Hur stort energiöverskott för att bli tjock?

Teresa00

Trådstartare
Hur stort energiöverskott krävs egentligen för att en häst ska bli tjock? Kan min normalfödda häst gå upp i vikt om han får 2 MJ överskott? (Han ska ha ca 67 MJ men får 69 MJ) :)

Sv: Hur stort energiöverskott för att bli tjock?

De är få hästar som passar in i foderstatsberäkning, så att räkna foderstat är snarare som en riktlinje. Håll koll på hästen istället, vissa hästar är svårfödda och behöver mindre, medan vissa är lättfödda. I fodret är värdena inget exakt värde, utan bara ett medelvärde.

Sv: Hur stort energiöverskott för att bli tjock?

Förr i tiden kunde min lättfödda bli tjock på ett överskott på 6-8 MJ, Nu när hon snart är 18 år så äter hon
säkert ett överskott på 20 MJ och jag kan känna revbenen även om hon är något rundare än "förr i tiden".

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar