Hur täckar ni era hästar?

eviliny

Trådstartare
Står inför ett dilema?!?!
Har min travare inackorderade.
Hon går ut 06 på morgonen, med ett regntäcke med fleecefoder. Vilket än så länge räcker tycker jag.
Sen vid 09 så kör jag henne. Duschar inte längre, utan skrapar o rycktar av henne. Sen får hon gå ut med fleecetäcke o regntäcket. Funkar nu.
Min tanke när det blir kallare är att hon ska ha 300g innetäcke på sig hela tiden o regntäcke som man tar på o av. O hänger på tork.
Men hur täckar jag när jag kör på fm o hon sen ska gå ut i hagen svettig.
Rädd att det ska bli instängt o hon får utslag, o rädd att hon ska bli fuktig o kall.

Hur skulle ni göra?

/Eviliny

Sv: Hur täckar ni era hästar?

Kommer det inte nån vid lunchfodring som kan ta ut din häst? Skönt o slippa klippa om hon går ute mycket..Annars hade jag klippt och fixat stallet medans hästen torkar.

Jag har köpt Bucas Smartex vintertäcken till mina som ska köras i vinter, de kan man lägga på svettig häst (och det känns fräscht efteråt, både hästen och täcket) och jag har bara bra erfarenhet av dem.

Tyvärr så börjar jag jobba kl 12 o hinner inte vänta på att hon torkar. O tidigare kan jag inte vara i stallet då jag tar första bussen.

Ska kolla in det täcket o se om det kan tänkas funka. Tack för tipset!

Om det tar lång tid att torka skulle jag också klippa, som någon nämnde.
Hästen torkar fortare och risken finns ju alltid att den eftersvettas också, när du släppt ut den.
Det finns bra täcken att köpa om du kan lägga ut en slant, men att ha 300 gr täcke under ett regntäcke skulle inte jag ha. Dessa andas inte och blir otroligt äckliga för hästen att röra sig i.
Ull eller annan textil som suger upp /andas är bättre närmast hästen (om man inte har råd med funktionstäcken av kvalité,) men dessa torkar långsammare och kan orsaka att din häst blir sjuk om det blir ordentligt kallt.

Jag skulle också ha klippt om tiden inte finns till att vänta. Jag klippte min häst för drygt 1 månad sedan som går ut 5.30 oh in 18.00 ungefär, han står på fri tillgång på hö inne samt ute och han torkar på 15 min nu när han är klippt, alltså hinner man fixa stallet medan man väntar. Han var rätt tät i sin päls och de fanns inte en chans att han skulle hinna torka om jag kört honom på eftermiddagen, tyvärr så får mina hästar stå med samma täcke inne som ute då det "ej finns tid" enligt de som släpper ut på morgon (2 pers på 7 hästar? helt sinnes), och jag vill gärna inte låta en häst gå ut i fleece morgon efter i minus t ex.

Skulle helt klart klippt, allt blir så mycket enklare när man slipper blöt päls. Mina går ute ganska mycket och klarar sig med ett innetäcke samt ett tjockare vintertäcke i hagen.

300g täcket kommer inte läggas på när hon är blöt.
Annars har täcket bra passform. Kan hon helt klart röra sig i!
Har inköpt ett ylle täcke o klippning får det nog bli!
/Eviliny

Använder nästan bara horseware Rambo täcken, lägger på även fast dom är lite fuktiga efter träning. Funkar superbra mkt sällan att hästarna fryser, bor långt upp i norra sverige.

Bucas Racing är också bra, finns med 50 grams och 300 grams foder!

Yttertyget är inte lika tjockt som Smartex och det är inte fleecefoder, fastnar mindre hår, yttertyget håller naturligtvis inte lika bra.
Täckena är väldigt lätta och har en superbra passform för travare!

De hette JN från början, men det var Bucas som sydde dem redan då!

Står inför ett dilema?!?!
Har min travare inackorderade.
Hon går ut 06 på morgonen, med ett regntäcke med fleecefoder. Vilket än så länge räcker tycker jag.
Sen vid 09 så kör jag henne. Duschar inte längre, utan skrapar o rycktar av henne. Sen får hon gå ut med fleecetäcke o regntäcket. Funkar nu.
Min tanke när det blir kallare är att hon ska ha 300g innetäcke på sig hela tiden o regntäcke som man tar på o av. O hänger på tork.
Men hur täckar jag när jag kör på fm o hon sen ska gå ut i hagen svettig.
Rädd att det ska bli instängt o hon får utslag, o rädd att hon ska bli fuktig o kall.

Hur skulle ni göra?

/Eviliny
Vi gör så här. Har aldrig behövt klippa i Sverige. Vid fortkörning går de inte ut något mer, vid vanlig motionskörning åker vanligt stalltäcke och ett vattenavstötande andastäcke på. (ganska tunt). Den som tar in tar bara av det översta.
gulan

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 305
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 886
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 973
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka