Hur tänka om försäkring?

Emma-pemma

Trådstartare
Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare.

Vi har en ponny sedan 3 år tillbaka som tävlats i hoppning och fälttävlan i lätta klasser. Jättetrevlig, galopperar lätt och kommer lätt från marken när den hoppar. Hinderklok osv. Vi har den försäkrad i inköpsbeloppet, vilket kostar en smärre förmögenhet. Nu efter tre år hade jag tänkt sänka försäkringen rätt rejält, kanske ta bort användbarheten helt.

Men ponnyn har visat tecken på att vara oliksidig. Hela tiden vi haft ponnyn har den varit lite ovillig att ställa och böja åt höger, liksom varit ojämn i kroppen. Med rätt arbete och övningar håller man det bättre, men det är inte så gravt att det hindrat normal ridning. Den har blivit halt några gånger och blivit behandlad i kotorna två gånger. Den har också spänningar som vi jobbar med, och blir ju förstås bättre då.

Ponnyn stannade 2 ggr på en hoppträning för några veckor sedan, på ett sätt jag inte sett förut. Förutom det flöt träningen på. Någon vecka senare var det dags för första tävlingen på länge (uppehåll pga ryttaren) och då stannade ponnyn ut sig i en LD, en klass som är väl under ponnyns nivå.

Nu var jag på kliniken med ponnyn idag igen för att kolla upp. Den har milda pålagringar på tre ben, och behandlades med kortison och hyaluronsyra, tror jag. (Det här var första gången den röntgades, så det finns inget att jämföra med.) Återbesök om två till tre veckor.

Hur gör man nu med försäkringen? Ska jag behålla den dyra fullvärdesförsäkringen, eller ska jag ta ner den och satsa på enbart veterinärvård? Med pålagringar är ju ponnyn inte värd lika mycket som den varit, så just nu känner jag att försäkringsvärdet inte alls motsvarar ponnyns värde längre. Hur hade ni gjort?
 
Jag hade inte sänkt försäkringen i det läget ni är i nu. Om det inte är så att premien påverkar er ekonomi i övrigt.
Dvs behåll försäkringen ett tag till om du har råd.
 
I ditt läge hade jag behållit försäkringen.
Jag har tidigare gjort exakt det du pratar om och var nöjd med det beslutet men min häst var helt frisk när jag gjorde det.
 
Vad tänker ni göra med ponnyn om pålagringarna blir värre?
Sälja
Skogsmulle
Avliva - utnyttja liv värdet
Svaret på denna fråga hade avgjort hur jag gjorde med försäkringen sänka eller låta stå kvar
 
Absolut inte sänka nu. Rent krasst är det användbarheten som verkligen är i riskzonen nu. Med de diagnoserna tvivlar jag på att den kommer hoppa mer än LD-om alls, så behåll verkligen försäkringen i detta läget!
 
Just nu hade jag absolut inte sänkt värdet. När är förnyelsedatum (eller hur er försäkring nu ser ut med bindning och uppsägning)?
 
Allmänt svar

Tidigare hade jag tänkt behålla ponnyn för mig själv när dottern vuxit ifrån. Men den senaste tiden har jag känt att både jag och dottern är lite stora för den. Dottern har vuxit från 35 till 50 kg sedan köpet, och jag har lagt på mig och väger nu 58 kg. Så senaste tiden har tanken varit att sälja någon gång i vår när vi tränat upp kondition så att den kan gå fälttävlan utan att riskera att bli trött.

Det är ju inte säkert att pålagringarna blir sämre direkt. Det kan ta flera år, väl? Men jag tror att ponnyn måste visa att den håller för någon form av arbete om den ska gå att sälja.
 
Allmänt svar

Tidigare hade jag tänkt behålla ponnyn för mig själv när dottern vuxit ifrån. Men den senaste tiden har jag känt att både jag och dottern är lite stora för den. Dottern har vuxit från 35 till 50 kg sedan köpet, och jag har lagt på mig och väger nu 58 kg. Så senaste tiden har tanken varit att sälja någon gång i vår när vi tränat upp kondition så att den kan gå fälttävlan utan att riskera att bli trött.

Det är ju inte säkert att pålagringarna blir sämre direkt. Det kan ta flera år, väl? Men jag tror att ponnyn måste visa att den håller för någon form av arbete om den ska gå att sälja.
Om ni i framtiden vill sälja den tror jag det är enklare med liv- och användbarhetsförsäkring, speciellt nu när den uppvisat problem.
 
Allmänt svar

Tidigare hade jag tänkt behålla ponnyn för mig själv när dottern vuxit ifrån. Men den senaste tiden har jag känt att både jag och dottern är lite stora för den. Dottern har vuxit från 35 till 50 kg sedan köpet, och jag har lagt på mig och väger nu 58 kg. Så senaste tiden har tanken varit att sälja någon gång i vår när vi tränat upp kondition så att den kan gå fälttävlan utan att riskera att bli trött.

Det är ju inte säkert att pålagringarna blir sämre direkt. Det kan ta flera år, väl? Men jag tror att ponnyn måste visa att den håller för någon form av arbete om den ska gå att sälja.
Hade aldrig vågat plocka bort försäkringen om den ska säljas.
En köpare kommer behöva "chansa" (mer än man brukar) och hästen kommer antagligen vara svår att sälja för ett pris över livvärdet.
 
Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare.

Vi har en ponny sedan 3 år tillbaka som tävlats i hoppning och fälttävlan i lätta klasser. Jättetrevlig, galopperar lätt och kommer lätt från marken när den hoppar. Hinderklok osv. Vi har den försäkrad i inköpsbeloppet, vilket kostar en smärre förmögenhet. Nu efter tre år hade jag tänkt sänka försäkringen rätt rejält, kanske ta bort användbarheten helt.

Men ponnyn har visat tecken på att vara oliksidig. Hela tiden vi haft ponnyn har den varit lite ovillig att ställa och böja åt höger, liksom varit ojämn i kroppen. Med rätt arbete och övningar håller man det bättre, men det är inte så gravt att det hindrat normal ridning. Den har blivit halt några gånger och blivit behandlad i kotorna två gånger. Den har också spänningar som vi jobbar med, och blir ju förstås bättre då.

Ponnyn stannade 2 ggr på en hoppträning för några veckor sedan, på ett sätt jag inte sett förut. Förutom det flöt träningen på. Någon vecka senare var det dags för första tävlingen på länge (uppehåll pga ryttaren) och då stannade ponnyn ut sig i en LD, en klass som är väl under ponnyns nivå.

Nu var jag på kliniken med ponnyn idag igen för att kolla upp. Den har milda pålagringar på tre ben, och behandlades med kortison och hyaluronsyra, tror jag. (Det här var första gången den röntgades, så det finns inget att jämföra med.) Återbesök om två till tre veckor.

Hur gör man nu med försäkringen? Ska jag behålla den dyra fullvärdesförsäkringen, eller ska jag ta ner den och satsa på enbart veterinärvård? Med pålagringar är ju ponnyn inte värd lika mycket som den varit, så just nu känner jag att försäkringsvärdet inte alls motsvarar ponnyns värde längre. Hur hade ni gjort?
Jag skulle haft kvar försäkringen minst ett år till om inte mer beroende på hästens ålder. Är hästen 16 år och äldre så minskar ändå livföräskringen rejält varje år, då kan man ju fundera på om den verkligen behövs. Om du menar på något sätt att livförsäkringen inte går ut till det värdet som ni köpte hästen för så stämmer inte det. Får ni så småningom ta bort ponnyn pga att den inte håller pga pålagringarna så får ni ut hela livvärdet iallafall. Det minskar inte pga att hästen har defekter.

Och jag är ganska så säker på att det inte är pga eran vikt som ponnyn känner av pålagringarna, om det inte är en väldigt liten ponny. Se över hur ni har tränat och ev byt tränare för att få bukt på oliksidigheten.
 
Senast ändrad:
Ponnyn är 146 cm, men en nätt typ, född 2011, så inte gammal.
received_777651410493086.jpeg

Den större ponnyn på bilden, och det är jag ovanpå.
Jag har bestämt mig för att behålla försäkringen som den är. Ponnyn är försäkrad i beloppet vi köpte den för, vilket rimmar med dåvarande värde.
 
Ponnyn är 146 cm, men en nätt typ, född 2011, så inte gammal. Visa bifogad fil 153963
Den större ponnyn på bilden, och det är jag ovanpå.
Jag har bestämt mig för att behålla försäkringen som den är. Ponnyn är försäkrad i beloppet vi köpte den för, vilket rimmar med dåvarande värde.
Dåsa, ha kvar försäkringen iallafall tills hästen fyller 16 för då sänks det med visst procent per år oavsett.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp