Hur stor varmvattenberedare?

WaterLily

Trådstartare
Jag och sambon har köpt ett nytt litet hus, som har en icke-fungerande varmvattenberedare. Vi måste köpa en ny, och jag vet inte riktigt hur stor man ska satsa på? Vi är bara två personer (och två hundar), men samtidigt vill jag inte ha en alltför liten varmvattenberedare. Vi har bara dusch, men i "framtiden" vill jag skaffa badkar också.

Hur stora varmvattenberedare har ni? Och hur många är ni i familjen? Känns er storlek på varmvattenberedare optimal för just er? Något särskilt märke på varmvattenberedare som är bra eller dåligt?

Tacksam för lite tips! :)

Sv: Hur stor varmvattenberedare?

Jag har en 300 l :o o jag bor själv. Den är egentligen alldeles för stor men den satt redan i huset.

Å andra sidan har jag aldrig varit utan varmvatten.

Men jag skulle nog säga att inte under 100 l om ni är två.

Skall du kunna fylla ett badkar så får du kolla hur stort badkar du skall ha så du får tillräckligt med varmt vatten. Inte kul när man bra får pytte lite varmt vatten i badkaret. Duschar man länge behövs större varmvattens beredare också.

Vi är 2 personer och har 60 liters. Vi står inte länge i duschen för då blir näste man utan varmt vatten. Vi har en varmvattenberedare från Nibe.

Men ta också med att det kostar att värma upp varm vatten.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Vill du kunna ha badkar i framtiden så köp en beredare som är över 100 l. Jag har en på 100 och fyllde jag badkaret tog varmvattnet slut när jag skulle tvätta håret och duscha av mig efteråt, inte kul. :crazy: Dusch till två pers räcker den gott och väl, men när jag gör om badrummet och skaffar nytt badkar igen så blir det en 200 l istället.

Kika på detta:
http://www.nibe.se/sv/Produkter/Varmvattenberedare/Varmvattenkapaciteter/

http://www.viivilla.se/Energi/Energi-varme--VVS/Varmt-vatten-i-villan-43110

Men en 200 liter skulle kanske kunna fungera för er?

Lite avgörande för hur stor beredare ni ska ha, är uppvärmningsformen av huset. En för stor tank blir kostsam att värma upp, å andra sidan kan det blir dyrt att ha en för liten som får gå hela tiden också.

Om du vill ha hjälp med dina frågor och få fler tips, rekommenderar jag dig att ringa till kommunens energi-och klimatrådgivare.

Liknande trådar

Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 709
Senast: Sassy
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
804
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 439
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 148
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar