Hur stor kraftfodervolym per tillfälle?

Sv: Hur stor kraftfodervolym per tillfälle?

Mycket möjligt. Jag har lärt mig 0.4 kg kraftfoder/ mål (punkt) när jag läste foderlära på ridinstruktörsutb. Men tror hur som helst inte volymen skulle spela någon större roll.

Jag har också lärt mig det, alltså kraftfoder punkt slut. Sen fick jag djävulska problem med att få ihop det, och i samband med att jag försökte lösa det fick jag det där med att det är beräknat på stärkelserikt foder, exvis havre. Lucern t ex även om det ju är i gränslandet mellan kraft- och grovfoder kan du ju ge betydligt mer av om du vill.

Men havre så är det 0.4 kg, färdigfoder får man utgå från hur stärkelserikt det är.

Det var i samma veva det där med volymen togs upp btw. Att flera små mål är bättre än ett större.

Egentligen är jag ganska säker på att det måste vara bättre att dela upp det på fler gånger även om man ligger under stärkelsegränsen. Men jag antar att du är medveten om det jag tror att vi har diskuterat det tidigare.

Ja det är ju klart. Krafft Groov, t ex, bör ju ligga i gränslandet, och lucernpellets/alfalfakuber har jag fått lära mig räknas som grovfoder, då det tas upp och smälts som det. Men i mer koncentrerad form så klart.

Men just volymen bör väl inte vara något problem hur som? Om du inte ger uppblåsta havrekorn i bamseformat, förstås ;)

J

Det var i samma veva det där med volymen togs upp btw. Att flera små mål är bättre än ett större.

Jag vet inte hur jag lyckades med det inlägget jag skrev före detta. På ngt sätt såg jag inte det jag nu citerar - ingen aning om varför. Men om du undrar varför jag upprepar det som du har skrivit en halv timme tidigare så är det förklaringen.

Egentligen är jag ganska säker på att det måste vara bättre att dela upp det på fler gånger även om man ligger under stärkelsegränsen. Men jag antar att du är medveten om det jag tror att vi har diskuterat det tidigare.

Jo, jag vet att det vore bättre att slå ut det på flera mål. Men då måste jag ta in dem betydligt tidigare, och jag vill gärna så långt det är möjligt att de går ute sina låånga dagar. Och då finns det bara plats för två mål, frukost och kväll. Och han har inte velat äta så mycket frukost, utan lämnat om det blivit mer än 2 liter (0.8 kg). Dock så var mamma nyss in (hon tar hand om hästarna när jag jobbar natt) och tyckte att 'D har verkligen börjat äta med blixtens hastighet på mornarna', så kanske kan öka på lite där nu, för där finns ju plats på 'alla håll'.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V