Hur stort rum behöver 4-6 åring?

Min son är 5 och hans rum är pyttelitet. Tänk hästbox modell större :p

Är en hästbox modell större verkligen lika med ett pyttelitet rum? Rummet jag hade under hela min uppväxt var definitivt mindre än boxen som min häst bodde i ute i stallet, men aldrig att jag upplevde mitt rum som alldeles för litet? Spännande det där med vad en upplever som stort/litet, tror det varierar väldigt från person till person. :)

Är en hästbox modell större verkligen lika med ett pyttelitet rum? Rummet jag hade under hela min uppväxt var definitivt mindre än boxen som min häst bodde i ute i stallet, men aldrig att jag upplevde mitt rum som alldeles för litet? Spännande det där med vad en upplever som stort/litet, tror det varierar väldigt från person till person. :)

Min reaktion med. Hästbox modell större är ett rum av bra storlek i min värld.

Ja, allting beror väl på vad man jämför med kanske! Hos oss är det ju det minsta rummet, om man bortser från toaletten då. Men egentligen ganska lagom stort för ett barn kanske? Upplever när vi är borta hos andra att barnen har rum av vardagsrumsstorlek. Sen är det inte helt kvadratiskt som en box utan mer rektangulärt, men en häst av halvblodsstorlek hade haft gott om utrymme att vända sig, ligga ner osv :D

Jag är uppvuxen i hus där mitt sovrum var mycket större än vårt stora sovrum i nuvarande lägenhet. I huset hade jag 120cm säng, skrivbord och bokhylla med massa golvyta. (Inbyggda garderober i väggen så tog ingen golvyta)
I nuvarande har vi en 160cm säng, en bokhylla + en byrå med tv på. Då är snålt med golvutrymme kvar. Inget vi hänger i direkt. Finns inte plats för mer saker. Inbyggda garderober här med.

I framtida barnrummet får det plats max en 120cm säng (endast 1 långsida fri) + garderoben som står där inne. Blir inget skrivbord där, om man inte skaffar loftsäng med utrymme för skrivbord under när barnet är äldre.
Jag tror inte det kommer bli problem, vi har stort kök och vardagsrum. :) rummet är 2m brett och kanske 3m långt. Litet alltså, hade vi haft rum som en stor hästbox så hade vi få bo i hus.

Mindre utrymme mindre skit man kan spara😁👌

Har en nybliven 6-åring och med ett mindre syskon, ser jag det som en fördel om det finns lite golvyta att leka på i rummet. Just för att kunna stänga in sig och kunna leka ostört ifrån syskon. Generellt annars leker våra barn mest i vardagsrummet eller i andra rum.

Jag tror inte att ett skrivbord är en prio i ett så litet rum. Såvida barnet inte har en hobby som absolut kräver ett skrivbord och ni vet att det kommer användas mycket. Men skrivbord till läxläsning är inte det jag hade prioriterat i ett så litet rum.

Man kan ju skaffa en loftsäng och ha plats för något under. T.ex. en soffa eller nån förvaring.

Det är en släktklenod som ska med. Så kan inte direkt göra mig av med det. Kan absolut förvaras så länge men barnet använder det varje dag så tänker att det lika gärna kan finnas i rummet.

Skippa skrivbord! Annars fungerar det nog, det handlar väl mest om att när kompisar kommer hem så kommer de kanske vara i hela bostaden.

Räknar kallt med leksaker mm i hela huset.

Om alla ser fördelarna med skogen och trädgården tror jag det går bra att anpassa sig. Bor själv i litet hus på 114 kvm och som mest har vi varit 7 personer vilket var att stretcha det, men nu är vi 5 (2 barn utflugna) och tycker att det är alldeles lagom.

Jag har ibland svårt att förstå behovet av flera hundra kvadratmeter yta att städa, men det beror också på perspektiv och egna prioriteringar såklart.

Läxor och annat har i alla år ofta gjorts vid köksbordet i något slags umgängesgemensamhet.

Vi bor på dryga 200 kvm nu och jag blir stressad av att det känns som jag aldrig hinner städa igenom hela huset. Dessutom är typ 2.5 rum bara dödyta.

Rubriken "Hur stort rum behöver 4-6 åring?" känns lite aningslös,
ungefär som om en 4-6-åring också har en 4-6-årings behov även om 8, 10, 12 år.

Men du frågar också "Hur mycket yta behöver behövs framöver?",
så svaret blir ju, om ni tänkt bo där långsiktigt, en motfråga;
"Hur stort rum tyckte du var minimum när du var (en övre) tonåring?"

Det underlättar ju dock rätt mycket om det finns plats att bygga ett attefallshus som tonårsboning nånstans på gården, om det i framtiden visar sig att den kommande tonåringen behöver mer levnadsrum än vad ett par kvadratmetrar ger.

Det är ett hus vi eventuellt planerar att hyra. Vi har letat hus i drygt ett år men det är svårt att hitta vettiga hus tillsalu till vettiga priser i det område vi söker. Tyvärr. Så jag hoppas att jag hittat ett hus inom 3 år 😆

När jag var ung och bodde hos mina föräldrar så hade jag ett rum som var 10 kvm, det är nog en rätt vanlig storlek på barnrum (ja jag mätte väldigt noggrant, och jämförde med boxstorlek redan då).

Mina barns sovrum är betydligt mindre, och de har lågt snedtak där det inte går att stå under, så rummen är lite svårmöblerade... Men de är mysiga :)

Vi har ett relativt litet hus (bottenplatta på 45 kvm, två våningar, lite försvinner uppe i om snedtak). Uppe finns två sovrum, ett litet och ett stort samt en hall. Vi vuxna har sovrum i hallen, avskärmade med gardiner på skena. Äldsta dottern har minsta rummet, där i har hon en 80 säng, terrarium, litet skrivbord och en bokhylla. Sen är det fullt. Det andra sovrummet är stort och skulle egentligen gå att dela av till två pytterum, men vi har inte orkat. Mina barn är 6 och 9 och det enda kruxet med vårt lilla hus är egentligen hallens placering och att det endast finns en liten toa (i det som var skafferiet en gång i tiden...) Men det är billigt och snabbstädat 😁

Det är alltid spännande med kontraster och att jämföra vad man själv tycker är normalt jämfört med andra. Jag är uppvuxen i Stockholms innerstad och eget rum var det få som hade, speciellt inte i förskole-lågstadieåldern. Jag fick eget på halvtid när jag var 14. Mina föräldrar gick isär och mamma valde att sova i vardagsrummet i hennes nya lägenhet för att vi skulle få egna rum. Hos pappa delade jag med brorsan tills jag flyttade hemifrån, vilket jag var långt ifrån ensam om att göra i min bekantskapskrets.

Våra barn är 3 och 6, och de har varsina rum på 8 kvm (4x2 m). Det är ju inte stort men de får plats alldeles utmärkt. Det som på sikt kommer kännas besvärligt tror jag är planlösningen snarare än rummens storlek. Alla husets sovrum ligger i grupp och huset är lyhört. Jag tror inte vi bor kvar här när barnen är tonåringar.

Jag tänker att storleken på sovrummen är det minst viktiga, hur gemensamhetsutrymmena är planerade är mycket viktigare. Det är ju där ni kommer att vara.

Min 16-åring har ett eget våningsplan där han har ett stort sovrum med utgång till uteplats, egen toa, stor klädkammare/förråd och en korridor/hall som sitter ihop med ”stora hallen”. Vi övriga hänger på övervåningen. Min 9-åring har ett pyttelitet rum som rymmer en liten säng och en Kallax-hylla från Ikea, med 2x4 fack, som tv-bänk och förvaring, samt en pall som agerar både nattygsbord och sittplats.. Thats it. Ibland släpar han in en fåtölj för att sitta skönare när han spelar.

Båda barnen tittar på tv tillsammans i vardagsrummet och båda gör läxorna i köket. Alltså även 16-åringen som har ett stort rum med skrivbord gör hellre läxorna i köket.

Dottern som är 5 år har ett minirum. Räknas inte ens som rum. Jag tror golvytan totalt är 3,6kvm. Sängen är platsbyggd på två små Kallax hyllor. Den är 70cm bred och 160-180cm lång (den är sned). Sen har hon ytterligare en liten Kallax hylla, en liten klädstång med utklädningskläder och en hylla hon inte når själv med gosedjur. Vi får inte plats med hennes kläder utan hon har sina kläder i klädkammare och hall.

Hon trivs själv bra i rummet men har fått påpekanden av sina små kompisar ”Oj! Vilket litet rum du har!” Ni vet såna där superärliga små 5 åringar utan filter 😅 Hon drömmer om eget skrivbord. Det får hon i nästa hus.

Mvh Miks

Do it och uppmuntra barnet att vara ute på er fantastiska gård istället. våra kids har egna rum men är praktiskt taget aldrig i dem, inte ens för läxor, de sover där men inget annat! kanske blir annars när de blir äldre men då är ju typ en säng och ett skrivbord allt de behöver för då leker de ju inte längre!

Sonens rum är nästan större än min första lägenhet! 🙈😂 Dock väldigt dåligt planerat så får inte in mycket, antingen är det ett fönster, element, murstock, dörren eller inbyggda garderober i vägen. 🤦🏻‍♀️ Största väggen som är fri har han sin säng vid, sen på lilla väggen ett litet skrivbord, men det ryker nog sen när han blir äldre och kanske vill ha in tv?

Och, Jag hade gärna haft ett mindre hus, med bättre planerade rum. Storleken på sonens rum är som sagt helt onödig, för det går inte att möblera det vettigt ändå.

Jag tror som sagt inte alls att storleken är särskilt avgörande för hur barnen upplever sina rum, utan hur rummen går att använda.

Hade det inte varit så drygt att sälja, hitta nytt, flyttstäda (dvs tömma alla uthus jag har fyllt till bredden! 🙈🤣) och sen flytta så hade jag köpt ett mindre hus för längesen. När sonen är hos sin pappa på hans veckor så känns huset extra stort! Och det är ju bara eländigt att städa hela....

Ett litet mindre enplanshus med 3 sovrum, kök, vardagsrum och badrum hade passat mig bättre helt klart!

Vi har iof ett stort hus (ca 200lvm) men har fem barn. Vi planerade huset med stora gemensamma ytor därför är sovrummen ganska sma. Vi tyckte det var viktigare att varje barn har ett eget litet rum och vi har stora gemensamma ytor än stora sovrum. Jag hade ett litet rum (knappt 10kvm) och jag tyckte aldrig att mitt rum var för litet, fast jag var mer ute/i stallet än inne och hade sällan kompisar hemma.
Har ni 5 barn nu? Minns att du hade tre flickor sist jag läste om dig här på buke. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
Ekonomi & Juridik Förra året lade vi ett bud på en grannfastighet till oss, tyvärr gick den till vår andra granne som lade ett bud strax över oss. Nu...
Svar
19
· Visningar
2 944
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 672
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Random bildtråd med text V