Hur tänka med gammal katt + nyfiken valp

Buck

Trådstartare
Katten är 17 år gammal, gör väldigt lite väsen av sig och sover större delen av dygnet. Valpen är väldigt fascinerad av katterna och än så länge så är det bara låne katten som är helt ok med valpen (så länge den inte jagar ;), hon är van med valp sen tidigare).
Yngsta katten försöker ta kontakt men är nog osäker på valpens kroppsspråk (dvs hon iakttar valpen helst från högre höjd). Annars brukar hon bre ut sig på golvet framför främmande hundar och se lagom skräckinjagande ut ;).

Valpen är väldigt intresserad av katterna, men springer efter då de rusar iväg såklart. Och gammelkatten som inte rör sig och försöker ge onda blicken istället får bara små nafs och en massa skäll. Katten har en alldeles för hög tolerans nu, i yngre dar så hade hon aldrig några problem med valpar eller vuxna hundar och sa ifrån då det blev för mycket.
Men valpen focuserar väldigt mycket på katten och vägrar lämna. Att lyfta bort hunden/distrahera med leksaker är det som fungerar bäst och då katten ligger och sover är det oftast ok. Men så fort hon rör sig så är valpen på och skäller.

Är övertygad att allt blir bra så småningom men just här och nu när valpen står och skäller. Vad bör jag göra för att bryta?

9v schäfer

ingen som har ngt tips på hur man kan underlätta vardagen för en gammal katt? sluta skälla gör hunden ju tids nog, inte första hunden som lär känna katterna och bor här men gammelkatten är väldigt trött nu, och synbart trött på valpen, och känner jag katten rätt så kommer hennes tålamod ta slut i utfällda klor och en skadad valp.

När jag hade valp och katt spärrade jag av ett rum med kompostgaller så katten kunde gå in där om hon ville vara ifred och så kunde inte valpen komma in. Kanske lite svårare med en äldre katt som inte kan hoppa över ett galler, men det kanske funkar med ett mindre hål som inte valpen kommer igenom?

När jag hade valp och katt spärrade jag av ett rum med kompostgaller så katten kunde gå in där om hon ville vara ifred och så kunde inte valpen komma in. Kanske lite svårare med en äldre katt som inte kan hoppa över ett galler, men det kanske funkar med ett mindre hål som inte valpen kommer igenom?
Valpen kommer till och med igenom kattluckan till rummet där de har sin låda :d.. och katten går alltid tillbaka till sin korg(dvs den tilltänkta valp korgen) även om man flyttar henne. Och till skillnad från de andra så går hon inte undan utan väntar hellre ut valpen så hon kan somna om..
De andra katterna går upp på ovanvåningen dit valpen ännu inte vågat gå.

Jag bara undrar, är det fel att helt enkelt säga åt valpen bestämt när den skäller på katten som bara ligger där? Att du på så sätt visar för valpen att det inte är okej att göra och drar en gräns?

Jag bara undrar, är det fel att helt enkelt säga åt valpen bestämt när den skäller på katten som bara ligger där? Att du på så sätt visar för valpen att det inte är okej att göra och drar en gräns?
ja såklart har vi försökt säga till ordentligt, men oavsett hur många gånger man säger till, knuffar bort så får man inte fokuset bort från katten, dvs jag kan stå mellan dem och precis ha knuffat bort och skällt till så att andra hunden skamset springer bort till andra rummet, men valpen fortsätter att försöka komma förbi utan ngn notis av mig öht.

funderar på ngn form av klickerträning eller belöning för att få valpen mer intresserad av mig och kunna ha det som en brytning innan hon triggar igång sig så mycket.
kan dock inget om klicker och då valpen är glupsk så vill jag inte att hon ska få så mycket smågodis ur handen... fingrar och händer är ju liksom redan nu roligt att tugga på..

ja såklart har vi försökt säga till ordentligt, men oavsett hur många gånger man säger till, knuffar bort så får man inte fokuset bort från katten, dvs jag kan stå mellan dem och precis ha knuffat bort och skällt till så att andra hunden skamset springer bort till andra rummet, men valpen fortsätter att försöka komma förbi utan ngn notis av mig öht.

funderar på ngn form av klickerträning eller belöning för att få valpen mer intresserad av mig och kunna ha det som en brytning innan hon triggar igång sig så mycket.
kan dock inget om klicker och då valpen är glupsk så vill jag inte att hon ska få så mycket smågodis ur handen... fingrar och händer är ju liksom redan nu roligt att tugga på..

Vid klickerträning är det absolut inte nödvändigt att ge godis ur handen. Med fördel kan godisbiten kastas på golvet/marken istället.

Antar att du Leker/tränar med valpen på något sätt och då kan du ju passa på att göra det i närheten av katten ibland så lär sig valpen att du är roligare än katten tillslut. Valpen blir trött av träningen/leken och kommer inte orka störa katten.

Att knuffa bort valpen kan jag tänka nig snarare har motsatt effekt (många hundar med driv går i gång på det fysiska motståndet) och valpen har ännu inte lärt sig vad en korrigering från en människa är. "nej" eller "låt bli" får man lära in och som med all annan träning är det effektivast med belöningsbaserad träning.

Vid klickerträning är det absolut inte nödvändigt att ge godis ur handen. Med fördel kan godisbiten kastas på golvet/marken istället.

Antar att du Leker/tränar med valpen på något sätt och då kan du ju passa på att göra det i närheten av katten ibland så lär sig valpen att du är roligare än katten tillslut. Valpen blir trött av träningen/leken och kommer inte orka störa katten.

Att knuffa bort valpen kan jag tänka nig snarare har motsatt effekt (många hundar med driv går i gång på det fysiska motståndet) och valpen har ännu inte lärt sig vad en korrigering från en människa är. "nej" eller "låt bli" får man lära in och som med all annan träning är det effektivast med belöningsbaserad träning.
Ja det är inte alltid hon går igång på katten ibland mer och ibland mindre, kan vara när katten går upp för att dricka eller när valpen går förbi bara.
Får se om man kan hitta en belöning som är snabb att ge så fort hon tar fokuset på mig. Idag så hade hon tydligen lagt sig i samma korg som katten efter lite skällande.
Så är nog väldigt mycket att valpen är feg, alla katterna är mycket nyfikna och kommer ofta fram och nosar (men får skäll tillbaka och båda parter kastar sig åt varsitt håll.)
Så får valpen bara lära sig att de är snälla om man inte skäller så kommer de nog komma överens ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 320
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 434
Senast: Migo
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 645
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka