Mitt halvblodsföl är nu vid 4,5 månad 135 i bak och lite lägre vid manken. Mamma 165 (mätt till, knappt om ni frågar mig), pappan 170.
Hon har växt rel ojämnt hela tiden och bedömdes den 7/9 på fölmönstringen som "liten"...
Har sedan ca 2,5 mån ålders ätit eget foder i creepfeeder, äter nu ca 1,5 kg spannmål per dag + en hel del hö. Hon fick Breed ett tag men gillade inte det så nu avvaktar jag tills jag får svar på min höanalys så jag vet vad jag ska komplettera med.
Enligt Plancks fodernormer "ska" de äta 0,5 kg per levnadsmånad exkl den första, dvs alltså 1,5 kg vid fyra månader. Vad hon grundar detta på vet jag inte, men jag antar att det är för att vänja tarmfloran tillräckligt tills avvänjningen. Numer avvänjer man ju dock i regel lite senare, och därför är det ju inte så bråttom med kraftfoder.
Det är inget självändamål med stora hästar, jag håller med dig där martha, men faktum är att om du ska sälja halvblod i dag så "ska" de var minst 165. De ska dessutom ha lååånga ben, och jag tror att det är där det skiljer sig mest mellan halvblod och travare. De högställda fölen borde ju vara högre eftersom benen i regel är längre?