Hur stora rastfållor?

M

Malinigbg

I stallet där jag står installad ska det göras ca fyra grusade rastfållor som ska användas i höst/vinter när det är lerigt.
Tanken är att det ska gå två hästar i varje "liten hage".
Nu till min fråga:
Hur stora bör de vara? (inga ihopsläpp ska göras i dessa "hagar", hästarna som ska gå där är gamla kompisar...)
Tacksam för svar.
Mvh Malin

Sv: Hur stora rastfållor?

Ska hästarna stå där temporärt bara de värsta dagarna eller gäller det hela de lerigaste perioderna (dvs. att det kan bli fler månader i sträck? )

Ja det blir nog hela den leriga perioden (dvs inte så länge det finns gräs i hagarna samt ej heller när det blir kallt och frost).

Men eftersom Sverige ser ut som det gör med regn från november till mars så ja, några månader kan det nog bli:eek:

*puttar*

Ingen som har en aning hur stora de bör göra dem?

Tacksam för svar (innan stallägaren gjort dem för små:angel:)
/Malin

Så stora som det bara går att göra dem så klart, det minsta jag änns skulle fundera på att klämma in 2 hästar på är 400 m2

Alltså, rastfållor är nog bland det värsta jag vet. :devil: Har man tillräckligt bra hagar, alternativt flyttar på ingången ibland så förstår jag inte varför man ska lägga ut pengar på grushagar. Förstår ju om du inte kan flytta eller säga till om så mycket kanske om du är inackorderad, men det här är bara en rent allmän åsikt.

Titta bara på hästarna som står i sådana hagar på höst/vinter/vår. Tycker inte att det är god hästhållning. Varför ska vinterhagarna vara så mycket mindre än sommarhagarna? Är hagarna tillräckligt stora blir det inte speciellt upptrampat.

/emma

Rastfållor är skit, de gör allt för att ge hästarna beteendestörningar i olika former. Vad ska de göra hela dagarna? Jämföra gruskornens storlek?? Asfaltera en halvcirkel vid hagens ingång istället, funkar det med. Våra hästar går i samma hage från det att betet är slut tills dess att abetet börjar. Den är inte jättestor, men den har träd, gräs. en liten bäck och nivåskillnader. Och asfaltsbitar inanför grinden.

Håller med du! :bow:
Förstår inte varför hästarna ska behöva stå i sådana små "boxar" det räcker väl att dom får det på natten. Ute, ska dom ju kunna röra sig ordentligt tycker jag, jämt, inte bara när det är fint i marken...

Malinigbg:

Vi grusar ingången till våra hagar som också används året runt, det fungerar fin fint, för dom går väl inte i boxarna året runt?! :crazy: Så kom med det förslaget!

*knapplån*

Å tack för alla svar.
Tyvärr fick jag ju inte svar på min fråga utan, som vanligt, en föreläsning på gängse Buke-manér.:devil:

Gör ett nytt försök:angel::
Vi har 22 hagar i stallet. 18 av dem är MYCKET stora. 4 av dem ska vara rastfållor. De fyra rastfållorna finns redan idag men är för små för de används bara som sjukfållor/enstaka hästar - enstaka dagar. De ska alltså göras större.

Min fråga var alltså: hur stora bör de vara? Stallägaren har frågat vad vi tycker (i realistiska mått).

Mvh Malin

Realistiskt, "för att dra en repa" borde väl vara paddock-storlek 20x40 men det blir säkert för kostsamt och utrymmeskrävande. En "halv paddock" är i mitt tycke gott nog för den kortare period det ändå är.

I vissa stall i Göteborgsområdet ligger vinterhagarna på gammal havsbotten och står i princip under vatten längre perioder. Det gör vare sig till eller från med ett grusat insläpp då. Då tycker jag att det är riktig lyx att ha en grusad dränerad rasthage.

Strunta du i besserwissarna, det kan ha de så bra som de har det så kan ni och du göra det bästa av er situation!

Svårt att säga i mått,
men 15*10 meter kanske?
hmm, jag vet inte.. ?!
Kommer dom gå själva?
En undrar bara, eftersom ni har stora fina hagar, varför kan dom inte få gå där för?

Tycker det är vettigt av er stallägare o göra bra rasthagar så hästarna kan gå ute oavsett väder! Denna hösten var juh hemsk och det var många hästar som tvingades o stå i alldeles för leriga hagar.. Mina rasthagar är 10x15 men dessa går dem en o en i så ska ni ha dem två o två tycker ja nog att ni ska köra på 20x20, de handlade väl ändå om hästar som känner varandra väl o fungerar ihop så då behöver ni inte överdriva måtten för att en häst ska slippa bli trängd juh... Var glad över att du har en bra stallägare som lägger pengar på en sådan här sak!

har haft pålle på hisingen... kan säga att där hade de fått asfaltera hela hagen:D;)

skämt å sido men det var lera i HELA hagen.. gick halvvägs upp till knäna och det var ingen plutt hage... även i stora hagar blev det riktgt lerigt... nu är väl inte hela ön sån men usch vilken skit det var...
Behöver jag säga att det var vanligt med mugg, trampskador och sträckningar?

pstt... sorry Zimson.. jag råkade svara på ditt...

Senast ändrad:

Tycker det är toppen om man som ni kan ordna med rasthagar, vissa perioder i vintras var rent groteska och det var knappt man ville låta hästarna gå ut. De trampar bara sönder, och hade så gjort även om hagen hade varit större.

Runt 40 kvm tycker jag också borde vara rimligt. Då kan de ändå röra på sig ordentligt och det känns som om de måtten är realistiska åt kanske 2 hästar.

Att man ställer sin häst i rasthage en period är i regel inga problem, i synnerhet ändå inte om de har sällskap av en annan häst och man ser till att de har sysselsättning. Vi slänger till våra hästar mycket halm ute under vinterhalvåret, så de har nästan fri tillgång. De har även granruskor att stå och tugga på.

Nej, du fick inte svar på din fråga direkt, men du fick en del tips på hur övriga löser liknande problem, vilket också kunde gjort det billigare för er om nu inte läget sett ut som det gjorde. & det visste vi ju inte innan.
Sedan var jag bara tvungen att uttrycka min åsikt och ifrågasätta, vilket inte är så konstigt när det handlar om dessa (enligt mig) förbenade rasthagar. :D

Enligt mig så ska en rasthge vara så stor att hästen skall kunna galoppera runt utan att behöva tvärnita pga att det är trångt, inget utförligt svar men alltid ngt. 20*20 som någon annan föreslog tycker jag är en bra storlek på rasthage och dessutom ekonomiskt försvarbart. Mina rasthagar är ungefär så stora, vi har dock turen att bo på en grusås och har därför varken behövt köpa grus eller dränera.

kl

Är det bara jag som tycker 20*20 är väldigt litet till två hästar, hade velat ha minst 20*40 för att jag ens skulle fundera på att dagligen skulle ha mina hästar ute där tillsammans, fast dom är så bra kompisar att dom många gånger står ovanpå varandra, äter ur samma hötuss. Men dom måste alltid ha möjligheten att komma undan om det skulle behövas.
Förresten tänka på att ha "runda hörnor" på hagarna när dom är så små, så minskar chansen att någon hamnar i kläm om det av någon anledning blir liv i hagen.

/Camilla

Jag har grushagar som jag använder när tjälen precis har släppt eller det är väldigt geggigt (eller hade blivit om jag inte använt grushagar) och de är 15x15 m = 225m2. De är ok att ha 2 hästar i om de är kompisar för annars har de ingenstans att ta vägen om de bråkar. Det är ju klart att så stora som möjligt är bättre. Det är ju lika tråkigt för hästarna i en grushage om de har 300m2 eller 400m2. Tycker nog det är bättre för hästarna att stå i en grushage när det är som värst istället för att ha lera upp till knäna.

Hej allihopa! och tack för alla svar:bow:

Nu blev det ju ett bra resonemang till sist.:D
Jag håller med många av er om att inte fållor är det bästa för hästarna året om. Men periodvis och för vissa hästar så är det så.

Jag ska föreslå 20x20 m och se vad de säger men att döma av era svar kan man kanske nöja sig med 10x15...
Nåväl, hästarna ska fodras ute flera gånger per dag och de rids också dagligen (de som kommer att gå där är främst hästar som tränas och tävlas mycket).

Så tack än en gång.

Mvh Malin

Hade nog också försökt få till 20*20 just för att de är två.
40kvm känns rimligt om de i vanliga fall står på 9+9=18.

Efter att ha sett bilder från gbg i höstas med hästar ståendes i lera upp över knäna känns rasthagar inte fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar