Hur svänga unghäst vid tömkörning?

Maris_

Trådstartare
Jag har fått lite stopp i hjärnan och kan inte komma fram till vad som är bäst när man börjar tömköra en häst och ska svänga osv. Det är en unghäst det gäller.

Är det bäst att ha kontakt med munnen så att man när man svänger tar lite mer i tex högertömmen och lättar på vänster. Eller är det bäst att först ha "långa" tömmar och sedan då ta i höger om man ska däråt?

Iofs, när jag tänker efter kanske skillnaden blir ungefär som mellan att ha långa eller korta tyglar när man rider? Att båda sätten är bra?

Hur brukar ni göra?

Hästen är rätt mycket tömkörd, men i princip bara på grusvägar där det inte behövts svängas så mycket med hjälp av tömmarna.

/ Maris

Sv: Hur svänga unghäst vid tömkörning?

Jag antar att du fäster tömmarna med en ytter och en innersida. Eller tömkör du för att den ska gå för vagn?

I villket fall, svänger gör du à la cykelstyre, lätta av ytter, ta inner och direkt när hästen börjar svänga, fånga upp på ytter igen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 258
Senast: Grazing
·
Körning Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och...
Svar
7
· Visningar
1 925
Senast: Ray
·
Hästhantering Är nyfiken på att höra hur ni lärde era unghästar att tömköras? :) Med andra hästar har jag börjat med långa tyglar och gått...
Svar
8
· Visningar
1 472
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar