Hur stor skillnad?

Nea86

Trådstartare
Jag har ett islandsträns till min islandshäst som inte sitter riktigt bra, det är Remontnosgrimma på och ringarna sitter lixom över bettet, förstår ni hur jag menar då? Remmen är lixom för lång så ringarna sitter lixom för långt ner? Stör henne ev. vid munnen.

Så var jag iaf ute och köpte ett nytt träns, ett vanligt Aachenträns, då det inte fanns några bra islandsträns alls. (Alla skulle hamna på samma sätt som det jag redan har).

Jag som inte är så bra på träns olika funktioner då kanske, jag undrar hur stor skillnad det blir på att ha ett aachenträns ist för ett islandsträns med remont?
Båda hjälper väl till att hålla ihop munnen lite på dom?Eller är jag helt ute och cyklar nu? :crazy:

Varför har de flesta just remontnosgrimma på sina islandshästar?

Sv: Hur stor skillnad?

Att de flesta har en remont kan hänga samman med att det är den snällare av nosgrimmor, och är en rätt ordinär medan te x aschen brukar man ge till hästar med speciella problem.

Att din nosgrimma inte passar beror på att du har köpt av dessa masstillverkade träns, här tillverkas remmen över nosen efter samma koncept och då genom att göra remmen för lång. Köper man istället ett träns från te x Top Reiter så kan man här välja längd på remmen. Jag har te x 21 cm på en häst medan den andra har en rem på 19 cm och då tar inte ringarna i bettringarna. Bra är också att välja ett bett med små ringar för att slippa detta problem.

Vet inte varför andra har remont, men jag har aachen på alla mina. Men jag har tagit bort snokremmen.

Jag spänner inte mina nosgrimmor så hårt heller, så egentligen vet jag inte varför jag har dem. Om hästen behöver gapa så tycker jag den ska kunna det, om det blir ett problem så får man ju leta efter orsaken till det problemet, inte knyta ihop det med en nosgrimma.

Men har man en väldigt het häst så förstår jag om man behöver en bra nosgrimma för att hålla tränset på plats om det uppstår konflikt i vilket tempo som är lagom.

Anpassa du ditt träns så att både du och din häst känner er bekväma med det och fundera inte så mycket på hur andra har det eller ser ut.:)

410175_01.jpg

Pröva denna slags remontnosgrimma. :)

Min häst är väldigt snäll att rida om man säger så :) Dock kan hon vilja dra på en del om vi är ute ch rider med flera andra hästar. Då går det lite för fort och okontrollerat ibland och det är väl det jag vill få ordning på bara, men helst utan att behöva sätta ett skarpare bett på henne lixom. Så då tänkte jag att ett Aachenträns kanske kunde hjälpa då man ju har en rem till. Men jag kanske tänkt helt fel? :) Får leta vidare efter ett annat islandsträns också då. Remontnosgrimman som Duplo tipsade om är ju en bra idé kanske. Eller att beställa ett.

Går även att lämna in tränset till en skomakare och låta korta remmen och/eller byta ut ringarna mot mindre ringar. Jag har en väldogt smalnosad häst så jag måste göra så.

Gör extra hål, fick jag göra på mitt "budget träns",.. Eller så köper du ett ordentligt märkes träns, jag vann ett sådant på en tävling en gång och det passar jätte bra! inga för långa remmar och inga för korta heller för den delen.

Men vill du ha ett med aachen så går det också bra. Jag har både och på min häst, för att kunna byta och variera lite.

Ett litet tillägg: Nosgrimmor är inte till för att "snöra ihop" nosen eller för att hästen inte ska kunna gapa, utan dem är till för att hjälpa hästen att hålla bettet på plats.

Ja remontnosgrimman är till för det, dock inte aschengrimman som faktiskt är tänkt till hästar som biter i bettet och vill gapa eller lägga tungan över bettet.;)

KL

Jag använder numer bara remont om jag har någon alls. Jag blev lite rädd för achen efter att jag haft min tandläkare ute. Iof kan det ju ha att göra med hur man använt den, men i min hästs fall var det så att han mest troligtvis hade haft en achen som spänts för hårt, vilket då ska ha resulterat i spänningar och skador på tänderna.

Sedan antar jag väl att hästen gapar av en anledning och det är väl den anledningen man vill komma åt, för min egen del skulle det kännas fel att tvinga ihop något som uttrycker att något är fel eller obehagligt. Jag upplever inte samma sak med remontgrimman, som jag i princip bara använder när vi rider flera eller tävlar för att hålla bettet på plats.

410175_01.jpg

Pröva denna slags remontnosgrimma. :)

Hade tänkt starta en tråd om nosgrimmor fast hittade denna så jag avänder den istället.

Jag har samma problem med nosgrimmor till min gammel isis. nosgrimmans ringar ligger över bettet:( och ja har provat flera olika typer av remont och ingen ligger spec. bra antingen ligger den för långt ner på nosryggen eller så ligger den över bettringarna. Ja har även provat ha bett med små ringar och det blir lite bättre, fast inte helt bra:( jag har 3 olika en lika dan som bilden duplo la ut ovan och även den ligger över bettet, och korta den går inte eftersom jag har på yttersta hålet på remmen under hakan. Så ja har en achennosgrimma tillsvidare medan ja letar efter en remont som passar honom. Oftast utan nosrem. Men hade det på en kurs och flera gånger såg det ut som han la tungan över bettet så vi
kollade munnen några gånger.
Så nu har jag även nosremmen på honom löst spänd som ja brukar ha den på "stor hästar".
Vill ha tips på något märke som ha bra passform på remontgrimman?

Jag har fått lära mig att om man spänner den för löst så är det större risk för bitskador i kinderna. Eftersom de klarar av att öppna munnen tillräckligt, och samtidigt spänner nosgrimman lite så att kindköttet riskerar att komma i kläm.

Så det är inte snällare att spänna för löst, även om man gärna vill tro det. Så spänner man den inte tillräckligt, så är det bättre att man rider utan om man vill att hästen ska kunna gapa.

Min häst hade en del småsår och ärr på insidan av munnen första gången vi var hos tandläkaren och då kollade vi igenom tränset och justerade det så att det är rätt spänt. Nu använder jag väldigt sällan någon nosgrimma alls, men när jag använder den så är jag noga att spänna den rätt. (när jag rider på det raka bettet som behöver mer stöd. Ifall något skulle hända annars åker bettet igenom munnen. Har hänt en gång när jag fick ta till nödbromsen när han blev skrämd så nu har jag alltid grimman ihop med det raka bettet för säkerhets skull så han inte skadar tänderna)

Menade naturligtvis inte för löst utan lagom löst/hårt. Ha ridit med achenträns i över 20 år och ha aldrig haft problem med skador på vare sig tänder eller bit skador, skrev löst endast pga att ja sett allt för många snört ihop nosen för hårt:(

Dock nybörjare på islandshäst, köpte första i maj förra året och ha sen dess letat en bra remont då min ena isis pillar så mycket att även tränaren trodde att han la tungan över bettet:confused:
Men han trivs bra med achen trots allt.

Om han lägger över tungan så gjorde du nog rätt som bytade. Skönt att han är nöjd! :)

Jo det är bra:) fast då han försökte lägga tungan över bettet hade han ingen nosrem på achenen, fast den satt rätt försökte han halva ridpasset. Efter det rider vi aldrig utan nosrem. Även förra ägaren upplevde att reningen inte satt helt bra på honom och förslog att ja skulle prova achennosgrimma på honom.

Aachennosgrimmor ger med större sannolikhet än övriga sår i kinderna. Oavsett hur hårt eller löst den spänns. Den trycker in kinden i tandraden, har hästen då vassa kanter (vilket de naturligt har för att bättre mala gräset) så blir det sår. Samma sak som nån skrev om den sitter löst så kan de gapa o då bita sig.

Skall man välja en annan typ än remont så vill jag rekommendera pullargrimma. Där sitter övre remmen uppe på benåsen under ögonen och den undre som remontgrimman, där tänderna inte är.

Jag köpte en häst som reds på aachen, två veckor efter köp var vi hos tandläkaren, förutom allt annat som var fel så hade han sår av nosgrimman. De efterföljande besöken hade han inga o då rider vi varierande mellan remont/pullar. Tandläkaren sa att det är mer vanligt än ovanligt med kindsår hos hästar som rids med aachen.

Här är ett pullarträns... Mer typiskt för hoppryttare än islandshästar, men de är praktiska
kvekki_46491899.jpg

Mitt tips är att, som Gimlan säger, helt enkelt korta nosremmen hos en sadelmakare. :)

Mycket snyggt träns:)
Red mycket på pullnosgrimma på min finaste lilla arabkille:love:, det var antingen pull eller utan nosgrimma. Har flera st kvar hemma i stallet, kanske skulle prova det på gammel man:)
Vågar dock inte ha det på kursen i vår, blir väl lynchad om jag ja rider med pullnosgrimma och vill inte rida utan på kursen heller.
Rider gärna utan ute i skogen. Jag har aldrig fått några problem av "vanlig" nosgrimma och har haft det mycket på alla utom en av mina tidigare hästar förrutom då första araben, dotterns hingst (remont på han) och min nya isis. Och vi kollar tänderna ca var 5-6 mån.

Alltså.. det måste ju sitta lite över? Mina sitter ungefär såhär
30837064.jpg

Eller är det också fel? :confused:

(alt såhär, men här sitter den några cm högre pga sår)
30837151.jpg

Jag fattade det som att det hamnar fel genom att sidostycket på nosgrimman och den lilla ringen som blir på där de möts, hamnar över bettringen. I så fall så är ju remmen som går över nosryggen för lång, och ringarna hamnar över bettet istället för framför. På dina bilder är ju bara själva läderremmen över bettet, och ringarna framför och så ska det ju vara.:)

Du kan köpa en lös nosgrimma med spänne även över nosen så du kan få rätt längd på den. Remontnosgrimmor är bra, men förutsatt att de sitter rätt och då är de som är mer justerbara bäst tycker jag. Om det är sidostycket som är för långt så kan du ju göra extra hål i den med en håltång.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
936
Senast: Shixle
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 125
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 779
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka