Hur stor skillnad på "litet" & "mellan" Slowfeedingnätet?

Sv: Hur stor skillnad på "litet" & "mellan" Slowfeedingnätet?

om du har ett av varje, varför inte bara jämföra?

Jag har ett litet och ett mini (om du läser) och vill veta hur stor skillnad det är på ett liter och ett mellan som jag inte har!

Vilke märke är det?

Jag har letat runt en del efter småmaskiga hönät (om det är sådana du menar) och egentligen bara hittat ett företag (börjar med C, slutar med aisas) som säljer flera storlekar och i så fall står storlekarna tydligt på hemsidan - kolla där!

Är det ett annat fabrikat säger ju inte angivelserna mini, litet och mellan någonting om man inte vet vilket märke det är. Det blir som att fråga om skillnaden mellan en stor och en liten vad som helst - allt är ju relativt ;)

Sorry, jag uttryckte mig lite luddigt och svarade nog bara klart till hälften :o

Jag gissar att du har måtten på storlekarna men vill ha lite mer "i verkligheten" hur stor skillnad det är egentligen. Måt på ditt lilla nät och jämför med måtten på mellan-storleken så ser du ju lättare hur stor skillnad det är.

Som Storasystern säger så är nog måtten olika beroende på var man köper dem så det är svårt att veta på rak arm. (Jag har köpt mina från två olika ställen t.ex - och båda kallades "litet" vid inköpstillfället men är definitivt olika stora)

Ja ursäkta mig också!

Jag har köpt mina ifrån C shop så det är alltså originalet!

Anledningen till att jag vill ha ett "mellan" är för att jag antar att det är ungefär lika mycket volym i det som ett "litet" & ett "mini" tillsammans! (I alla fall om man mäter antal cm)

I ett litet går det i ca 15kg blött hösilage (om man trycker allt man orkar :D) men är det torrt blir det bara runt 8-10kg! :cool:
Därför vill jag byta till ett mellan så att jag alltid får i 15kg oavsett blött eller torrt hösilage och slipper ha två nät! ;)

I ett litet går det i ca 15kg blött hösilage (om man trycker allt man orkar :D) men är det torrt blir det bara runt 8-10kg! :cool:
Därför vill jag byta till ett mellan så att jag alltid får i 15kg oavsett blött eller torrt hösilage och slipper ha två nät! ;)

Jag har själv inte orginalet, men ett som har samma mått som det lilla från C..... shop.

Oftast fyller jag det medans det hänger kvar i en krok på väggen och då får jag lätt i två fullpackade ikea-kassar (de vanliga) som är fyllda till brädden med ensilage, när jag packar så fullt det går väger de ungefär sex kilo. Har jag tagit ner hela nätet får jag i nästan en kasse till.

Det är svårt det där med grovfoder och vikt eftersom det är så olika blött. Jag har slutat väga och går på volym och räknar i fullpackade ikeakassar istället.

KL

Jag föredrar att ha flera nät, så kan hästarna gå mellan de olika foderplatserna och äta istället för att stå och hänga på samma ställe hela dagarna... ;) (Har 6 nät i hagen med tre hästar och 3 nät i hingstens hage)

Men som sagt - jämför måtten på mellan-nätet med de du har så ser du ju hur stor skillnad det är?

Vi har förtillfället tre stycken, i "lilla" storleken, till tre hästar. Jag ville se om det fungerade innan vi skaffade fler, men det blir nog tre till som vi hänger på andra ställen så att de, precis som du säger, måste gå omkring för att äta.

Måste fråga en ev korkad fråga, men gör det ändå :D
Om man ger hästar fri tillgång av grovfoder, så lär de sig ganska snabbt att det alltid finns hö, så de stressar inte i sig hur mycket som helst, utan äter i lugn och ro. Det är iaf vad jag har fått lära mig. Då undrar jag varför man behöver ge i småmaskiga nät? Det borde väl gå alldeles utmärkt att lägga ut en såpass stor mängd hö, som man fyller på, att det aldrig tar slut, utan nät över????:confused: förstår ni hur jag menar?

Absolut!

I mitt fall har jag ett sto med kolikbenägenhet och vid ultraljud på klinik hittade man sand i tarmarna, så för att undvika att hon får i sig mer sand rekommenderade veterinären utfodring med nät eller foderbord eller liknande. För vår del var nät det enklaste sättet.

Vår lille prins har haft lätta fånganfall hos tidigare ägare och då kändes det som om även han kunde ha fördel av långsammare ättakt.

Egentligen tycker jag bättre om att sprida ut grovfodret i småhögar i hela hagen så att de måste gå omkring och "beta", men om jag måste välja (vilket jag känner att jag måste) så offrar jag "betandet" till förmån för en häst utan kolik.

En del hästar sprider gärna ut fodret och trampar i det, skiter i det och ja överlag så har en del hästar fruktansvärt dåligt bordsskick vilket genererar en väldig massa spill. Spill som bör städas upp och eftersom hö/hösilage är ganska dyrt känns det onödigt att kasta det på gödselstacken. Med ett nät borde det bli svårare för hästen att sprida ut allt hö på en gång.

Jag funderar också på att skaffa ett nät eller två då hästarna "leker" alldeles för mycket med maten samt trampar i det

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama