Hur svullna ben får en häst av mugg?

Mirre

Trådstartare
Eg?

Skulle ridit en häst på ridskolan idag som hade JÄTTEJÄTTEtjocka bakben Från hasen och ner var det som ja jämntjockt. Gick inte och känna senan eller nånting öhvt, inte ens att känna var kotan började. Skulle kratsa bakhoven men benet var så tjockt att han knappt kunde böja kotan.
Lymfangit?

Men kan hästen verkligen få så otroligt tjocka ben av bara mugg?
Enligt ridlärarn hade han lindrig mugg, trodde dem för han är inte ens vet bes:crazy: Så på mån är det jag som ringer djurskyddet och anmäler. det är bara en liten del av allt som hänt på den ridskolan så nu får det vara nog.
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

Ja de kan faktiskt bli så tjocka i benen av mugg. Men då är det nog inte lindrig mugg, och jag antar att de gör något åt muggen, får man ju hoppas iaf.
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

ja .. hästar kan få lymfangit/ elefantben av inte välskött mugg/ rasp.. det är även därför man aldrig ska på & pilla botr ruvor utan behandla & låta dem trilla av..
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

okej det värsta är att den behandlas inte.
Hästen är inte bes och dem tar itne ens ut vet till en annan häst som varit halt i 7 veckor nu:( efter att ha fastnat i ett omkullfallet träd i hagen:crazy:
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

vad menar du med att den inte ens är bes.? Bes står för besiktning och detta görs på hästar som ska köpas/ säljas...

om ägaren till hästarna inte behandlar muggen & den redan blivit så pass svullen kan det finnas risk för lymfangit/ elefantben, mkt otrevligt & det kan leda till att hästen inte kan användas fullt ut i verksamheten= förlorad inkomst för ägaren..

hästen som fastnat måste oxå kollas av vet. Hur illa halt är den, det kan ha hänt mkt inuti som är svårt att se utanpå.. Ja kontakta vet. eller få ägaren att göra det. Även om denne ser de dyra kostnaderna så blir det bara dyrare om hästarna blir sämre..
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

äg i detta fall är en ridskola :crazy:
och nej han är inte bes:mad:
vet inte hur halt han är men han har stått nu i 7 v:crazy:
Det har hänt väldigt mycket där och det börjar bli dags för en anmälan. Men var anmäler man?
Är allt från att ha med halta hästar på lek till trackassering av personal:crazy:
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

Är du säker på att de inte haft ut en vet till den halta hästen?
Jag menar, du jobbar ju inte där el så...
Har mkt svårt att tro att en någelunda seriös ridskola inte behandlar sina hästar vid behov, då de som sagt förlorar inkomst på att få en häst ståendes.
Jag har ett tele nr till en som åker runt och kontrolerar stallar och djur....
Kom i kontakt med h*n då jag själv blev anmäld för att jag har magra hästar.... Det var bara det att mina hästar va i utmärkt skick och de få som varit lite tunna har det alltid funnits en förklaring till. Typ sjukdom el liknande.
Det jag menar med det är att jag verkligen tycker att du ska prata med dem på ridskolan före du anmäler. Det är verkligen inte kul att bli anmäld bara för att någon antar att det är något fel.

Tänk nu om de verkligen har försökt få bukt med muggen, men att den inte vill ge sig. Och att hästen som stått i 7 v verkligen behöver få läka ut. Allt går ju inte att behandla.
Jag vill inte försvara ridskolan på någotsätt, men prata med dem före du anmäler iaf!
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

Frågade personalen senast igår och nej dem har inte haft ut vet.
Har pratat med dem, men inget händer, men ska prata med dem igen
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

Men vad har de för motivering till att låta hästen stå i 7v? Det är ju lång tid utan att göra något åt det ju.
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

333 skrev:
ja .. hästar kan få lymfangit/ elefantben av inte välskött mugg/ rasp.. det är även därför man aldrig ska på & pilla botr ruvor utan behandla & låta dem trilla av..

Min veterinär ger rådet att smörja muggen med vaselin och låta sitta en stund och sedan blir muggskorven som mjukt klet som man kan ta av och sedan skall man tvätta med något antiseptiskt. Vid lindrig mugg räcker det med Hexocilschampoo. Jag har av flera veterinärer alltid fått rådet att ta bort alla muggskorvor. Så jag förstå inte att du menar att man inte skall det.

Förskräcklig historia från trådskaparen.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

Har det gått så långt är det nog svårt att få bort det själv. Jag försökte i ett par veckor att få bort muggen på min häst. Det var inte så mkt från början så jag tvättade och skötte om det. Fick alla möjliga råd som jag , både av veterinärer och andra, men inget hjälpte, blev snarare sämre..
Ringde vet och fick Fucidin, örondroppar för hund, och muggen var borta efter behandlingen. Så det kan nog vara på tiden att ta ut vet till den hästen oxå..
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

giffan skrev:
Är du säker på att de inte haft ut en vet till den halta hästen?
Jag menar, du jobbar ju inte där el så...
Har mkt svårt att tro att en någelunda seriös ridskola inte behandlar sina hästar vid behov, då de som sagt förlorar inkomst på att få en häst ståendes.
Jag har ett tele nr till en som åker runt och kontrolerar stallar och djur....
Kom i kontakt med h*n då jag själv blev anmäld för att jag har magra hästar.... Det var bara det att mina hästar va i utmärkt skick och de få som varit lite tunna har det alltid funnits en förklaring till. Typ sjukdom el liknande.
Det jag menar med det är att jag verkligen tycker att du ska prata med dem på ridskolan före du anmäler. Det är verkligen inte kul att bli anmäld bara för att någon antar att det är något fel.

Tänk nu om de verkligen har försökt få bukt med muggen, men att den inte vill ge sig. Och att hästen som stått i 7 v verkligen behöver få läka ut. Allt går ju inte att behandla.
Jag vill inte försvara ridskolan på någotsätt, men prata med dem före du anmäler iaf!

Jag anser att anmälan ska komma "vid misstanke". Det är inte upp till allmänhet att skaffa bevis osv. Myndigheterna har som jobb att kontrollera och bedöma och skulle en anmälan vara obefogad så vet man ju att anmälan iaf går fram, en annan gång är den kanske inte obefogad.
Naturligtvis kan man höra sig för om vet. varit ute om man har naturlig kontakt med personal.
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

trillar ruvorna bort av sig själva eller är mkt "upp-mjukade" är det ok att hjälpa till -Men aldrig stå & pilla på hårda ruvor som om man tar bort börjar det blöda.. förstår du?
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

har som sagt pratat med ridskolan och nej dem har inte tagit ut vet och hästen är inte bes. Alls. Ingen av dem nya är bes. En har inte kunnat gått med alls pga av korsförlamning som den haft sen den kom. En annan var inlånad, gick några lektioner, blev halt och fick stå på boxvila tills äg kunde ta hem den. Utan att kolla upp orsaken till hältan. Den var inte halt när den kom. Kul för äg och få hem en halt häst:crazy:

Den enda som dem faktiskt undersökt är hästen med korsförlamning.
Hästen jag skulle ridit i fredags hade dessutom fullt med utslag typ över hela kroppen (tänk er nässelfeber). Frågade vad det var men det var det ingen som visste. Sa då till att hästen MÅSTE bes för att kolla så det inte smittar. Fick då svaret att "men han har stått här i två veckor och hitills har ingen blivit sjuk så det är nog ingen fara." Det är bara det att dem där utslagen/bulorna låg ju även i sadel och sadelgjordsläge. Kan ju faktistk orsaka smärta för hästen.

argumentet dem har för den halta hästen är att "det r nog bara en muskelskada" bara?
Hästen satt trots allt fast, och har antagligen rykt och slitit för att komma loss.
Kan alltså ha skadat sig rätt illa.

Miljö och hälsoskydd är kontaktade
 
Senast ändrad:
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

dom kan bli så tjock i benen av mugg,men när min blev så tjockl i benen berodde det på lymfangit (stavning)

Bra att du anmälde :)
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

Får hoppas att det faktiskt händer nåt nu också.
Har anmält förut till SHV men det hände inte ett skit:crazy:
 
Sv: Hur svullna ben får en häst av mugg?

Men om de har blivit anmälda så är de ju redan under kontroll. De som åker i våran kommun är inte att leka med, tro mig.. (har själv blivit anmäld...:devil: )
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 140
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Hästen vaccinerades i onsdags morse mot hästinfluensa (ingen stelkramp) och fick i torsdags en ordentlig svullnad vid injektionsstället...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Catayah
·
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp