Hur stora blir era avkommer förhållande till hingsten

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 730

Emsan

Trådstartare
Hur stora förväntar ni er, att era unghästar blir?

Jag har själv ett treårigt sto e, Elmshorn som bara är 1.58m. Jag har bara haft henne i ett halvår och på den tiden har hon växt 1cm. hon är väldigt liten och jätte smäcker. Jag hoppades på att hon skulle bli ca 1.62m men nu vet jag inte. Har hört att många Elmshorn hästar växer sent, men även att Elmshorns avkommer är lite grövre, något som inte stämmer här. Någon som vet?

Hur mycket kan en 03 växa?
Hennes mamma är 1.64 och hennes pappa är 1.69m

hur stora är era 03or?

Sv: Hur stora blir era avkommer förhållande till hingsten

Det är ju lite olika när de har sina växtperioder och hur länge de växer. Hur stora är mormor/morfar och farmor/farfar? inte för att det är en garanti, men det kan ju ge en lite tydligare bild på vad du kan vänta dig.. Men många växer en hel del efter 3 år, du behöver nog inte oroa dig. Jag har en kompis som envisas med att köpa små 3 åringar, sedan vet jag inte vad hon gör med dem, men de växer och blir för stora för henne ;).
Ulrika

ja jag hoppas hon växer lite till:smirk:

Är det någon som har haft treåringar som växte sent?
Isåfall: Hur höga var de när de var 3,5 år och hur höga blev det?

Min är 169 cm både bak och fram, pappan var 167 och mamman runt 165. Jag misstänker att hon inte har vuxit klart ännu, utan kanske stannar på 171 cm. Hon är född i juni.

Ok har hon växt mycket i åreller?

Ok har hon växt mycket i åreller?

Oj, vet inte exakt. Var 167 bak någon gång i våras, 168 fram. Man glömmer så fort! Men för min del behöver hon inte bli mycket högre. 169 räcker GOTT :D

Jag känner till tre hästar e.Elmshorn u. ett sto som var 162 cm. Två ston som är 157 resp. 161 cm, och en valack som är 162 cm. Stona är ganska normala till lätta i typen, valacken är något grövre.
Valacken har jag följt på lite närmre håll och han var ganska färdig i kroppen som 3-åring, visst är han maffigare nu, men nu är han 10 år och tävlar högre hoppklasser, så det är en del muskler också.

Jag har ju också en elmshorn avkomma som är född 2002.
Han är nu 1.63 och jag tror han kommer växa en cm till. Han växte rätt mycket i vintras och för ett år sen var han ca 1,59.

Har även en tre åring efter Elmshorn som är hel bror till den ovanstående. Han är 1.61 nu och har liksom din stannat lite i växten, men jag hoppas han blir 1.65.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en 03:a som är 169 cm hög, men jag kan trösta dig med att min 14-åring bara var 159 cm hög vid kvalitetsbedömningen som 4-åring. Han blev 165 cm när han hade växt färdigt! En del hästar växer långsamt och blir färdiga sent.

Jag har haft en lånehäst efter Elmshorn. Han var vid 6-7 års ålder 172 cm. Mamman var väl i den storleken också.
Jag har också hört att de kan vara sent utvecklade, iallafall stämde det på den här bjässen, fast mer till sättet. Valpig och barnsligt envis.

Min egna uppfödning e:Qalle-Bold Irish är just nu vid 2 års ålder 154 cm. Pappa är 164 cm och mamma har i sina glansdagar visst varit 163 cm. Jag tippar på att unghästen blir 160 cm. Är det inte vanligt att stoets första avkomma har en tendens att bli lite mindre?

Jo det stämmer att stoets första föl kan bli något mindre, men jag vet inte om de stämmer på alla. Min treårings mamma har fått många avkommer innan min lilla dam kom till världen.

Jag tror inte att du ska vara så orolig. Visst växer hästar olika. På kul kollade jag upp mankhöjden på två hästar som vi visade på tre-årstest respektive kvalitetstävlan som 4-åringar.
Den ena var 170 cm som tre-åring. På kvalitetstävlan mätte han 172 cm.
Den andra var 169 cm som tre-åring och på kvalitén mättes han till 173 cm.

Min grannes halvblod var 157 cm som tre-åring idag är han 164cm.

Tre åringar kan växa 5-10 cm till!

Tre åringar kan växa 5-10 cm till!
DÅ måtte de vara tämligen outvecklade, om de skjuter iväg en dm till efter 3 års ålder....

Vad gäller ursprungsfrågan så är det inte så himla enkelt att förutse mankhöjder. Jag har t.ex fött upp tre helsyskon av rasen shetlandsponny. Mamma är inmätt till 105 cm, men är nog nån cm till. Pappa är 103. Två av dessa avkommor är absolut maxade shettisar (max = 107 cm), den tredje är 97....
Och i år har jag fött upp ett föl vars mamma var 97 cm (mormor 96, morfar 101), pappa 104. Resultatet är ännu bara ett halvår gammalt men redan 1 dm lägre än sin jämngamla kompis (som inte heller hon kommer bli maxad, som det ser ut) och med de korta benen så lär han inte bli stort mer än 90 cm, om ens det...

DÅ måtte de vara tämligen outvecklade, om de skjuter iväg en dm till efter 3 års ålder....

JA det låter lite mycket och outvecklad är hon inte. Men hoppas på några cm till;)

Nu är hon 1.60 så hon har växt 2 cm på ca 16 månader.

Nu till en ny fråga! Ger Feliciano mycket smått.? Har sett många avkommer efter honom och många är bara runt 1,60-64. Stoet här som är e.Feliciano är också himla liten.

Feliciano har -2 i mankhöjdsindex, så ja han lämnar ganska smått om man generaliserar.

Hejsan!
Har en Elmshorn avkomma. Hon är 5- i år och ca 163-164. Hennes mamma var hela 170-171. Hennes första avkomma. Hon är inte tung, men inte så smäcker heller. Men hennes humör väger upp storleken :crazy::D.

Hur stora förväntar ni er, att era unghästar blir?

Jag har själv ett treårigt sto e, Elmshorn som bara är 1.58m. Jag har bara haft henne i ett halvår och på den tiden har hon växt 1cm. hon är väldigt liten och jätte smäcker. Jag hoppades på att hon skulle bli ca 1.62m men nu vet jag inte. Har hört att många Elmshorn hästar växer sent, men även att Elmshorns avkommer är lite grövre, något som inte stämmer här. Någon som vet?

Hur mycket kan en 03 växa?
Hennes mamma är 1.64 och hennes pappa är 1.69m

hur stora är era 03or?

Min förra häst (den på min avatar) var 158 som 2,5 åring, 161 på 3-årstest, 164 på kvalitets, 166 som 5-åring och landade på 1.67.

Han var dessutom smäcker som en dansös som 3-åring men blev ett kraftfullt muskelpaket av modellen grov.
Så nog kan de forsätta utvecklas även efter 3-års plder, vissa är senare än andra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka