de "åååå så fiiina" hundarna för att klappa. De båda hundarna försöker komma undan denna främmande och påträngande människa genom att helt enkelt gå in till husse/matte i affären och söka "skydd".
Hoppas denna främmande människa kände sig lagom dum när två GD släpade in en klädställning in i affären.... :rofl:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 554
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 276
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 487
Senast: Grazing
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 666
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar